[ nová verze ]
25. srpen 2011, Čtvrtek
1. týden žaltáře
Druhé mezidobí, 21. týden Sv. Josefa Kalasanského, kněze, nezávazná památka Sv. Ludvíka, nezávazná památka Sv. Benedikta, Jana, Matouše, Izáka a Kristina, mučedníků, nezávazná památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 25. srpen 2011 Sv. Josefa Kalasanského, kněze, nezávazná památka
Narodil se kolem roku 1557 v malé aragonské vesnici Peralte de la Sal v
severním Španělsku. Stal se knězem (1583) a působil nejprve jako duchovní
správce, později jako generální vikář v diecézi Urgel. Po příchodu do
Říma (1592) navštěvoval chudobince, věznice a nemocnice. Přitom poznal
strašnou bídu, kterou trpěly především děti vyrůstající na ulici bez
výchovné péče. Založil pro ně ve farnosti sv. Doroty v římské čtvrti
Trastevere první bezplatnou základní školu v Evropě (1597). Své
spolupracovníky shromáždil v řeholním společenství piaristů (1617). Ještě
za jeho života se nový řád šířil do okolních zemí; první mimoitalská
provincie vznikla na Moravě (1634). Jako generální představený byl
vlastními řádovými bratry pomlouván, udán inkvizici, dokonce i vězněn a
zbaven úřadu. Když potom na jeho místo nastoupil jeho odpůrce, došlo k
velkému úpadku řádu a k redukci na pouhou společnost učitelů bez
řeholních slibů (1646). Zemřel v Římě 25. srpna 1648. Před svou smrtí
předpověděl znovuvzkříšení řádu. Za svatého byl prohlášen v roce 1767.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Ježíši, Spasiteli náš,
koruno slávy v nebesích,
dnes nakloň vlídnější svou tvář
k modlitbě tebe prosících.
Dnes vyznavač tvůj vznešený
se zaskvěl novou jasností,
dnes vzpomínáme naň i my,
tvůj lid, výroční slavností.
Přes vše, co svět mu sliboval,
on přešel čistou šlépějí,
s tebou se cestou spásy dal
a sledoval vždy věrně ji.
K prchavým světským radostem
nepřipjal právem srdce své,
tak došel v sídle nebeském
odměny nepomíjivé.
A proto pomoz také nám
jít žitím v jeho šlépějích
a odpusť k jeho přímluvám
svých služebníků všechen hřích.
Laskavý Vládce, Ježíši,
buď s Otcem ti čest nejvyšší,
i Duchu, který těší nás,
po všechny věky, v každý čas. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Výroky Páně jsou štítem všem, kdo v něm hledají spásu.
Žalm 18, 31-51
Poděkování za záchranu
Je-li Bůh s námi, kdo proti nám? (Řím 8, 31)
IV
31 Bůh, Boží cesta je dokonalá, †
výroky Páně tříbeny v ohni, *
on je štít všech, kdo v něm hledají spásu.
32 Vždyť kdo je Bůh než jedině Pán, *
kdo nežli sám náš Bůh je skálou?
33 Bůh, který silou mě opásal, *
cestu mou ochránil od úhony.
34 Jelení hbitost mým krokům dal, *
on mi dal kráčet po výšinách.
35 Ruce mé učil bojovat, *
paže mé napínat kovové luky.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Výroky Páně jsou štítem všem, kdo v něm hledají spásu.
Ant. 2 Pravice tvá, Pane, mě podepírá.
V
36 Svou pomoc dals mi za můj štít, †
pravice tvá mě podepírá, *
silným mě činí, že ty jsi se mnou.
37 Volnou cestu mým krokům jsi dal, *
abych si kotník nepodvrtl.
38 Nepřátele jsem dohonil, *
neucouvl, až jsem je pobil.
39 Tak jsem je srazil, že nevstanou víc, *
zůstali ležet u mých nohou.
40 Tys k boji silou mě opásal, *
podlehnout dals mým protivníkům, –
41 zahnals mé odpůrce na útěk, *
dopřáls mi za jejich záští je zničit.
43 Rozdrtil jsem je na pouhý prach, *
rozšlápl jako na cestě bláto.
44 Tys mě vytrhl z přečetných vojsk, *
tys mi dal vládu nad národy.
