[ nová verze ]
7. srpen 2024, Středa
2. týden žaltáře
Druhé mezidobí, 18. týden Sv. Sixta II., papeže, a druhů, mučedníků, nezávazná památka Sv. Kajetána, kněze, nezávazná památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
první večerní chvály [Pro OP: Sv. Otce Dominika, kněze]
kompletář po prvních chválách
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 7. srpen 2024 Sv. Sixta II., papeže, a druhů, mučedníků, nezávazná památka
Císař Valerián vydal (257) příkaz, aby biskupové, kněží a jáhnové byli
popravováni bez soudního přelíčení ihned po dopadení. Věřícím laikům měl
být zkonfiskován majetek a pokud byli císařskými úředníky, měli být
odsuzováni k nuceným pracím. V té době se stal papežem římský kněz
Sixtus, o němž jeho současník, sv. Cyprián, napsal, že byl dobrý a mírumilovný.
Když 6.VIII.258 slavil bohoslužby v kapli Kalistových katakomb,
byl zabit přímo na svém biskupském stolci. Spolu s ním byli sťati také
čtyři jeho jáhnové (Januárius, Magnus, Vincenc a Štěpán). Další dva římští
jáhnové (Felicissimus a Agapit) byli usmrceni téhož dne v sousedních
katakombách a poslední z nich, arcijáhen Vavřinec, po krutém mučení o
čtyři dni později. Teprve po roce se odvážili skrývající se římští kněží
zvolit nového papeže (Dionýsia) a po císařově smrti (260) nastala pro křesťany doba 40 let poměrného klidu.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Ty Králi mučedníků svých,
koruno vyznávajících,
ty vedeš v říši nadhvězdnou,
kdo světskou slávou pohrdnou.
Svůj laskavý sluch nachyl k nám
i k našim snažným modlitbám.
Za chvály palem vítězných
nám hříšným odpusť všechen hřích.
Ty v mučednících vítězíš,
jak šetřit vyznavače víš:
nad hříchy dej nám vítězství
pro svoje milosrdenství.
To uděl, Otče přesvatý,
i Synu stejné podstaty,
jenž s Duchem, který těší nás,
nad světem vládneš v každý čas. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Také my uvnitř naříkáme a očekáváme vykoupení našeho těla.
Žalm 38 (39)
Prosba těžce nemocného
Tvorstvo bylo podrobeno nicotnosti... kvůli tomu, který ho podrobil. Zůstala však tvorstvu naděje. (Řím 8, 20)
I
2 Říkal jsem: Dám si na své cesty pozor, *
abych se neprohřešil jazykem;
a pokud bude bezbožník stát blízko, *
budu svá ústa držet na uzdě. –
3 Ztichl jsem, zmlkl, i když nešťasten, *
ale má bolest jen se zjitřila,
4 srdce se v těle prudce rozpálilo. †
Oheň se vzňal, když jsem tak rozmýšlel, *
a já jsem musil nahlas promluvit:
5 „Dej mi už, Pane, uvidět můj konec †
a jakou míru dní mám před sebou, *
ať poznám tak svou pomíjejícnost.“ –
6 Hle, vyměřils mé dny jen na pídě, †
v tvých očích je můj život jako nic, *
a každý člověk jenom jako dech,
7 jen jako stín se tady člověk mihne, †
jen jako dech je všechno bohatství, *
jež hromadí a neví pro koho.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Také my uvnitř naříkáme a očekáváme vykoupení našeho těla.
Ant. 2 Slyš můj křik, Pane, nemlč k mým slzám.
II
8 Co tedy, Pane, teď mám očekávat? *
Jen k tobě upínám svou naději.
9 Zachraň mě od všech křivd a nepravostí, *
bláznům mě nenechávej na posměch!
10 A teď už mlčím, ústa neotevřu, *
protože všechno je tvé řízení. –
11 Odejmi ode mne své navštívení! *
Vždyť hynu pod tvou pádnou pravicí!
12 Člověka za hřích postihuješ trestem †
a ničíš jeho nádheru jak mol: *
je každý člověk jenom jako dech. –
13 Slyš můj křik, Pane, vyslechni mou prosbu, †
nemlč k mým slzám, vždyť jsem já tvůj host, *
poutník, jak všichni moji otcové.
