[ nová verze ]
17. červenec 2020, Pátek
3. týden žaltáře
Druhé mezidobí, 15. týden Bl. Česlava a sv. Hyacinta, kněží, nezávazná památka Pro OP: Bl. Česlava z Polska, kněze, památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 17. červenec 2020 Bl. Česlava a sv. Hyacinta, kněží
Oba pocházeli z Polska. Když doprovázeli krakovského biskupa do Říma (1220),
setkali se tam se sv. Dominikem a vstoupili do jeho řádu. Řádová kapitula rozhodla (1221), aby
se vrátili do Polska a šířili novou řeholi ve své vlasti a v okolních zemích.
Česlav se narodil
kolem roku 1180 ve Slezsku a vyrostl v Krakově. Po vysvěcení na kněze se brzy stal kanovníkem v
Sandoměři. Když se vracel, už jako dominikán, z Říma do vlasti, zastavil se v Praze (1222) a založil
tam první dominikánský konvent při kostele sv. Petra „Na Poříčí“. Po návratu do Polska založil
konvent ve Vratislavi a stal se tam převorem. Podílel se na založení polské řádové provincie
(do níž až do roku 1301 patřily i české země) a v letech 1232-1236 byl druhým polským provinciálem.
Zemřel 15. VII. 1242 ve Vratislavi a tam je též pohřben. V roce 1713 byl prohlášen za blahoslaveného.
Hyacint se původně jmenoval Jacko (Jakub), jeho druhé jméno se objevuje až ve 14. století. Narodil
se roku 1183 na zámku Lance nad městem Kamienem. Stal se knězem a kanovníkem v Krakově. Na cestě z
Říma do vlasti ho kromě bl. Česlava doprovázeli další dva dominikáni: Němec Heřman, který zůstal
jako převor v prvním zaalpském dominikánském klášteře v Korutanech, a Moravan Jindřich, který se stal
převorem kláštera v Olomouci. Po návratu do Krakova tam založil klášter při kostele Nejsvětější Trojice.
Později odešel zakládat nové klášterní domy v Prusku a Pomořanech (v Gdaňsku), čtyři roky strávil v
Kyjevě a odtud podnikal misijní cesty do okolí. Zemřel v Krakově 15. VIII. 1257 a byl pohřben v
klášterním kostele. V roce 1597 byl prohlášen za svatého.
MODLITBA V POLEDNE
V. Bože, shlédni a pomoz.
R. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky
a na věky věků. Amen. Aleluja.
HYMNUS
Teď Pánu chvály zpívejme
z hloubi své duše plamenné,
vždyť k polednímu blízký čas
k modlitbám volá všechny nás.
V něm nabízena věrným jest
té pravé spásy sláva, čest,
oběť Beránka čistého
teď na kříž povýšeného.
Ona paprsky skvoucími
i polední žár zastíní.
Tou Boží září blaživou
proniknout chceme duši svou.
Ať sláva Bohu Otci zní,
i tobě, Synu jediný,
i Duchu, který těší nás,
po všechny věky v každý čas. Amen.
ŽALTÁŘ
Ant. 1 Viděli jsme ho opovrženého, muže bolesti, znalého utrpení.
Žalm 22
Spravedlivý volá ve svém soužení a je vyslyšen
Ježíš zvolal mocným hlasem: „Eli, Eli, lema sabachthani?“ (Srov. Mt 27, 46)
I
2 Bože, můj Bože, pročs mě opustil? *
Tak vzdálen jsi mým nářkům a mým prosbám!
3 Můj Bože, volám za dne – neodpovíš, *
za noci – nedocházím utišení. –
4 Ty však jsi svatý, ve svatyni sídlíš, *
ve chvalozpěvech Izraele trváš.
5 Otcové naši doufali jen v tebe, *
doufali v tebe, tys je vysvobodil;
6 volali k tobě, byli zachráněni, *
doufali v tebe, neupadli v hanbu. –
7 Já však už jsem jen červ, ne ani člověk, *
pro posměch lidem, davu k pohrdání.
