[ nová verze ]

« Leden 2014 »
NePoÚtStČtSo
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 


7. leden 2014, Úterý
2. týden žaltáře

Doba vánoční, 2. týden
Sv. Rajmunda z Peňafortu, kněze, nezávazná památka
Pro OP: Sv. Rajmunda z Peňafortu, kněze, památka


invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl.
večerní chvály
kompletář


nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb

uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu

latinská verze

nahlásit chybu

Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz

7. leden 2014
Pro OP: Sv. Rajmunda z Peňafortu, kněze, památka

VEČERNÍ CHVÁLY


Narodil se kolem roku 1175 v Peňafortu u Barcelony. Vystudoval katedrální školu v Barceloně, kde později jako kněz také vyučoval. Rozhodl se věnovat speciálně studiu církevního práva. Proto odešel do Boloně, neboť tamější univerzita vynikala v oboru právních věd. Na boloňské univerzitě pak zůstal a vyučoval. Po setkání s blahoslaveným Reginaldem, jenž na něj silně zapůsobil, se rozhodl vstoupit do řádu. Po návratu do Španělska založil klášter v Barceloně. Spolupracoval se svatým Petrem Nolaskem při zakládání řádu mercedářů pro vykupování otroků a sepsal pro tento řád pravidla. V roce 1230 jej papež Řehoř IX. povolal do Říma a zvolil si jej za svého penitenciáře, zpovědníka a osobního kaplana. V Římě na papežův příkaz uspořádal všechny papežské dekrety v systematickou právnickou příručku. Kromě toho vypracoval zvláštní příručku pro zpovědníky. V roce 1238 byl na generální kapitule zvolen magistrem řádu. Využil svých právnických znalostí a vypracoval přesné znění řádových konstitucí. Po dvou letech na úřad magistra ze zdravotních důvodů rezignoval. Vrátil se do Španělska, působil zde jako zpovědník aragonského krále Jakuba I., podporoval misie mezi Židy ve Španělsku i mezi Araby v severní Africe. Zemřel v Barceloně 6. ledna 1275. Klement VIII. jej 29. dubna 1601 zařadil do seznamu svatých.

V. Bože, shlédni a pomoz.
R. Pane, pospěš mi pomáhat.

Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky
a na věky věků. Amen. Aleluja.

HYMNUS

Velký je Rajmund, slavme jeho jméno, králové, vládci, národy a rasy, úsilí všecko, jež měl soustředěno kolem všech spásy.

Má vše, co hodno svrchované chvály,
má mravy čisté, jak ze sloní kosti,
a na něm spatříš, jak září a pálí
světlo všech ctností.

Biskupů římských rozhodnutí dávná
s mravenčí pílí sbírá, v celek spřádá,
co platí dále z posvátného práva
v zákoník vkládá.

On uměl zvládnout hlubin zrádné zášti,
po moři chvátá do španělské vlasti,
když s holí v ruce na řeholním plášti
hladinu brázdí.

Dopřej nám, Bože, bez poskvrny mravů,
dej celý život bez pohromy prožít
až vplujem v přístav v nekonečném blahu
tobě se kořit.

Přidruž se Pánu čest a chvála k slávě,
Bůh jednoduchý v Trojici tajemné
na Rajmundovy prosby ať laskavě
z nás hříchy sejme. Amen.

PSALMODIE

Ant. 1 Nemůžete sloužit Bohu i mamonu.

Žalm 48 (49)
Marnost bohatství

Bohatý jen těžko vejde do nebeského království. (Mt 19, 23)

I

2 Poslechněte si všechny národy, *
      poslyšte všichni, co jich země nosí,
3 vy lidé prostí i vy vznešení, *
      vy bohatí, tak právě jako chudí! –

4 Ať moudře teď má ústa promluví, *
      jde o poznání z úvah mého srdce.
5 Sám poslechnu si moudrou průpověď, *
      za zvuků lyry řešení své zjevím. –

6 Proč bych se bál i v nepříznivých dnech, *
      kdy zloba nepřátel mě obklopuje?
7 Spoléhají se na své bohatství, *
      hojností pokladů se vychloubají. –