14 Odvrať svůj přísný zrak a oddechnu si, *
dříve než odejdu a zaniknu.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Slyš můj křik, Pane, nemlč k mým slzám.
Ant. 3 Já vždy a stále spoléhám na Boží slitování.
Žalm 51 (52)
Proti pomlouvači
Kdo se chlubí, ať se chlubí v Pánu. (1 Kor 1, 31)
3 Co ty tak silácky se chlubíš *
špatností vůči zbožným?
4 Jen zkázu kuješ, pletichaříš, *
jazyk máš jako břitvu.
5 Zlo ti je milejší než dobro, *
lež ti je víc než pravda.
6 Máš rád jen zraňující slova, *
jazyku pomlouvačný! –
7 Bůh za to zahubí tě navždy, †
ze stanu vyvleče tě, *
ze země živých vytne.
8 Dobří to spatří plni bázně, *
on sám jim bude pro smích:
9 „Hle člověk, který nechtěl v Bohu *
hledat své útočiště,
jen v majetek svůj doufal, *
na ničemnosti stavěl.“ –
10 Já však se jak strom olivový *
zelenám v domě Božím,
spoléhám vždy a stále *
na Boží slitování.
11 Navždy ti budu vzdávat díky *
za toto tvoje dílo,
tvé jméno před věrnými chválit *
za tvoji dobrotivost.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Já vždy a stále spoléhám na Boží slitování.
V.
Doufám, Pane, z duše doufám.
R.
Na tvé slovo vyčkávám.
PRVNÍ ČTENÍ
Z knihy proroka Amosa
9,1-15
Záchrana spravedlivých
1Viděl jsem Pána
stát nad oltářem.
Řekl: „Udeř do hlavice sloupu,
až se zachvějí prahy chrámu;
všem jim rozbij hlavu,
i posledního z nich zabiji mečem;
kdo by z nich chtěl utéci, neuteče,
a kdo by se chtěl zachránit, nezachrání se.
2Kdyby sestoupili do podsvětí,
i odtamtud je má ruka vyvede;
i kdyby vstoupili na nebe,
i odtamtud je svrhnu.
3I kdyby se skryli na vrcholu Karmelu,
i tam je vyhledám a vezmu;
i kdyby se skryli před mýma očima
v hlubinách moře,
poručím tam hadu, a ten je uštkne;
4i kdyby odešli do vyhnanství,
hnáni svými nepřáteli,
poručím tam meči, a ten je pobije;
upřu na ně svůj zrak
k neštěstí, a ne ke štěstí.“
5Pán, Hospodin zástupů,
se dotýká země, a ta se třese;
budou na ní naříkat všichni obyvatelé.
Celá jako Nil vystupuje z břehů
a opadává jak egyptská Řeka.
6Hospodin staví na nebi stupně svého trůnu,
na zemi zakládá svou klenbu;
volá mořské vody
a vylévá je na zemský povrch
– jeho jméno je Hospodin.
7„Synové Izraele,
copak nejste pro mě jako synové Kuše?
– praví Hospodin.
Nevyvedl jsem Izraele
z egyptské země,
Filišťany z Kaftoru
a Aramejce z Kiru?
8Hle, oči Pána, Hospodina, se upírají
na hříšné království;
zničím ho
z povrchu země;
ale přece Jakubův dům
nevyhladím docela
– praví Hospodin.
9Neboť hle, já poručím
a zatřesu mezi všemi národy Izraelovým domem,
jako se pšenice vytřásá v řešetu,
že ani zrníčko nepadne na zem.
10Mečem zahynou všichni hříšníci mého národa,
kteří říkají: 'Nás zhouba nestihne, nepotká!'
11V ten den zbuduji
rozpadlou Davidovu chýši,
její trhliny zazdím,
zbořeniny obnovím,
jak za dávných dnů ji vystavím,
12aby ovládli to,
co zbylo z Edomu,
a všechny národy,
které jsou nazvány podle mě
– tak praví Hospodin, který to způsobí.
13Hle, přicházejí dny
– praví Hospodin –
kdy oráč zastihne žence,
kdo šlape hrozny, zastihne rozsévače,
hory budou oplývat mladým vínem
a všechny pahorky se rozvlní obilím.
