[ nová verze ]
29. srpen 2026, Sobota
1. týden žaltáře
Umučení svatého Jana Křtitele, památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. první večerní chvály
kompletář po prvních chválách
vigilie
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 29. srpen 2026 Umučení svatého Jana Křtitele, památka
O umučení Předchůdce Páně podává zprávu evangelium Matoušovo (14,3-12) a
Markovo (6, 17-29). Josef Flavius píše, že se to stalo v tvrzi Machaerus,
kde měl Herodes Antipas královský palác. Podle staré tradice přenesli
Janovi učedníci jeho mrtvé tělo do samařského města Sebaste a uložili ho
na místě, kde byla v 1. polovině 4. století zbudována bazilika. Zdá se,
že památka Předchůdce Páně, slavená v Jeruzalémě už v 5. století kromě
slavnosti Narození také dnešního dne, byla výročím posvěcení této
baziliky. Během 6. a 7. století se rozšířilo slavení této památky na
Východě i na Západě s názvem Umučení nebo Stětí sv. Jana Křtitele.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
V noci a časně ráno:
Ty, Bože, vlídný nadmíru,
původce díla vesmíru,
ač trojí v božství vznešeném,
jsi dárce bytí jeden jen.
Slyš vlídně tento chvalozpěv,
v němž ozývá se tklivý vzdech:
Kéž smíme jednou bez výhrad
čistým srdcem tě nazírat.
Ať oheň lásky očistné
do našich beder pronikne,
ať zbraně neodkládáme
a na tvůj příchod čekáme.
Za to, že ticho noční tmy
rušíme zpěvy zvučnými,
uděl nám hojné dary své
v nebeské vlasti zářivé.
To splň nám, dobrý Otče náš,
i ty, jenž rovné božství máš,
i Duchu, který těšíš nás
a vládneš, Bože, v každý čas. Amen.
Během dne:
Ty věčné slávy původ jsi,
Ducha sedmeré milosti
uděl nám v tebe věřícím
a skloň se vlídně k prosícím.
Nemoci těla zažeň v dál,
od mysli pohoršení vzdal,
vše podlé i s kořeny spal
a utiš srdcí těžký žal.
Rozjasni mysl světlem svým,
podporuj každý čestný čin,
slyš modlitby tě prosících,
dej věčný život v nebesích.
Teď po úsecích sedmi dní,
plyne čas žití veškeren,
a v osmý den, ten poslední,
nastane pro nás soudný den.
Náš Spasiteli, v onen čas,
ve hněvu neodsuzuj nás,
nás po levici nezařaď
dej po pravici tobě stát.
A až se k prosbám věrných svých
ty, Pane, skloníš milostiv,
kéž věčně z nitra vděčného
chválíme Trojjediného. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Kdo se poníží jako dítě, ten je v nebeském království největší.
Žalm 130 (131)
Důvěřuj v Boha jako dítě
Učte se ode mě, neboť jsem tichý a pokorný srdcem. (Mt 11, 29)
1 Pane, nejsem pyšné mysli, *
nepohlížím do vysoka,
nebažím po velkých věcech, *
které nad mou sílu jsou. –
2 Ztišil, zklidnil jsem své srdce. *
Jako dítě v klíně matky,
jako dítě zkonejšené *
ztichla ve mně duše má. –
3 Izraeli, doufej v Pána *
nyní, vždy a na věky!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Kdo se poníží jako dítě, ten je v nebeském království největší.
Ant. 2 Můj Bože, v upřímnosti srdce jsem obětoval všecko.
Žalm 131 (132)
Boží přislíbení Davidovu domu
Pán Bůh mu dá trůn jeho předka Davida. (Lk 1, 32)
I
1 Na Davida se, Pane, rozpomeň, *
na všechnu jeho námahu a péči,
2 na to, jak slavně Pánu přísahal, *
mocnému Jákobovu pevně slíbil: –
3 „Nevkročím ve stan svého příbytku, *
na lože neulehnu k odpočinku,
4 ani své oči usnout nenechám, *
ani svým víčkům spánek nepopřeji,
5 než Pánu najdu místo příhodné, *
příbytek pro mocného Jákobova!“ –
6 V Efratě slyšeli jsme o arše, *
na polích jaárských pak jsme ji našli.
7 Vejděme nyní v jeho příbytek, *
skloňme se k zemi před podnoží jeho! –
8 Vstaň, Pane, vejdi tam, kde budeš dlít, *
ty i tvá vznešená a slavná archa!