8 Vždyť nikdo si svůj život nekoupí, *
      za sebe Bohu výkup nezaplatí;
9 je příliš velká cena za život *
       a nikdy se jí nikdo nedoplatí,
10 tak aby mohl dál a navždy žít *
       a nikdy nepohlédl do tmy hrobu.
11 Vidíme totiž moudré umírat, *
       stejně jak hyne hlupák nebo blázen. –

12 Navždy jen hrob je jejich domovem, *
       příbytkem pro veškeré pokolení.
    I když jim celé kraje patřily: *
       Všechno, co měli, nechají zde jiným.
13 Tak člověk ve svém lesku nevidí, *
       že je jak zvěř, již vedou na porážku.

Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen.

Ant. 1 Nemůžete sloužit Bohu i mamonu.

Ant. 2 Shromažďujte si poklady v nebi, praví Pán.

II

14 Toť cesta těch, kdo v sebe věřili, *
       los těch, kdo hojností se vychloubali.
15 Jsou jako stádo, které pase smrt, *
       a tak se propadají do podsvětí.
    Kráčejí rovnou cestou do hrobu,*
       tvář jejich zetlí, podsvětí je zhltí. –

16 Zatímco Bůh můj život vykoupí, *
       on z moci podsvětí mě jistě vyrve.
17 Nermuť se, jestli někdo bohatne *
       a rozmnožuje vážnost svého domu.
18 Zemře, a nic si s sebou nevezme, *
       tu nádheru si pod zem neodnese. –

19 Ať zaživa se šťastně vychloubá: *
       „Chválit tě budou, jak ses tu měl dobře“,
20 nakonec vejde do řad otců svých, *
       co na věky už neuvidí světlo. –

21 Tak člověk ve svém lesku nevidí, *
       že je jak zvěř, již vedou na porážku.

Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen.

Ant. 2 Shromažďujte si poklady v nebi, praví Pán.

Ant. 3 Hoden je Beránek, který byl zabit, aby vzal slávu a čest.

Kantikum
Chvalozpěv vykoupených
Zj 4, 11; 5, 9.10.12
4,11 Hoden jsi, Pane, náš Bože, *
         aby ti všichni vzdávali slávu a čest,
      neboť jsi stvořil všechno *
         a z tvé vůle všechno povstalo a bylo stvořeno. –

5,9 Hoden jsi, Pane, vzít knihu *
         a rozlomit její pečeti,
     protože jsi byl zabit †
         a svou krví jsi nás vykoupil Bohu *
         z každého kmene a jazyka, lidu i národa,
10 a učinil jsi nás našemu Bohu královským lidem a kněžstvem *
         a budeme nad zemí vládnout. –

12 Hoden je Beránek, který byl zabit, †
         aby vzal moc a bohatství i moudrost, *
         sílu a čest, slávu i chválu.

Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen.

Ant. 3 Hoden je Beránek, který byl zabit, aby vzal slávu a čest.

KRÁTKÉ ČTENÍ

1 Jan 2, 3-6
Podle toho víme, že jsme ho poznali, když zachováváme jeho přikázání. Kdo tvrdí: „Znám ho“, ale jeho přikázání nezachovává, je lhář a není v něm pravda. Kdo však jeho slovo zachovává, v tom je Boží láska opravdu přivedena k dokonalosti. Podle toho můžeme poznat, že jsme v Kristu. Kdo tvrdí, že v něm zůstává, má se i sám chovat tak, jak se choval on.

KRÁTKÉ RESPONSORIUM
V. Nad tebou, Jeruzaléme, * ustanovil jsem strážné.
R. Nad tebou, Jeruzaléme, * ustanovil jsem strážné.
V. Ve dne ani v noci nepřestanou hlásat jméno Páně.
R. Ustanovil jsem strážné.
V. Sláva Otci i Synu * i Duchu Svatému.
R. Nad tebou, Jeruzaléme, * ustanovil jsem strážné.