Podrobil se mi i neznámý lid, *
45 poslušni jsou, jen zaslechnou o mně.
46 Cizinci s bázní mi vzdávají hold, *
s chvěním své hradby opouštějí.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Pravice tvá, Pane, mě podepírá.
Ant. 3 Pán žije! Veleben budiž Bůh, má spása.
VI
47 Pán žije! Chvála buď Skále mé! *
Veleben budiž Bůh, má spása!
48 Bůh, jenž mi pomáhá k odplatě, *
který mi národy podrobuje!
49 Před odpůrci mě zachránil, †
vyzdvihl nad všechny nepřátele, *
vytrhl z rukou násilníka. –
50 Za to tě v národech oslavím, *
písněmi, Pane, tvé jméno chci chválit.
51 Pán svému králi byl milostiv, †
vyvýšil svého pomazaného, *
Davida i jeho potomstvo navždy.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Pán žije! Veleben budiž Bůh, má spása.
V.
Otevř mé oči, Pane, ať sleduji bděle.
R.
Podivuhodné zákony tvoje.
PRVNÍ ČTENÍ
Z knihy proroka Jeremiáše
3, 1-5. 19 – 4, 4
Výzva k obrácení
Hospodin mě oslovil:
3.1„Jestliže muž propustí svou ženu
a ona od něho odejde
a vezme si jiného muže –
vrátí se k ní zase první muž?
Nebude ta žena zneuctěna?
Ty však, která jsi smilnila s mnoha milovníky,
směla by ses ke mně vrátit?
– praví Hospodin.
2Zdvihni oči k výšinám a rozhlédni se,
kde jsi nebyla zneuctěna;
sedávala jsi u cest a čekala na ně
jako Arab na poušti,
poskvrnila jsi zemi
svými smilstvy a zločiny.
3Proto byly zadrženy deště
a nebyla jarní vláha.
Zjednala sis čelo nevěstky,
stydět ses nechtěla.
4Nevoláš snad nyní ke mně: ‚Můj otče!?
Ty jsi přítel mého mládí!
5Což se bude hněvat ustavičně,
setrvá navěky v hněvu?‘
Hle, tak mluvíš, ale jednáš zle, jak jen můžeš!
19Myslil jsem si: Jak bych tě chtěl zařadit mezi syny
a dát ti rozkošnou zemi
jako nejvzácnější dědictví mezi všemi národy!
Myslil jsem si: Budeš mě nazývat otcem
a nepřestaneš za mnou chodit.
20Ale jako bývá žena nevěrná svému manželovi,
tak jste se stali nevěrnými mně, izraelský dome“
– praví Hospodin.
21Je slyšet křik na pahorcích,
pláč a nářek synů Izraele,
že převrátili své chování,
zapomněli na Hospodina, svého Boha.
22„Vraťte se, odpadlí synové,
a zhojím váš odpad.“
„Hle, přicházíme k tobě,
neboť ty jsi Hospodin, náš Bůh.
23Lživé jsou pahorky,
hluk na horách!
Jen v Hospodinu, našem Bohu,
je spása pro Izraele.
24Hanebné modly hltaly
od našeho mládí jmění našich otců,
jejich brav i skot,
jejich syny i dcery.
25Lehněme si do své hanby,
ať nás přikryje naše potupa,
neboť jsme hřešili proti Hospodinu, svému Bohu,
my i naši otcové od svého mládí až dodnes,
nechtěli jsme slyšet hlas Hospodina, svého Boha.“
4.1„Když se obrátíš, Izraeli – praví Hospodin –
smíš se ke mně vrátit.
Když se vzdáš svých ohavností,
nebudeš bloudit daleko ode mě!
2Když budeš přísahat: ‚Živ je Hospodin‘
podle pravdy, práva, spravedlnosti,
v tobě národy dojdou požehnání,
v tobě dojdou slávy.
3Neboť tak praví Hospodin lidu Judska i Jeruzaléma:
Zorejte si úhor
a nerozsévejte do trní!
4Obřežte se pro Hospodina,
odstraňte předkožky svých srdcí,
mužové judští i obyvatelé jeruzalémští,
aby můj hněv nevyšlehl jak oheň
a nevzplál, že by ho nikdo nemohl uhasit
pro špatnost vašich skutků.“
RESPONSORIUM
Jer 14, 7; Žl 129 (130), 3
O.
