[ nová verze ]
20. květen 2016, Pátek
3. týden žaltáře
Druhé mezidobí, 7. týden Sv. Klementa Marie Hofbauera, kněze (na Moravě závazná památka), nezávazná památka Sv. Bernardina Sienského, kněze, nezávazná památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 20. květen 2016 Sv. Bernardina Sienského, kněze, nezávazná památka
Narodil se roku 1380 v Massa Marittima u Sieny ve střední Itálii. Po
studiích církevního práva a po uzdravení z nemoci, kterou byl postižen
při ošetřování nemocných morem (1400), vstoupil do františkánského řádu
(1402). Stal se knězem (1404), vynikajícím lidovým kazatelem a šiřitelem
úcty k Jménu
Ježíš. Nemluvil o pohromách zvěstujících konec světa, jak
bylo tehdy zvykem, nýbrž o Ježíši Kristu a jeho božské lásce. Několikrát
byl nařčen z bludařství,
ale pokaždé byla uznána jeho nevina. Jako řádový
představený (1438 – 1442) se účastnil všeobecného sněmu ve Florencii.
Zemřel 20. V. 1444 v Aquile a už v
roce 1450 byl prohlášen za svatého.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Pastýřů hlavo, Kriste, jejich Vládce,
slavit dnes chceme svátek jednoho z nich,
proto mu pěje naše vděčné stádce
píseň chval zbožných.
Vyvolil sis jej, služebníka svého
za svého kněze, aby se stal z něho
svěřených ovcí svědomitý správce
a dobrý strážce.
On svému stádu vzorem byl i vůdcem,
byl světlem slepých, všude mírnil bídu,
všem stal se vším, byl prozíravým otcem
Božího lidu.
Kriste, jenž dáváš věnce zasloužené
svým věrným v nebi, dej ať ve svém díle
jdem s tímto vůdcem a tak dosáhneme
i téhož cíle.
Buď věčná sláva nejvyššímu Otci,
stejná buď tobě, Vládce, Spasiteli,
Svatému Duchu chválou stejně vroucí
ať zní svět celý. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Jsem už vysílen křikem, jak čekám na svého Boha.
Žalm 68 (69), 2-22. 30-37
Horlivost pro tvůj dům mě stravuje
Dali mu pít víno smíchané se žlučí. (Mt 27, 34)
I
2 Pojď mě zachránit, Bože, *
voda až k hrdlu mi sahá,
3 bořím se v hlubokém bahně, *
jako by bezedné bylo,
padl jsem do hlubin vodních, *
proud mě strhuje s sebou.
4 Jsem už vysílen křikem, *
hrdlo mám ochraptělé,
oči mi hleděním slábnou, *
jak čekám na svého Boha.
5 Víc, než mám na hlavě vlasů, *
je těch, kdo mají mě v zášti,
silnější nežli mé kosti
jsou, kdo mě stíhají křivě. *
Vrátit mám to, co jsem nevzal! –
6 Ty, Bože, znáš mé pošetilosti, *
prohřešky moje nejsou ti tajny.
7 Pro mne kéž nedojdou zahanbení, *
kdo, Pane zástupů, doufají v tebe,
ať kvůli mně se nedočká hanby, *
kdo hledá Boha Izraele! –
8 Vždyť já jsem pro tebe potupu snášel, *
pohana ulpěla na mé tváři.
9 Odcizil jsem se svým vlastním bratřím, *
synům mé matky jsem jako cizí. –
10 Stráven jsem tím, jak pro tvůj dům horlím, *
hanoben těmi, kdo hanobí tebe.
11 Sebe jsem týral mnohými posty, *
ale i to mi jen k potupě bylo. –
12 V pytli jsem chodil za pokání, *
za to jsem jim byl leda pro smích.
13 Tlachají o mně, kdo u brány sedí, *
opilci zpívají posměšky o mně.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Jsem už vysílen křikem, jak čekám na svého Boha.
Ant. 2 Žluč mi kapali do mého jídla, v žízni mě octem napájeli.
II
14 Já však se modlím k tobě, Pane! *
Milostiv buď mi a vyslyš mě, Bože,
jak jenom ty se smilovat umíš, *
jak jenom ty jsi v pomoci věrný!
15 Vyprosť mě z bahna, ať neutonu, *
zachraň mě z bídy a z hluboké tůně,
16 aby mě proud už nestrhoval, †
aby mě hloubka nepohltila, *
ať propast nade mnou nezavře jícen! –
17 Vyslyš mě, Pane, v své slitovné lásce, *
shlédni ke mně v svém milosrdenství!
18 Neukrývej se před služebníkem, *
vyslyš mě, pospěš, nenech mě v bídě! –
19 Pojď ke mně blíž a vysvoboď mě, *
zachraň mě navzdor mým nepřátelům!
20 Ty přece znáš mé ponížení, *
před tebou stojí mí protivníci. –
21 Zahanbení mi zlomilo srdce, *
potupa má je nezhojitelná;
doufal jsem v soucit, ale marně, *
v ty, kdo mě utěší, nenašel jsem je.
