[ nová verze ]
22. červen 2022, Středa
4. týden žaltáře
Druhé mezidobí, 12. týden Sv. Jana Fishera, biskupa, a Tomáše Mora, mučedníků, nezávazná památka Sv. Paulina Nolánského, biskupa, nezávazná památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 22. červen 2022 Sv. Jana Fishera, biskupa, a Tomáše Mora, mučedníků, nezávazná památkaVEČERNÍ CHVÁLY
Jan Fisher se narodil roku 1469 v Beverly v Yorkshire. Po studiích v Cambridge stal se tam profesorem a kancléřem univerzity.
Od roku 1504 byl biskupem v Rochestru. Staral se svědomitě o své věřící, často je navštěvoval, zvláště chudé a nemocné. Napsal několik spisů
proti bludům své doby. Po desetiměsíčním věznění v londýnském Toweru byl 22. IV. 1535 sťat. Krátce předtím ho papež Pavel III. jmenoval
kardinálem.
Tomáš More se narodil 7. II. 1478 v Londýně. Studoval v Oxfordu, oženil se a vychoval jednoho syna a tři dcery. Vynikal bystrostí
ducha, humorem a zároveň hlubokou zbožností. Je autorem humanistického spisu "Utopie" (= neexistující místo), v němž vyložil ideální vládní systém.
V letech 1529-1532 zastával úřad lorda kancléře. Také on byl uvězněn a 6. VII. 1535 v Londýně popraven.
Oba byli odsouzeni pro velezradu a zemřeli mučednickou smrtí, protože odmítli podepsat prohlášení proti nerozlučitelnosti
manželského svazku a uznat svrchovanost krále Jindřicha VIII. nad církví. V roce 1935 byli prohlášeni za svaté.
V. Bože, shlédni a pomoz.
R.
Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky
a na věky věků. Amen. Aleluja.
HYMNUS
Hrdinstvím získané radosti vznešené
svatých mučedníků společně velebme.
Touhou v nás hoří duch oslavit písněmi
nejskvělejší sbor vítězný.
Na ně jen s úsměškem pohlížel kdysi svět,
jejž jako jalový usychající květ
oni (ony) dřív zavrhli (zavrhly)a šli v tvých šlépějích,
Ježíši, Králi blažených.
Oni (Ony) jen pro tebe snášejí hrubý vztek;
neslyšet reptání, ba ani trpký vzdech.
Duši jich pokornou při jasném vědomí
mučení žádné nezlomí.
Což někdy lidský ret slovy už vyjádřil,
jaké mučedníkům dary jsi připravil?
Tekoucí krví jsou zbroceni, spánky jim
věnčíš vavřínem zářivým.
Bože trojjediný, prosíme tebe, slyš:
Uchraň nás všeho zla a všech vin zbav nás již:
svým sluhům pravý mír dej, aby chvalozpěv
mohli ti zpívat v dobách všech. Amen.
PSALMODIE
Ant. 1 Hodna úžasu mi je tvá znalost, Pane.
Žalm 138 (139), 1-18. 23-24
Boží vševědoucnost
Kdo pochopí myšlení Páně? Kdo mu byl rádcem? (Řím 11, 34)
I
1 Pane, ty mě prohlédáš a znáš mě, †
2 o mně víš, ať sedám nebo vstávám, *
postihneš mé úmysly už z dálky.
3 Ať jdu nebo ležím, tys tak určil, *
všechny moje cesty jsou ti známy.
4 Ještě nemám slovo na jazyku, *
a ty, Pane, už je slyšíš celé. –
5 Zpředu, zezadu mě obepínáš, *
pevně na mně spočívá tvá ruka.
6 Hodna úžasu mi je tvá znalost, *
nedostupná, nepochopitelná. –
7 Kam bych mohl před tvým duchem jít, *
kam bych mohl prchnout před tvou tváří?