KANTIKUM PANNY MARIE

Ant. ke Kantiku Panny Marie Paprsky své nauky osvítil ty, kteří seděli v temnotách bludů; a žárem lásky vykoupil spoutané chudobou a válkou.

Můj duch ať jásá v Pánu
Lk 1, 46-55

46 Velebí má duše Pána *
47    a můj duch plesá v Bohu, mém Spasiteli,
48 že shlédl na svou nepatrnou služebnici: *
      Hle, od této chvíle mě budou blahoslavit všechna pokolení,

49 že mi učinil veliké věci ten, který je mocný; *
      jeho jméno je svaté

50 a jeho milosrdenství od pokolení do pokolení *
      k těm, kdo se ho bojí.

51 Prokázal sílu svým ramenem, *
      rozptýlil ty, kdo v srdci smýšlejí pyšně,

52 mocné svrhl z trůnu *
      a ponížené povýšil,

53 hladové nasytil dobrými věcmi *
      a bohaté propustil s prázdnou.

54 Ujal se svého služebníka Izraele, *
      pamatoval na své milosrdenství,

55 jak slíbil našim otcům, *
      Abrahámovi a jeho potomkům na věky.

Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen.

Antifona ke Kantiku Panny Marie Paprsky své nauky osvítil ty, kteří seděli v temnotách bludů; a žárem lásky vykoupil spoutané chudobou a válkou.

PROSBY
Kristus byl ustanoven veleknězem a prostředníkem mezi Bohem a lidmi. Oslavujme ho a pokorně ho prosme:
     PANE, DEJ SPÁSU SVÉMU LIDU.

Pane Ježíši Kriste, ty posíláš své Církvi svaté a moudré učitele,
dávej všem, kdo učí tvůj lid, svou svatost a moudrost.
Tys odpouštěl hříchy lidu, kdykoli tě svatí o to prosili jako kdysi Mojžíš,
na jejich přímluvu stále očišťuj a posvěcuj svou Církev.
Ty dáváš sílu Ducha Svatého těm, které sis vyvolil, aby řídili tvou Církev,
naplň svatým Duchem všechny, kdo vedou tvůj lid.
Ty sám jsi dědičným podílem těch, kdo se zasvětili tvé službě,
nedopusť, aby někdo z nich přišel o to, cos pro ně získal prolitím své krve.
Ty svěřuješ pastýřům své Církve službu smíření s Bohem, aby se neztratil nikdo z těch, které ti Otec dal ze světa,
shromáždi zemřelé pastýře i jim svěřený lid, aby byli s tebou tam, kde jsi ty, a viděli tvou slávu.

Otče náš, jenž jsi na nebesích,
posvěť se jméno tvé,
přijď království tvé,
buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
jako i my odpouštíme našim viníkům,
a neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás od zlého.

Otče náš...


MODLITBA
Milosrdný Bože, tys naplnil svatého kněze Rajmunda velkým milosrdenstvím vůči hříšníkům; na jeho přímluvu nám dopřej, abychom byli vysvobozeni z otroctví hříchu, a tak mohli svobodně konat, co se ti líbí. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.

Nebo:
Všemohoucí dobrotivý Otče, ty ukazuješ příkladem a naukou svatého Rajmunda, že naplněním zákona je láska. Vlej nám milostivě svého Ducha, aby naše srdce byla naplněna tou láskou, která by nás přivedla k opravdové svobodě Božích dětí. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.

    Předsedá-li společnému slavení kněz nebo jáhen, připojí závěrečný pozdrav a požehnání.

Pán s vámi.
R. I s tebou.
Požehnej vás všemohoucí Bůh,
Otec i Syn i Duch Svatý.
R. Amen.

    Může použít i jinou formuli požehnání z misálu.
    Následuje-li propuštění lidu, říká se:

Jděte ve jménu Páně. 
R. Bohu díky. 

    Není-li přítomen kněz nebo jáhen anebo modlí-li se někdo sám, končí slovy:

Pán nám žehnej,
ode všeho zlého nás ochraňuj
a doveď nás do života věčného.
R. Amen.

Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz

elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie