[ nová verze ]
3. únor 2020, Pondělí
4. týden žaltáře
První mezidobí, 4. týden Sv. Blažeje, biskupa a mučedníka, nezávazná památka Sv. Ansgara, biskupa, nezávazná památka Pro OP: Bl. Petra z Ruffìa, Antonína Pavoniho a Bartoloměje Cerveriho, kněží a mučedníků, nezávazná památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 3. únor 2020 Sv. Blažeje, biskupa a mučedníka, nezávazná památka
Byl ve 4. století biskupem v Sebastě v Arménii (dnešní Sivas v Turecku). Za císaře Licinia byl kolem roku 316 krutě umučen. Jeho úcta se rozšířila
po celé Církvi, ale něco bližšího o jeho životě známe jen z pozdních legendárních zpráv.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Přej, mučedníku blažený,
jas vítěznému svému dni:
vždyť za svou krev jsi v odměnu
obdržel slávy korunu.
Z tmy světa tebe tento den,
v němž zdolals kata se soudcem,
povznesl k sídlům nebeským
a spojil v blahu s Kristem tvým.
V andělském sboru se dnes již
ve sněhobílém rouchu skvíš,
jež pro svědectví statečné
jsi omyl v lázni krve své.
(omylas v lázni krve své.)
Pros za nás teď a při nás stůj,
ať Kristus laskavý sluch svůj
už nakloní k nám milostiv
a netrestá náš každý hřích.
Na chvíli aspoň sestup sem
s Kristovou přízní zároveň,
ať smysly, na nichž hříchy lpí,
slast odpuštění pocítí.
Čest budiž Otci se Synem
i s Duchem Utěšitelem
za to, že věnčí hlavu tvou
zářivé slávy korunou. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Jak je Bůh dobrý k těm, kdo čisté srdce mají.
Žalm 72 (73)
Proč trpí spravedlivý
Blahoslavený, kdo se nepohorší nade mnou. (Mt 11, 6)
I
1 Jak je Bůh dobrotivý k poctivým, *
jak dobrý k těm, kdo čisté srdce mají!
2 Přesto mé nohy málem klopýtly, *
mé kroky jen tak tak že neuklouzly:
3 neboť jsem vychloubačům záviděl, *
když jsem tak viděl, jak se hříšným daří. –
4 Vždyť oni žádnou strastí netrpí *
a jejich tělo zdravé je a tučné.
5 Jsou vzdáleni všem lidským trampotám *
a nesouží se jako druzí lidé. –
6 Pýchou se skví jak zlatým řetězem, *
jak rouchem oděni jsou násilnictvím.
7 Z tučnosti prýští jejich nepravost *
a zlými úmysly jim srdce kypí.
8 Pošklebují se, mluví darebně, *
z povýšenosti ubližují slovem. –
9 Ústy si troufají až na nebe *
a jejich jazyk zrejdí celou zemi.
10 A proto se k nim obrací můj lid *
a loká jejich slova jako vodu.
11 Říkají: „Jak by o tom věděl Bůh? *
Je Nejvyššímu vůbec něco známo?“
12 Vidíte, tak si vedou hříšníci, *
jsou stále mocnější a žijí šťastně.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Jak je Bůh dobrý k těm, kdo čisté srdce mají.
Ant. 2 Jejich smích se obrátí v nářek a radost ve smutek.
II
13 Marně jsem tedy bezúhonně žil *
a omýval si ruce v nevinnosti?
14 Abych byl jenom týrán den co den *
a každé ráno dostával jen bití? –
15 Když jsem si pomyslel: „Mluv jako oni,“ *
byl bych tím jenom zradil rod tvých synů.
16 Hloubal jsem tedy, jak to pochopit, *
a připadalo mi to velmi těžké,
17 až pronikl jsem v Boží tajemství *
a prohlédl jsem konce těchto lidí. –
18 Na kluzkou cestu jsi je uvedl *
a popravdě je vrháš do záhuby.
19 Jak najednou se propadají v nic, *
jak hroutí se a v náhlé hrůze hynou,
20 jak sen, jenž s procitnutím odplyne, *
ten obraz člověk zapudí, jen vstane.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Jejich smích se obrátí v nářek a radost ve smutek.
Ant. 3 Hle, hynou, kdo se tobě vzdalují, mým blahem je být v Boží blízkosti.
III
21 Když se mé srdce rozhořčovalo *
a bolest mi až k ledví pronikala,
22 byl jsem to hloupý, nic jsem nechápal, *
stál před tebou, jak nerozumné zvíře.
23 Já však chci trvale být u tebe, *
neboť ty sáms mě chopil za pravici.
24 Ty vždycky mě svou radou povedeš *
a nakonec pak do slávy mě přijmeš. –
25 Koho mám kromě tebe na nebi? *
A na zemi nic nežádám než tebe.
26 Ať tělo mé i srdce pominou – *
Pán je má skála a můj úděl navždy!
27 Hle, hynou, kdo se tobě vzdalují, *
zatratíš všechny, kdo tě opouštějí.
28 Mým blahem je být v Boží blízkosti †
já všechnu důvěru jen v Pána skládám *
a budu hlásat všechny jeho skutky.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Hle, hynou, kdo se tobě vzdalují, mým blahem je být v Boží blízkosti.
V.
Jak mi tvé příkazy na patře sládnou.
R.
Víc nežli med mi chutnají v ústech.
PRVNÍ ČTENÍ
Z prvního listu svatého apoštola Pavla Soluňanům
2, 13 – 3, 13
Přátelský vztah Pavla a Soluňanů
Bez ustání děkujeme Bohu za to, že když jste nás uslyšeli kázat Boží slovo,
vzali jste ho ne jako slovo lidské, ale jako slovo Boží – vždyť jím skutečně je.
A protože věříte, ukazují se na vás i jeho účinky. Následujete totiž, bratři,
křesťanské Boží církevní obce v Judsku: i vy jste přece stejně trpěli od vlastních krajanů jako oni od židů.
Ti lidé zabili i Pána Ježíše i proroky a také nás odevšad vyháněli. Bohu se nelíbí a jsou se všemi lidmi znepřáteleni.
My kážeme pohanům, aby mohli dojít spásy, a oni nám v tom brání.
Tím jen víc a více doplňují míru svých hříchů. Boží trest však na ně přijde už co nevidět.
Bratři, na krátký čas jsme zůstali od vás odloučeni, ale jen tělem, ne srdcem;
tím více jsme se snažili zase vás uvidět, tak živá byla naše touha. Proto jsme k vám chtěli přijít – já,
Pavel, ne jednou, ale vícekrát – ale satan nám to překazil. Což nejste i vy naše naděje,
naše radost a naše koruna, kterou se budeme moci chlubit před naším Pánem Ježíšem, až zase přijde?
Ano, vy jste naše sláva i radost.
Protože jsme to nemohli déle vydržet, rozhodli jsme se zůstat sami v Athénách a poslali jsme Timoteje,
našeho bratra a Božího spolupracovníka v hlásání Kristovy radostné zvěsti,
aby vás utvrdil a povzbudil ve víře tak, že by se nikdo nedal zviklat těmito souženími.
Vždyť sami víte, že to už je naše určení. Již tehdy, když jsme byli u vás, předem jsme vám říkali,
že nás čeká soužení. A jak víte, tak se i stalo. Protože jsem to nemohl déle vydržet,
poslal jsem ho k vám, abych se dověděl, jak to stojí s vaší vírou, zdali vás snad pokušitel nepokoušel,
takže by pak naše námaha byla marná.
Teď se však Timotej vrátil od vás k nám a přinesl nám radostnou zprávu o vaší víře i o vaší lásce:
jak nás uchováváte pořád v dobré paměti a že byste nás velmi rádi opět uviděli – stejně jako my vás!
Při všech trampotách a při všem soužení nám přinesly útěchu zprávy o vás, bratři, a o vaší víře.
Hned jsme zase okřáli, když jste pevní ve víře. Jak bychom mohli za vás Bohu dosti poděkovat za všechnu radost,
kterou se kvůli vám radujeme před naším Bohem! Ve dne v noci se vroucně modlíme,
abychom se mohli s vámi shledat a doplnit, co se ještě vaší víře nedostává.
Sám Bůh, náš Otec, i náš Pán Ježíš Kristus kéž nám upraví cestu k vám!