8 Vystoupil bych do nebe – jsi tam; *
ustlal bych si v podsvětí – i tam jsi!
9 Kdybych si vzal křídla jitřenky, *
snesl se až k nejzazšímu moři,
10 i tam ruka tvá mě zachytí, *
pravice tvá by mě uchopila.
11 Řeknu-li: „Snad ukryje mě tma, *
zahalím se nocí místo světlem,“
12 ani tma ti temná nebude, †
noc ti zjasní jako světlo denní, *
temnota tvým očím bude světlem.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Hodna úžasu mi je tvá znalost, Pane.
Ant. 2 Já, Pán, zpytuji srdce a zkouším ledví, abych dal každému podle jeho skutků.
II
13 Vždyť ty sám jsi stvořil moje nitro, *
ty sám jsi mě v lůně matky utkal.
14 Děkuji ti za svůj vznik tak zvláštní! †
Podivuhodná jsou tvoje díla! *
Dobře to má duše rozpoznává. –
15 Podstata má nebyla ti tajna, †
když jsem já byl vskrytu teprv tvořen, *
pestře spřádán v samé hloubi země.
16 Před očima měls můj celý úděl, *
vše už bylo napsáno v tvé knize.
Moje dny už byly utvořeny, *
dříve než z nich kterýkoli vzešel.
17 Tvé myšlenky však jsou nad můj dosah, *
Bože, jejich plnost nedozírná!
18 Chtít je sčítat - je jich víc než písku; *
sčetl bych je - u tebe bych zůstal. –
19 [Kéž bys, Bože, zhubil bezbožníka! *
Jděte ode mne, vy lační krve!
20 Ti, co o tobě tak lstivě mluví, *
nadarmo se bouří proti tobě!
21 Jak je za zášť k tobě nemít v zášti, *
neprotivit si tvé protivníky?
22 Z hloubi duše své je nenávidím, *
pro mne jsou i mými nepřáteli!]
23 Zkoumej, Bože, poznávej mé srdce, *
zkoušej mě a poznávej, jak smýšlím!
24 Pohleď, zdali nejdu cestou špatnou, *
veď mě cestou věky osvědčenou!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Já, Pán, zpytuji srdce a zkouším ledví, abych dal každému podle jeho skutků.
Ant. 3 V něm bylo stvořeno všechno a všechno má trvání v něm.
Kantikum
Kristus je dříve zrozený než celé tvorstvo
Srov. Kol 1, 12-20
12 Radostně děkujme Bohu Otci, *
že nám dal účast na podíle věřících ve světle,
13 že nás vytrhl z moci temnoty *
a převedl do království svého milovaného Syna:
14 v něm máme vykoupení skrze jeho krev, *
odpuštění hříchů. –
15 On je věrný obraz neviditelného Boha, *
prvorozený ze všech tvorů,
16 v něm bylo stvořeno všechno †
na nebi i na zemi, *
svět viditelný i neviditelný,
ať to jsou andělé při trůnu, *
nebo knížata a mocnosti: –
všechno je stvořeno skrze něj a pro něj: †
17 on je dříve než všechno ostatní, *
a všechno má trvání v něm. –
18 A on je hlava těla Církve, †
on je počátek, prvorozený z mrtvých, *
aby měl ve všem prvenství.
19 Otci se totiž zalíbilo, aby v něm přebývala všechna plnost, *
a aby skrze něho se sebou usmířil všechno,
20 tím, že jeho krví prolitou na kříži *
zjednal pokoj jak na nebi, tak na zemi.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 V něm bylo stvořeno všechno a všechno má trvání v něm.
KRÁTKÉ ČTENÍ
1 Petr 4, 13-14
Radujte se, že máte účast na utrpení Kristově, abyste také mohli radostně jásat při jeho
slavném zjevení. Když musíte snášet urážky pro Kristovo jméno, blaze vám, neboť na vás spočívá
Duch slávy, to je Duch Boží.