22 Žluč mi kapali do mého jídla, *
v žízni mě octem napájeli.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Žluč mi kapali do mého jídla, v žízni mě octem napájeli.
Ant. 3 Hledejte Pána a budete žít.
III
30 Já však jsem ubožák v bídě, *
chraň mě svou pomocí, Bože!
31 Chci jménu Božímu zpívat, *
vděčně je chválit a slavit.
32 To bude milejší Pánu, *
nad žertvu rohatých býků. –
33 Těšte se, pokorní, z toho: *
Kdo hledá Boha, ten sílí!
34 Neboť Pán ubohé slyší, *
nezhrdne zajatci svými.
35 Chval ho nebe i země, *
moře a vše, co v něm žije! –
36 Neboť Bůh zachová Sión, †
zbuduje judská města; *
budou v nich žít a sídlit
37 potomci těch, kdo mu slouží; †
kdo jeho jméno ctí s láskou, *
najdou v nich navždy svůj domov.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Hledejte Pána a budete žít.
V.
Pán nás naučí svým cestám.
R.
A budeme chodit po jeho stezkách.
PRVNÍ ČTENÍ
Z knihy Kazatel
8, 5 – 9, 10
Útěcha moudrého
8,5Kdo zachovává příkaz, nezakusí zlo. Moudré srdce zná pravý čas,
6neboť pro každou
záležitost je pravý čas, vždyť zlo velmi tísní člověka. Neví totiž, co se stane.
7Kdo by mu sdělil, kdy se co stane?
8Člověk nemá moc nad dechem života, aby ho
zadržel, nemá moc nade dnem smrti, nemůže uniknout z bitvy. Ani nepravost
nezachrání svého původce.
9Toto všechno jsem viděl, když jsem si všímal všeho dění, které probíhá pod
sluncem v čase, kdy člověk vládne nad člověkem k jeho škodě.
10A tak jsem viděl zlosyny nesené k pohřbu, viděl jsem však i odcházet ze
svatého místa a dostávat se do zapomenutí v městě ty, kdo jednali správně. I to
je marnost. 11Poněvadž nejsou zločinné skutky trestány hned vzápětí, lidé mají
plno chutí páchat zlo i proto, 12že hříšník si žije dlouho, třebaže
spáchal zlo i stokrát. Přece však vím, že se budou mít dobře ti,
kdo se bojí Boha právě proto, že se ho bojí. 13Ale zlosynovi se nepovede dobře,
neprodlouží svůj život jako stín, protože se Boha nebojí.
14A přece se stává taková marnost na zemi: Jsou spravedliví, kterým se vede, jak
by to zasluhovali zlosynové, a jsou zlosynové, kterým se vede, jak by to
zasluhovali spravedliví. Říkám, že i to je marnost.
15Proto jsem chválil radost. Není jiné štěstí pro člověka pod sluncem než jíst a
pít a radovat se. To ať ho doprovází při jeho trápení ve dnech jeho života,
který mu Bůh daroval pod sluncem.
16Když jsem se snažil poznat moudrost, tu jsem viděl všechno, co se děje na zemi.
Ani ve dne, ani v noci jsem nezavřel oči ke spánku. 17A poznal jsem, že nic z
toho, co Bůh dělá pod sluncem, člověk nemůže odhalit. Ať se člověk namáhá
hledáním sebevíc, nic neodhalí. I kdyby si mudrc myslel, že to pozná, nemůže
odhalit nic.
9,1O tom všem jsem uvažoval v srdci a poznal jsem, že spravedliví a moudří jsou se
svými skutky v Boží ruce. Člověk nemůže poznat nic z toho, co se vztahuje na lásku nebo nenávist. 2Obojí je
před ním marnost, protože všechny potkává stejný osud,
spravedlivého i zlosyna,
čistého i poskvrněného,
toho, kdo obětuje, i toho, kdo neobětuje.
Stejně se daří dobrému i hříšnému,
tomu, kdo přísahá,i tomu, kdo se přísahy štítí.
3Toto zlo je ve všem, co se děje pod sluncem, že všechno má stejný osud. I srdce
lidí je plné zloby. Pošetile smýšlejí ve svých srdcích za svého života a potom
jdou k mrtvým. 4Každý, kdo žije, má nějakou naději. Vždyť lepší je živý pes než mrtvý lev.
5Neboť, živí aspoň vědí, že musí umřít, ale mrtví nevědí vůbec nic. Nedostanou odplatu,
poněvadž ta tam je vzpomínka na ně. 6Jejich láska, jejich nenávist, jejich závist
– všechno je pro ně odbyto, nemají už podíl na ničem, co se děje pod sluncem.
7A proto jez v radosti svůj chléb
a pij v dobré náladě své víno,
neboť Bůh už tvé skutky ocenil.
8Vždycky nos bílé šaty radosti,
ať na tvé hlavě neschází olej.
