[ nová verze ]
2. srpen 2028, Středa
1. týden žaltáře
Druhé mezidobí, 17. týden Sv. Eusebia z Vercelli, biskupa, nezávazná památka Sv. Petra Juliána Eymarda, kněze, nezávazná památka Bl. Jany, matky sv. Otce Dominika, nezávazná památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 2. srpen 2028 Sv. Petra Juliána Eymarda, kněze, nezávazná památka
Narodil se roku 1811 v La Mure d´Isere poblíž Grenoblu ve Francii. Od raného mládí často setrvával před svatostánkem.
V roce 1834 byl vysvěcen na kněze a začal působit v duchovní správě. Vstoupil do řeholní společnosti maristů (1839), kde se stal provinciálem
a generálním vizitátorem. V roce 1856 založil v Paříži řádové společenství eucharistiánů a krátce na to (1858) kongregaci Služebnic Nejsvětější
svátosti. Vykonal mnoho pro šíření úcty a lásky k eucharistii. Zemřel 1.8.1868 ve svém rodném městě. Za svatého byl prohlášen v roce 1962.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Pastýřů hlavo, Kriste, jejich Vládce,
slavit dnes chceme svátek jednoho z nich,
proto mu pěje naše vděčné stádce
píseň chval zbožných.
Vyvolil sis jej, služebníka svého
za svého kněze, aby se stal z něho
svěřených ovcí svědomitý správce
a dobrý strážce.
On svému stádu vzorem byl i vůdcem,
byl světlem slepých, všude mírnil bídu,
všem stal se vším, byl prozíravým otcem
Božího lidu.
Kriste, jenž dáváš věnce zasloužené
svým věrným v nebi, dej ať ve svém díle
jdem s tímto vůdcem a tak dosáhneme
i téhož cíle.
Buď věčná sláva nejvyššímu Otci,
stejná buď tobě, Vládce, Spasiteli,
Svatému Duchu chválou stejně vroucí
ať zní svět celý. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 S láskou tě vyznávám, Pane, má sílo.
Žalm 17 (18), 2-30
Poděkování za záchranu a vítězství
V tu chvíli nastalo velké zemětřesení. (Zj 11, 13)
I
2 S láskou tě vyznávám, Pane, má sílo! *
3 Pane, má skálo, má tvrzi, má spáso,
ty jsi můj Bůh, můj hrad, kde se skryji, *
ty jsi můj štít a záchrana moje!
4 Úpěnlivě volal jsem k Pánu, *
osvobodil mě od nepřátel! –
5 Smrtící vlny mě zalily, *
příboje zkázy mě plnily děsem.
6 Osidla temnot mě ovila, *
smyčky smrti se nade mnou zdrhly.
7 K Pánu jsem volal v úzkostech, *
k Bohu jsem křičel o záchranu.
Ze svého chrámu slyšel můj hlas, *
k jeho uším došel můj nářek.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 S láskou tě vyznávám, Pane, má sílo.
Ant. 2 Zachránil mě Pán, protože ve mně našel zalíbení.
II
8 A tu se zachvěla, pohnula zem, †
v základech hor se zakolísala, *
jak ve svém hněvu ji otřásal Pán.
9 Z jeho nozder valil se dým, †
z jeho úst šlehal sžíravý plamen, *
řeřavé uhlíky sršely z něj.
10 Nachýlil nebe a sestoupil níž, *
s černými mračny pod nohama. –
11 Na cherubovi přilétal, *
na perutích vichru se snášel.
12 Celý se halil v temnotách, *
do clony z tmavých vod a mraků.
13 Ze záře, která před ním šla, *
padaly kroupy a řeřavé uhlí. –
14 Nebesa s rachotem rozehřměl Pán, *
hlasem svým Nejvyšší zaburácel.
15 Vysílal šípy do všech stran, *
blesky metal a kolkolem sršel.
16 I bylo vidět až na mořské dno, *
obnažily se základy země,
když jsi, Pane, zahrozil, *
zadul vichřicí svého hněvu. –
17 Pro mne však z výšin svou pravicí sáh´, *
vyzdvihl mě z té záplavy vodní,
18 vyrval mě z rukou mých nepřátel, *
z přesily mocných nenávistníků.
19 Vrhli se na mne v můj neblahý den, *
Pán mi však přispěchal na ochranu.
20 Na volný prostor vyvedl mne, *
zachránil, v kom našel zalíbení.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Zachránil mě Pán, protože ve mně našel zalíbení.
Ant. 3 Ty, Pane, zažehni mé světlo, ty ozař mé temnoty.
III
21 Tak pro mou nevinnost učinil Pán, *
splatil mi za to, že ruce mám čisté;
22 za to, že po cestách Páně jsem šel, *
od svého Boha neodpadl.