8 Všichni, kdo na mě hledí, se mi smějí, *
rty sešklebují, potřásají hlavou:
9 "Svěřil se Pánu, ať ho vysvobodí, *
ať ho teď zachrání, když ho má v lásce.“ –
10 Vždyť jenom tys mě vyvedl už z lůna, *
tys mi dal úkryt na matčiných prsou,
11 na tebe odkázán jsem od zrození, *
jen tys můj Bůh už od matčina klína.
12 Nevzdaluj se mi, když se blíží muka, *
a nikde nikdo, aby pomohl!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1
Viděli jsme ho opovrženého, muže bolesti, znalého utrpení.
Ant. 2
Losováním si rozdělili Ježíšovo roucho.
II
13 Obklopuje mě množství býků, *
bašanští tuři sevřeli mě,
14 své chřtány na mě otvírají *
jako lvi krvelačně řvoucí.
15 Celý se roztékám jak voda, *
kosti se ve mně rozpojují
a moje srdce jako z vosku *
rozpouští se mi uvnitř těla.
16 Hrdlo už jako střep mám vyschlé †
a jazyk na patro se lepí, *
do prachu smrti jsi mě vrhl. –
17 Smečka zlých psů mě obkličuje, *
zločinná tlupa stojí kolem.
18 Ruce mi proťali i nohy, †
všechny své kosti mohu spočíst, *
a oni na mne krutě civí.
19 Rozdělují si moje šaty, *
metají kostky o můj oděv. –
20 Ty, Pane, však mi nebuď vzdálen! *
Ty mi přijď na pomoc, má sílo!
21 Zpod meče vytrhni mou duši *
a z drápů lítých psů můj život.
22 Ze lvího chřtánu vysvoboď mě †
a zachraň před tuřími rohy! *
Vyslyš mě, vyslyš ubohého!
23 Vyprávět budu o tobě svým bratřím, *
ve shromáždění velebit tě budu.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2
Losováním si rozdělili Ježíšovo roucho.
Ant. 3
S uctíváním padnou před ním na tvář všechny lidské rody.
III
24 Kdo bojíte se Pána, velebte jej, †
slavte jej všichni z Jákobova rodu, *
chvějte se před ním, děti Izraele!
25 Protože nepohrdl poníženým, *
nezošklivil si bídu nebožáka,
tvář před ním neskryl, ale vyslyšel ho, *
když k němu v bídě úpěl o pomoc. –
26 Tys cíl mé chvály v shromážděné obci, *
své sliby splním před ctiteli Páně:
27 Chudobní najedí se do sytosti †
a chválit budou Pána, kdo jdou za ním, *
ať jejich srdce věčné věky žije!
28 Rozpomenou se všechny kraje země, †
vrátí se k Pánu všechny lidské rody *
a s uctíváním padnou před ním na tvář. –
29 Neboť jen Pánu patří kralování, *
jeho je všechna vláda nad národy.
30 Jemu ať klanějí se mocní země *
vzdávají úctu ti, co v hlíně leží! –
31 I moje duše pouze jemu žije, *
všechno mé potomstvo mu bude sloužit.
32 Všem příštím o Pánu se bude zpívat, †
budoucím hlásat jeho spravedlnost: *
neboť tak veliké je dílo Páně.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 S uctíváním padnou před ním na tvář všechny lidské rody.
KRÁTKÉ ČTENÍ
Řím 3, 21-22a
V nynější době se stalo zřejmým, že Bůh dává spravedlnost nezávisle na Zákonu. Svědčí o tom už Zákon a Proroci.
Je to ospravedlnění, které dává Bůh na základě víry v Ježíše Krista, a to všem, kdo věří.
V.
Výroky Páně jsou přímočaré, jsou srdci potěšením.
R.
Přikázání Páně jasná, v nich oči prohlédají.
Modleme se:
Pane Ježíši Kriste, když ses nechal přibít na kříž, abys nás vykoupil,
nastala v poledne tma po celém kraji; prosíme tě: buď ty sám naším světlem
na cestě do věčného života. Neboť ty žiješ a kraluješ na věky věků.
Při společném slavení liturgie hodin se dodá:
Dobrořečme Pánu.
R. Bohu díky.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|