Svědčí-li naše nepravosti proti nám, jednej, Pane, ke cti svého jména!
* Našich zpronevěr je mnoho, hřešili jsme proti tobě.
V.
Kdybys, Pane, dbal na viny, kdopak, Pane, obstojí?
*
Našich zpronevěr je mnoho, hřešili jsme proti tobě.
DRUHÉ ČTENÍ
Ze spisů svatého Josefa Kalasanského
(Memoriale al Card. M. A. Tonti, 1621: Ephem. Calas. 36, 9-10,
Romae 1967, pp. 473-474; L. Picanyol, Epistolario di S. Giuseppe Calasanzio, 9 vol.,
ediz. Calas., Romae 1951-1956, passim)
Snažme se přilnout ke Kristu a jen jemu se líbit
Nikomu není neznámo, jak je to vznešené a záslužné, starat se o výchovu
dětí, zejména chudých, a tak jim pomáhat, aby mohly dosáhnout věčného
života. Neboť předáváním vědomostí a především výchovou k zbožnosti a k
životu podle křesťanského učení pečujeme o jejich blaho duševní i
tělesné, a tím plníme vůči dětem do jisté míry stejné poslání, jaké mají
jejich strážní andělé.
Nejlepší pomocí pro dospívající mládež jakéhokoli původu nebo stavu je
to, když je nejen odvádíme od zlého, ale hlavně když je mírně a laskavě
vedeme a povzbuzujeme k tomu, aby konali dobro. Je známo, že s takovou
pomocí se mladí lidé tak změní k lepšímu, že se pak už na nich vůbec
nepozná, jací byli před svým vychováním. Jako mladé výhonky snadno se
dají mladí vést tím směrem, jak se o to vychovatel snaží; necháme-li je
však ztvrdnout, víme, že možnost jejich převýchovy se později velmi
zmenšuje nebo časem zcela mizí.
Jestliže se však dětem, a zvláště chudým, dostane vhodné výchovy,
přispěje to k jejich lidské důstojnosti, a také celá lidská a křesťanská
společnost tuto výchovu ocení: na prvním místě rodiče, neboť se budou
radovat, že jsou jejich děti tímto způsobem vedeny po správné cestě; ale
také představení státu, neboť tím získají svědomité a dobré občany;
především však představení Církve, neboť dobře vychované děti milují
Krista, zastávají se evangelia a zapojí se vyspělejším a účinnějším
způsobem do mnohostranného života a činnosti Církve.
Ale ti, kdo berou na sebe tento úkol a chtějí s veškerou pečlivostí
vychovávat, musí mít velkou lásku, nesmírnou trpělivost a zejména
hlubokou pokoru. Jen tak dosáhnou toho, že je Pán, když ho budou pokorně
prosit, učiní způsobilými spolupracovníky pravdy, že je bude posilovat v
plnění jejich vznešeného poslání a nakonec že jim dá nebeskou odměnu, jak
stojí v Písmu: Ti, kteří mnohé přivedli ke spravedlnosti, budou zářit
jako hvězdy na věčné časy.1
Dosáhnou toho snadněji, jestliže se budou snažit slibem trvalé služby
přilnout ke Kristu a jen jemu se líbit, neboť on řekl: Cokoli jste udělali
pro jednoho z mých nejposlednějších bratří, pro mne jste udělali.2
1 Dan 12, 3
2 Mt 25, 40
RESPONSORIUM
1 Sol 2, 8; Gal 4, 19
O.
Nejraději bych vám nejen odevzdal Boží radostnou zvěst, ale dal za vás i vlastní život. *
Tak velice jsem si vás oblíbil.
V.
Moje děti, znovu vás bolestně rodím, dokud nenabudete podoby Kristovy. *
Tak velice jsem si vás oblíbil.
MODLITBA
Modleme se:
Bože, tys naplnil svatého Josefa Kalasanského takovou láskou a trpělivostí, že celý svůj život zasvětil výchově a vzdělání mládeže;
prosíme tě, veď i nás, ať následujeme jeho příklad a pomáháme mladým lidem hledat pravdu. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|