KRÁTKÉ RESPONSORIUM
V. Radujte se v Pánu * a jásejte, spravedliví.
R. Radujte se v Pánu * a jásejte, spravedliví.
V. Oslavujte ho, všichni čistého srdce.
R. A jásejte, spravedliví.
V. Sláva Otci i Synu * i Duchu Svatému.
R. Radujte se v Pánu * a jásejte, spravedliví.
KANTIKUM PANNY MARIE
Ant. ke Kantiku Panny Marie Svatí mučedníci se radují v nebi, protože následovali Krista a z lásky k němu prolili svou krev; budou s ním kralovat navěky.
Můj duch ať jásá v Pánu
Lk 1, 46-55
46 Velebí má duše Pána *
47 a můj duch plesá v Bohu, mém Spasiteli,
48 že shlédl na svou nepatrnou služebnici: *
Hle, od této chvíle mě budou blahoslavit všechna pokolení,
49 že mi učinil veliké věci ten, který je mocný; *
jeho jméno je svaté
50 a jeho milosrdenství od pokolení do pokolení *
k těm, kdo se ho bojí.
51 Prokázal sílu svým ramenem, *
rozptýlil ty, kdo v srdci smýšlejí pyšně,
52 mocné svrhl z trůnu *
a ponížené povýšil,
53 hladové nasytil dobrými věcmi *
a bohaté propustil s prázdnou.
54 Ujal se svého služebníka Izraele, *
pamatoval na své milosrdenství,
55 jak slíbil našim otcům, *
Abrahámovi a jeho potomkům na věky.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Antifona ke Kantiku Panny Marie Svatí mučedníci se radují v nebi, protože následovali Krista a z lásky k němu prolili svou krev; budou s ním kralovat navěky.
PROSBY
Děkujme Králi mučedníků, neboť on večer předtím, než trpěl za naši spásu, odkázal nám při poslední večeři trvalou památku na svou smrt. S vděčností volejme:
KLANÍME SE TI, PANE JEŽÍŠI KRISTE.
Náš Spasiteli, zdroji a vzore všeho mučednictví, tys nás miloval až do krajnosti,
— stůj při těch, kdo trpí příkoří pro tvé jméno.
Tys prolil svou krev za spásu světa,
— dej hříšníkům ducha pravého pokání a usmiř je se svým Otcem.
Tys za nás umřel na kříži a živíš nás svým tělem a svou krví,
— dej, ať v síle tohoto pokrmu překonáme všechny překážky a dojdeme do věčného života.
Tys nám dal příklad věrného plnění Otcovy vůle,
— posiluj naši víru, abychom vytrvali ve všech zkouškách.
Tys povolal naše zemřelé z tohoto světa k sobě,
— stali se ti podobnými ve smrti, dej, ať se ti podobají i ve vzkříšení.
Otče náš, jenž jsi na nebesích,
posvěť se jméno tvé,
přijď království tvé,
buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
jako i my odpouštíme našim viníkům,
a neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás od zlého.
Otče náš...
MODLITBA
Bože, ty dáváš mučedníkům sílu, aby dovršili svědectví o své víře; na přímluvu svatého Jana a
Tomáše pomáhej i nám, ať celým svým životem svědčíme o víře, kterou vyznáváme. Prosíme o to skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Předsedá-li společnému slavení kněz nebo jáhen, připojí závěrečný pozdrav a požehnání.
Pán s vámi.
R. I s tebou.
Požehnej vás všemohoucí Bůh,
Otec i Syn i Duch Svatý.
R. Amen.
Může použít i
jinou formuli požehnání z misálu.
Následuje-li propuštění lidu, říká se:
Jděte ve jménu Páně.
R. Bohu díky.
Není-li přítomen kněz nebo jáhen anebo modlí-li se někdo sám, končí slovy:
Pán nám žehnej,
ode všeho zlého nás ochraňuj
a doveď nás do života věčného.
R. Amen.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|