14Změním osud svého izraelského lidu,
zpustošená města si vystaví a osídlí je,
vysadí vinice a z nich budou pít víno,
založí si zahrady a z nich budou jíst plody.
15Zasadím je do jejich země,
nikdo už je nevyrve
z půdy, kterou jsem jim dal!“
– praví Hospodin, tvůj Bůh.
RESPONSORIUM
Srov. Sk 15, 17.16.14.15
O.
Budou mě hledat všechny národy, které znají mé jméno. *
Vrátím se a znovu postavím Davidovu chýši, praví Pán.
V.
Bůh udělal první krok, když si chtěl z pohanů získat lid pro sebe, jak je psáno: *
Vrátím se a znovu postavím Davidovu chýši, praví Pán.
DRUHÉ ČTENÍ
Z dopisu svatého Cypriána, biskupa a mučedníka, biskupu Successovi
(Epist. 80: CSEL 3, 839-840)
Víme, že vojáci Kristovi nezahynou, ale dojdou slávy
Že jsem vám ihned nenapsal, nejmilejší bratře, bylo způsobeno tím, že
všichni klerici byli vystaveni úderu pronásledování a naprosto nemohli
odtud odejít; všichni byli velkodušně odhodláni získat od Boha nebeskou
slávu. Sděluji vám však, že se vrátili ti, které jsem poslal do Říma, aby
nám přinesli pravdivou zprávu o tom, jaké rozhodnutí bylo o nás učiněno,
ať je to cokoli. Koluje totiž mnoho různých nezaručených pověstí.
Pravda je však toto: Valerián poslal senátu výnos, aby byli ihned
popraveni biskupové, kněží a jáhni; senátoři, významné osobnosti a římští
šlechtici mají ztratit hodnosti a být zbaveni statků, a zůstanou-li i po
odnětí majetku křesťany, mají být sťati; ženám z vyšších vrstev se zabaví
majetek a budou poslány do vyhnanství; lidem od císařského dvora, kteří
se dříve hlásili ke křesťanství nebo se k němu hlásí nyní, se zabaví
majetek, sepíše se jejich případ a budou posláni v poutech na císařské
statky.
Císař Valerián připojil k svému výnosu také opis dopisu, který o nás
poslal představeným provincií. Na příchod toho dopisu denně čekáme; jsme
s pevnou vírou připraveni snášet utrpení a doufáme, že s pomocí a milostí
Pána dosáhneme koruny věčného života. Vězte, že Sixtus byl popraven 6.
srpna na pohřebišti a spolu s ním čtyři jáhni. Na toto pronásledování
denně naléhají i římští prefekti; ty, kdo jsou jim předvedeni, dávají
popravit, a jejich jmění propadne do císařské pokladny.
Prosím vás, oznamte to také ostatním našim kolegům; ať všude povzbuzují a
posilují bratry a připravují je na duchovní zápas, aby žádný z našich
nemyslel víc na smrt než na nesmrtelnost. Ať jsou v živé víře ze všech
sil oddáni Pánu a spíše ať se při tomto vyznávání radují, než aby se
báli; vždyť vědí, že vojáci Boží a Kristovi přitom nezahynou, ale dojdou
slávy.
Přeji ti, bratře nejmilejší, aby ses měl stále dobře v Pánu.
RESPONSORIUM
2 Kor 4, 11; Žl 44 (43), 23
O.
Jsme stále vydáváni zaživa na smrt pro Ježíše, *
aby Ježíšův život byl patrný na našem smrtelném těle.
V.
Pro tebe, Pane, stále nás pobíjejí, jednají s námi jak s jatečním stádem. *
Aby Ježíšův život byl patrný na našem smrtelném těle.
MODLITBA
Modleme se:
Všemohoucí Bože, tys dal svatému Sixtovi a jeho druhům odvahu a sílu, aby
pro zachování věrnosti tvému slovu a pro svědectví o tvém Synu neváhali
položit svůj život; prosíme tě, posiluj nás milostí Ducha Svatého,
abychom i my tvé slovo s vírou přijímali a statečně vyznávali. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|