23 Vskutku jsem všech jeho příkazů dbal, *
zákony jeho jsem neodmítal.
24 Zůstal jsem před ním bez viny, *
chránil se bedlivě před proviněním.
25 Odplatil Pán mou nevinnost, *
neboť viděl, že ruce mám čisté. –
26 K věrnému, Pane, jsi věrný i ty, *
a s dobrým jednáš dobrotivě.
27 Čistému odplácíš čistotou, *
k chytrákům však jsi opatrný.
28 Tak chráníš od zhouby pokorný lid, *
pohledy zpupné však pokořuješ.
29 Ano, má svítilna, Pane, jsi ty. *
Bůh můj mé temnoty ozařuje.
30 S tebou ztékám valy a zdi, *
se svým Bohem přeskočím hradby.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Ty, Pane, zažehni mé světlo, ty ozař mé temnoty.
V.
Všichni se divili milým slovům.
R.
Která vycházela z jeho úst.
PRVNÍ ČTENÍ
Z druhého listu svatého apoštola Pavla Korinťanům
10, 1 – 11, 6
Apoštolova obhajoba
Bratři! 10.1Já sám, Pavel, vás napomínám při Kristově tichosti a mírnosti! Když jsem u vás, jsem prý chudák,
ale zdálky mám proti vám plno odvahy. 2Dejte si však, prosím, pozor, abych pak u vás nemusel ukázat tu odvahu,
s jakou se myslím mohu postavit proti jistým lidem, kteří se o nás domnívají, že se dáváme vést lidskými zájmy.
3Žijeme ovšem v lidském těle, ale boj vedeme ne pro zájmy lidské.
4Naše zbraně, kterými bojujeme, nejsou přece jen lidské,
ale podivuhodně mocné na zbourání bašt: boříme rozumování 5a každou domýšlivost, která se zdvihá proti nauce od Boha zjevené,
přivádíme každého člověka správně uvažujícího k tomu, aby poslouchal Krista, 6a jsme připraveni potrestat
každou neposlušnost, dokud vaše poslušnost nebude dokonalá.
7Dívejte se na věci, jak skutečně jsou. Jestliže je někdo o sobě přesvědčen, že je Kristův,
ať si jen zase uvědomí, že my nejsme o nic méně Kristovi, než je on! 8I kdybych trochu více mluvil
o své plné moci, kterou Pán dal k vašemu duchovnímu prospěchu, ne k vaší zkáze, nebude mi to k hanbě.
9Neříkám to proto, aby se zdálo, jako bych vám naháněl strach jenom listy.
10Prohlašují totiž: „Listy jsou důrazné a silné, ale když je tady, je to ubožák a jeho řeč nestojí za nic.“
11Kdo tohle říká, ať si pamatuje: Jak mluvíme v listech, když jsme od vás daleko, tak budeme i jednat,
až k vám přijdeme!
12My se přece ani neodvažujeme, abychom se postavili k jistým lidem, kteří sami sebe doporučují, nebo abychom
se s nimi srovnávali! Jsou tak bláhoví, že se sami hodnotí podle sebe a srovnávají se sami se sebou.
13My se však nechlubíme bez míry, ale podle míry působení, které nám Bůh jako míru ustanovil: dojít až k vám.
14Nenatahujeme se příliš daleko. Tak by tomu bylo, kdybychom až k vám nedošli, ale my jsme dospěli
s Kristovým evangeliem až k vám. 15Nechlubíme se neoprávněně plody cizích námah! A máme naději,
že když vaše víra vzroste, ještě víc se u vás rozšíří v mezích nám stanovených. 16Tak budeme moci kázat
radostnou zvěst i v krajinách ležících za vámi a nebudeme se muset vychloubat tím, co je už hotovo v cizím působišti.
17Kdo se chlubí, ať se chlubí v Pánu. 18Vždyť osvědčený
muž není ten, kdo sám sebe doporučuje, ale ten, koho doporučuje Pán.
11.1Kéž byste ode mě snesli trochu nerozumu! Ano, sneste to ode mě!
2Mám vás totiž tak žárlivě rád jako Bůh. Já jsem přece připravil vaše zasnoubení jedinému muži a musím vás
představit Kristu jako čistou pannu. 3Bojím se však, aby se vaše smýšlení nepokazilo, takže byste se uchýlili od
upřímné a svaté oddanosti vůči Kristu. Vždyť tak i had svedl Evu svou lstivostí. 4Přijde k vám někdo
a hlásá jiného Ježíše, než jsme hlásali my, přijímáte jiného Ducha, než jste přijali od nás, jiné evangelium, než jste kdysi od
nás dostali – a vy to pěkně snesete! 5Já myslím, že nejsem v ničem pozadu za těmi nadapoštoly!