A ve vás ať Pán rozhojňuje stále víc a více lásku jednoho k druhému i ke všem lidem,
jako ji i my máme k vám. Ať posilní vaše srdce, abyste byli bezúhonní a svatí před Bohem,
naším Otcem, až přijde náš Pán Ježíš se všemi svými svatými. Amen.
RESPONSORIUM
Srov. 1 Sol 3, 12. 13; 2 Sol 2, 17
O.
Ať ve vás Pán rozhojňuje stále víc a více lásku jednoho k druhému i ke všem lidem, *
ať posílí vaše srdce, abyste byli svatí.
V.
Sám Pán ať potěší vaše srdce. *
Ať posílí vaše srdce, abyste byli svatí.
DRUHÉ ČTENÍ
Z kázání svatého biskupa Augustina
(Sermo Guelferbytanus 32, De ordinatrione episcopi; PLS 2, 639-640)
Snášej utrpení pro moje ovce
Syn člověka nepřišel, aby si dal sloužit, ale aby sloužil a dal svůj život jako výkupné za všechny.1 Hle, jak Pán sloužil, hle, jak i my máme podle
jeho příkazu sloužit: Dal svůj život jako výkupné za všechny, vykoupil nás.
Kdo z nás je schopen někoho vykoupit? Jeho krví, jeho smrtí jsme byli vykoupeni ze smrti, jeho ponížením jsme byli pozdviženi. Ale protože jsme se stali Kristovými
údy, máme i my alespoň tím málem, co můžeme, přispět jeho údům, neboť on je hlava, my jsme tělo.
Apoštol Jan nás povzbuzuje ve svém listě příkladem Pána, jenž řekl: Kdo se mezi vámi chce stát velkým, ať je vaším služebníkem; tak jako Syn člověka nepřišel, aby
si dal sloužit, ale aby sloužil a dal svůj život jako výkupné za všechny.2 Jan nás tedy povzbuzuje, abychom se stávali Kristu podobnými, a říká:
Kristus za nás položil život. A tak i my jsme povinni položit život za své bratry.3
Sám Pán se po svém vzkříšení ptal: Petře, miluješ mě? Ten odpověděl: Miluji. Třikrát se Pán ptal, třikrát Petr odpověděl. A pokaždé, třikrát řekl Pán:
Pas moje ovce.4
Čím mi dokážeš, že mě miluješ, ne-li tím, že budeš pást mé ovce? Co mi můžeš dát tím, že mě miluješ, když všechno očekáváš ode mne? Víš tedy, co máš dělat, jestliže
mě miluješ: Pas moje ovce. Zaznívá to jednou, podruhé, potřetí: Miluješ mě? Miluji. Pas moje ovce. Ze strachu Petr třikrát zapřel, z lásky třikrát vyznal.
A když mu Pán potřetí svěřil svoje ovce, protože Petr svou odpovědí vyznal, že miluje, odsoudil strach a přemohl ho, Pán dodává: Dokud jsi byl mladší, sám ses
přepásával a chodils, kam jsi chtěl. Ale až zestárneš, jiný tě přepáše a povede, kam nechceš. To řekl, aby naznačil, jakou smrtí oslaví Boha.5 Oznámil
mu jeho kříž, předpověděl mu jeho utrpení.
Pán tedy slovy Pas moje ovce chtěl říci i toto: Snášej utrpení pro moje ovce.
1 Mt 20 ,28
2 srov. Mt 20, 26.28
3 1 Jan 3, 16
4 srov. Jan 21, 15-17
5 Jan 21, 18-19
RESPONSORIUM
Flp 1, 20; Žl 68 (69), 21
O.
V ničem nedojdu hanby. *
Budu moci svým neohroženým počínáním na sobě Krista oslavit, ať svým životem, ať svou smrtí.
V.
Zahanbení mi zlomilo srdce, potupa má je nezhojitelná. *
Budu moci svým neohroženým počínáním na sobě Krista oslavit, ať svým životem, ať svou smrtí.
MODLITBA
Modleme se:
Prosíme tě, Bože, vyslyš nás, když se dovoláváme přímluvy svatého biskupa a mučedníka Blažeje,
chraň naše zdraví a pomáhej nám ve všech potřebách, abychom mohli vést pokojný život a došli do nebeské
radosti. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|