9 Právo a řád buď rouchem kněží tvých, *
radostně ať ti jásají tví věrní!
10 Pro svého služebníka Davida *
pomazaného svého neodmítej!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Můj Bože, v upřímnosti srdce jsem obětoval všecko.
Ant. 3 Přísahal pevně Davidovi Pán, jeho království upevnil navěky.
II
11 Přísahal pevně Davidovi Pán, *
od svého slibu nikdy neustoupí:
„Na trůně tvém dám slavně zasednout *
dědici, který z tvého těla vzejde.
12 A jestli budou tvoji synové *
mé smlouvy dbát a řádů, jimž je učím,
dám pak i jejich synům zasednout *
pro věčné časy na trůně tvé vlády.“ –
13 Tak vpravdě Sión sobě zvolil Pán, *
jej přál si navždy za sídlo své vlády:
14 „Toto je na věky můj příbytek, *
zde budu sídlit v místě vytouženém. –
15 Pokrmu jeho štědře požehnám *
a chlebem budu sytit jeho chudé.
16 Odění spásy jeho kněžím dám, *
jásat a plesat budou jeho věrní. –
17 Tady moc Davidovu rozhojním, *
pomazanému svému světlo zjednám.
18 Dám jeho nepřátelům z hanby šat, *
on sám se bude skvít mým diadémem.“
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Přísahal pevně Davidovi Pán, jeho království upevnil navěky.
V.
Pojďte a bedlivě pohleďte na skutky Páně.
R.
Toho, jenž úžas šíří po celé zemi.
PRVNÍ ČTENÍ
Z knihy proroka Jeremiáše
7, 1-20
O klamném spoléhání se na chrám
1Řeč, kterou promluvil Hospodin k Jeremiášovi: 2„Postav se do brány Hospodinova
domu a volej tam tato slova: Slyšte Hospodinovo slovo, všichni Judovci, vy,
kteří vcházíte těmito branami, abyste se klaněli Hospodinu!
3Tak praví Hospodin zástupů, Bůh Izraele: napravte své chování a skutky, a dám vám přebývat na tomto místě.
4Nespoléhejte se na klamná slova: ‚Je to chrám Hospodinův, chrám Hospodinův, chrám Hospodinův!‘
5Neboť když své jednání a skutky napravíte, když budete uplatňovat ve vzájemných sporech
spravedlnost, 6když nebudete utiskovat přistěhovalce, sirotky a vdovy, když
nebudete na tomto místě vylévat nevinnou krev, když nebudete na svou vlastní škodu chodit za cizími bohy, 7dám
vám přebývat na tomto místě, v zemi, kterou jsem dal vašim otcům, od věků až na věky.
8Vy však skládáte svou naději v klamné řeči, ze kterých nemáte užitek.
9Kradete, zabíjíte, cizoložíte, křivě přísaháte, obětujete Bálům,
chodíte za cizími bohy, které neznáte, 10a pak přicházíte, předstupujete přede mě
v tomto domě, který má moje jméno, a říkáte: ‚Jsme v bezpečí‘, abyste dál dělali
všecky tyto ohavnosti. 11Což pokládáte tento dům, který má moje jméno, za lupičské doupě?
Pak i já budu na něj tak pohlížet – praví Hospodin. 12Jděte do mého sídla v Silo, na které jsem zpočátku
vložil své jméno, a podívejte se, co jsem s ním udělal pro zvrhlost svého izraelského lidu!
13A nyní, protože jste páchali všecky tyto skutky – praví Hospodin – poněvadž jste neslyšeli,
ačkoli jsem k vám ustavičně a důrazně mluvil, protože jste neodpověděli přesto,
že jsem na vás volal, 14naložím s tímto domem, který má mé jméno a do kterého vy
skládáte svou naději, s místem, které jsem dal vám a vašim otcům, jako jsem
naložil se Silem. 15Zavrhnu vás od své tváře, jako jsem zavrhl všechny vaše bratry, celé Efraimovo potomstvo.
16Ty pak se nemodli za tento lid, nevysílej úpěnlivou prosbu za ně, nenaléhej na mě, neboť tě nevyslyším.
17Což nevidíš, co oni tropí v judských městech a po jeruzalémských ulicích?