9Těš se v životě se svou milovanou manželkou po všechny dny svého prchavého bytí,
které ti Bůh dal pod sluncem. To je totiž tvůj úděl v tomto životě, v trápení,
v němž se lopotíš pod sluncem. 10Všechno, co můžeš, dělej podle svých sil, vždyť
není ani činnost, ani uvažování, ani poznání nebo moudrost v podsvětí, kam
kráčíš.
RESPONSORIUM
1 Kor 2, 9-10; Kaz 8, 17a
O.
Zvěstujeme to, co oko nevidělo, co ucho neslyšelo a nač člověk ani nikdy
nepomyslil, co všechno Bůh připravil těm, kdo ho milují. *
Nám to Bůh zjevil skrze svého Ducha. Duch totiž zkoumá všecko, i hlubiny Boží.
V.
Nic z toho, co Bůh dělá pod sluncem, člověk nemůže odhalit.
* Nám to Bůh zjevil skrze svého Ducha. Duch totiž zkoumá všecko, i hlubiny Boží.
DRUHÉ ČTENÍ
Z kázání svatého Bernardina Sienského
(Sermo 49, De glorioso Nomine Iesu Christi, cap. 2: Opera omnia 4, 505-506)
Jméno Ježíš prozařuje kazatele
Jméno Ježíš prozařuje kazatele a způsobuje, že jsou prostoupeni jeho
světlem ti, kdo jeho slovo zvěstují, i ti, kdo je slyší. Odkud myslíš, že
se vzalo tak nenadále na celém světě planoucí světlo víry, ne-li z toho,
že se káže Ježíš? Což i nás nepovolal Bůh světlem a lahodností tohoto
jména ke svému podivuhodnému světlu? A těmto osvíceným, kteří v tomto
světle vidí světlo, ať právem řekne apoštol: Byli jste kdysi tmou, ale
teď jste světlem v Pánu. Žijte jako děti světla.
Proto se musí toto jméno rozhlašovat, aby svítilo a nezůstávalo ukryté.
A při kázání se nesmí vyslovovat nečistým srdcem či poskvrněnými rty,
naopak, má ho uchovávat a pronášet nádoba vybraná.
Proto praví Pán o apoštolovi: On je nádobou ode mne vyvolenou, aby nesl
mé jméno před pohany a krále i před syny izraelské. Vyvolenou nádobou,
říká, v níž je na prodej nejsladší tekutina; láká k napití, neboť jiskří
a září ve vyvolených nádobách; aby nesl mé jméno, říká.
Jako když se na sklizených polích zapálí oheň, a suché a neužitečné křoví
a trní shoří, a jako když vycházející slunce svými paprsky zažene
temnoty, a zloději, noční pobudové i podkopávači domů se skryjí, tak tomu
bylo, když Pavel kázal lidu: jako kdyby silně zaburácel hrom, jako kdyby
vypukl mocný oheň, jako kdyby vyšlo slunce v plném jasu, shořela nevěra,
jako vosk rozpuštěný silným žárem zanikl klam a blud, a zazářila pravda.
Neboť Pavel rozhlašoval Ježíšovo jméno slovy, listy, zázraky i příkladem
života. Chválil ustavičně Ježíšovo jméno, vyznával je a velebil.
Apoštol nesl toto jméno jako světlo také před krále a pohany i před syny
izraelské, osvěcoval národy a všude vybízel: Noc pokročila, den se
přiblížil. Odložme tedy skutky temnoty a oblečme se do výzbroje světla.
Veďme počestný život jako ve dne. A ukazoval všem světlo hořící a zářící
na svícnu a na každém místě hlásal Ježíše, a to ukřižovaného.
Proto Církev, snoubenka Kristova, stále se opírá o jeho svědectví, jásá
s prorokem a říká: Učils mě Bože, od mládí, dodnes tvé mocné činy hlásám; až dosud znamená stále. Také prorok k tomu vybízí:
Zpívejte k poctě jména Páně, zvěstuje denně jeho
spásu, to jest Ježíše Spasitele.
1 1 Petr 2, 9
2 srov. Žl 35 (36), 10
3 Ef 5, 8
4 srov. Sk 9, 15
5 srov. Sir 51, 15 (Vulg.)
6 srov. Sk 9, 15
7 Řím 13, 12-13
8 1 Kor 2, 2
9 Žl 70 (71), 17
10 Žl 95 (96), 2
RESPONSORIUM
Sir 51, 15ab; Žl 9, 3
O.
Bez ustání chci chválit tvé jméno, *
s vděčností je opěvovat.
V.
Radovat se budu, s jásotem tebe vzývat, hrát a zpívat budu, Nejvyšší, pro tvé jméno. *
S vděčností je opěvovat.
MODLITBA
Modleme se:
Bože, tys naplnil svatého kněze Bernardina velikou láskou a horlivostí,
aby šířil úctu k svatému jménu Ježíš; pro jeho zásluhy a na jeho přímluvu
naplň svou láskou i nás. Prosíme o to skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|