6I když v řečnění zběhlý nejsem, o poznání to neplatí. To jsme u vás jasně ukázali při každé příležitosti.
RESPONSORIUM
2 Kor 10, 3-4; Ef 6, 16.17
O.
Žijeme ovšem v lidském těle, ale boj vedeme ne pro zájmy lidské. *
Naše zbraně, kterými bojujeme, nejsou přece jen lidské.
V.
Vždy se chraňte vírou jako štítem, vezměte přilbu spásy a meč Ducha, to je slovo Boží. *
Naše zbraně, kterými bojujeme, nejsou přece jen lidské.
DRUHÉ ČTENÍ
Ze spisů svatého kněze Petra Juliána Eymarda
(La Présence réelle, vol. I, Paris 1950, pp. 270-271.307-308
Eucharistie: svátost života
Eucharistie je životem všech národů, eucharistie jim dává sám počátek a zdroj života. Všichni se bez jakýchkoli překážek spočívajících
v národním původu nebo v jazyce mohou scházet ke slavení posvátných bohoslužeb Církve. Eucharistie je zasvěcuje do zákona života, ba přímo
lásky, jejímž je tato svátost zřídlem. Působí totiž tak, že vytváří mezi křesťany společné pouto, jakési příbuzenství křesťanů. Všichni
jedí týž chléb, všichni jsou spolustolovníky Ježíše Krista, a ten mezi nimi nadpřirozeně vytváří jakousi jednotu bratrských mravů. Jen
čtěte Skutky apoštolů. Ty potvrzují, že množství prvních křesťanů, jak obrácení židé, tak pokřtění pohané pocházející z různých zemi,
byli jedno srdce a jedna duše.1 A proč? Protože byli bedliví v naslouchání apoštolskému učení a setrvávali v lámání chleba.2
Eucharistie je vskutku životem duše a životem lidské společnosti, podobně jako je slunce životem těla a životem celé země. Bez slunce je
země neplodná, slunce ji naplňuje radostí, zdobí ji a naplňuje bohatstvím, a tělu dává slunce účinnost, sílu a krásu. Tváří v tvář těmto
podivuhodným skutečnostem se nemůžeme divit, že pohané uctívali slunce jako božstvo. Denní hvězda je ovšem podřízena nejvyššímu Slunci,
Božímu Slovu, Ježíši Kristu. Ten osvěcuje každého člověka přicházejícího na tento svět3 a skrze eucharistii, svátost života, sám působí v
hlubinách lidských duší a tak utváří rodiny a národy. Blahoslavená, ba nejvýš blahoslavená je věřící duše, jestliže nachází tento skrytý
poklad, jestliže z tohoto pramene života zahání žízeň, jestliže z tohoto chleba života často jídává.
Společenství věřících je také rodinou a poutem spojujícím členy této rodiny je Ježíš v eucharistii. On je otcem, jenž prostírá své rodině stůl.
Křesťanské bratrství bylo vyhlášeno spolu s otcovstvím Ježíše Krista při Poslední večeři. Tam říká Ježíš svým apoštolům "dítky" a přikazuje
jim, aby se vzájemně milovali tak, jako on miloval je.4
U svatého stolu eucharistie jsou všichni dětmi, které jedí týž chléb. Svatý Pavel z toho uzavírá, že všichni tvoří rodinu, dokonce jedno tělo,
protože se všichni živí jediným pokrmem, jímž je Ježíš Kristus.5 Eucharistie také dodává společenství křesťanů sílu zachovávat zákon úcty a
lásky k bližnímu. Ježíš Kristus nám přikazuje, abychom své bratry ctili a milovali. jako by se přitom přímo ztotožňoval s jejich osobou:
Cokoli jste udělali pro jednoho z těcho mých nejposlednějších bratří, pro mne jste udělali.6 A sám se ve svatém přijímání odevzdává každému.
1 Sk 4, 32
2 srov. Sk 2, 42
3 srov. Jan 1, 9 (Vulg.)
4 srov. Jan 13, 33-34
5 srov. 1 Kor 10, 17
6 Mt 25, 40
RESPONSORIUM
1 Kor 10, 17; Jan 6,58a; srov. Žl 80 (81), 17
O.
Protože je to jeden chléb, tvoříme jedno tělo, i když je nás mnoho, neboť všichni máme účast na jednom chlebě. *
To je ten chléb, který sestoupil z nebe.
V.
Pán nás živí vzácnou pšenicí. *
To je ten chléb, který sestoupil z nebe.
MODLITBA
Modleme se:
Bože, tys ozdobil svatého Petra Juliána obdivuhodnou láskou k svátostnému
tajemství Těla a Krve tvého Syna; prosíme tě, nauč i nás čerpat bohatství z této
posvátné hostiny. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|