18Synové sbírají dříví, otcové zapalují oheň a ženy hnětou těsto, aby pekly koláče královně nebes; obětují
úlitby cizím bohům, aby mi ublížili. 19Ubližují mně – praví Hospodin – či spíše sami
sobě k své vlastní hanbě? 20Proto praví Hospodin: Hle, má nevole a můj hněv se
vyleje na toto místo, na lidi i na dobytek, na stromy v polích i na plody země; zapálí se a nebude uhašen.“
RESPONSORIUM
Jer 7, 11; Iz 56, 7; Jan 2, 16
O.
Což pokládáte tento dům, který má moje jméno, za lupičské doupě?
* Můj dům bude domem modlitby pro všechny národy.
V.
Nedělejte z domu mého Otce tržnici! *
Můj dům bude domem modlitby pro všechny národy.
DRUHÉ ČTENÍ
Z homilií svatého kněze Bedy Ctihodného
(Hom. 23: CCL 122, 354.356-357)
Předchůdce Kristův narozením i smrtí
Svatý Předchůdce narození, kázání i smrti Páně ukázal při svém zápase sílu
hodnou toho, aby na něj hledělo nebe. Platí o něm, co říká Písmo: I když
se lidem zdálo, že je trestán, jeho naděje byla plná nesmrtelnosti.1
Právem slavíme den, který je pro nás posvěcen Janovým utrpením, ozdoben
zářícím purpurem jeho krve. Právem uctíváme s duchovní radostí Janovu
památku, neboť on své svědectví, které vydal Pánu, zpečetil mučednickou
smrtí.
Nelze pochybovat, že svatý Jan trpěl ve vězení a v okovech pro našeho
Vykupitele. Jemu předem vydával svědectví a za něj položil také svůj
život. Pronásledovatel sice od něho nežádal zapření Krista, ale zamlčení
pravdy; to však znamená, že zemřel kvůli Kristu. Vždyť přece Kristus říká:
Já jsem pravda.2 A proto zajisté prolil svou krev kvůli Kristu, když ji
prolil kvůli pravdě. A jako svým narozením, kázáním a tím, že křtil,
vydával Jan předem svědectví tomu, který se měl narodit, kázat a křtít,
tak i svým utrpením Jan o něm předem naznačil, že má také trpět.
Takový a tak veliký muž uzavřel tedy svůj pozemský život, po dlouhém
utrpení v okovech, prolitím krve. Toho, který hlásal svobodu nebeského
pokoje, spoutali bezbožníci do okovů. Do temného vězení byl uvržen ten,
který přišel, aby vydal svědectví o světle,3 a o němž samo světlo, jímž je
Kristus, vydalo svědectví, že byl lampou hořící a zářící.4 A svou vlastní
krví byl pokřtěn ten, jemuž bylo dáno pokřtít Vykupitele světa, uslyšet
hlas Otcův, který se ozval Kristu z nebe, a uvidět milost Ducha Svatého
sestupujícího na něj. Ale takovým lidem, jako byl on, nebylo těžké,
naopak, bylo to pro ně lehké a žádoucí trpět časná muka pro pravdu; neboť
on věděl, že to bude odměněno věčnými radostmi.
Mučedníci si přáli přijmout smrt, která tak jako tak nevyhnutelně
hrozila, pro vyznání Kristova jména s palmou věčného života. Správně říká
apoštol: Vám se přece dostalo té milosti, že smíte v Krista nejen věřit,
ale také pro něj trpět.5 Považuje to za Kristův dar, že vyvolení mohou pro
něj trpět, a rovněž říká: Utrpení tohoto času se nedají srovnat s budoucí
slávou, která se zjeví na nás.6
1 srov. Mdr 3, 4
2 Jan 14, 6
3 srov. Jan 1, 8
4 srov. Jan 5, 35
5 Flp 1, 29
6 Řím 8, 18
RESPONSORIUM
Mk 6, 17.27
O.
Herodes dal Jana zatknout, spoutat a zavřít do vězení *
kvůli Herodiadě, manželce svého bratra, protože si ji vzal za ženu.
V.
Král poslal kata a ten ho sťal ve vězení. *
Kvůli Herodiadě, manželce svého bratra, protože si ji vzal za ženu.
MODLITBA
Modleme se:
Bože, tys povolal svatého Jana Křtitele, aby se stal předchůdcem tvého Syna i svou mučednickou smrtí, a vydal tak svědectví spravedlnosti a
pravdě; dávej i nám sílu, abychom statečně prosazovali plnění tvých přikázání. Prosíme o to skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|