[ nová verze ]
27. únor 2015, Pátek
1. týden žaltáře
Doba postní, 1. týden Sv. Řehoře z Nareku, opata a učitele Církve, pro připomínku
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 27. únor 2015 Sv. Řehoře z Nareku, opata a učitele Církve, pro připomínku
Narodil se okolo roku 950 v historickém kraji Andzevatsik ve Velké Arménii. Vyrostl ve vzdělané rodině.
Jako mladík vstoupil do kláštera Narek, který vedl opat Ananiáš, bratranec jeho matky. Působil v proslulé škole tohoto
kláštera a strávil tam jako kněz a opat celý svůj život, proniknutý plamennou láskou k Panně Marii. Dosahoval vrcholné podoby
svatosti a mystické zkušenosti a ukazoval svou nauku v mnoha teologických a mystických dílech. Roku 1003 dopsal slavnou Knihu
nářků a asi za dva roky nato zesnul.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
HYMNUS
Už nadešel čas milosti
nám udělený z výsosti,
jenž lékem střídmosti má z běd
vytrhnout malátný náš svět.
Den naší spásy přichází
s jasem, jenž z Krista vychází,
když srdce hříchem zraněné
postem se k Bohu pozvedne.
Dej, Bože, ať půst držíme
a myslí, tělem střídmí jsme,
než projdem žitím pozemským
k velikonocům nebeským.
Ať v pokoře tě vesmír ctí,
jediný Bože v Trojici,
též my tě omilostněni
novými ctíme písněmi. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Povstaň, Pane, a pospěš mi na pomoc.
Žalm 34 (35), 1-2. 3c. 9-19. 22-23. 27-28
Bůh zachraňuje pronásledovaného
Sešli se... a usnesli, že se Ježíše zmocní lstí a připraví ho o život. (Mt 26, 3. 4)
I
1 Boj vyhlas, Pane, těm, kdo mě bijí,
napadni ty, kdo mě napadli!
2 Uchop svůj štít, svou pavézu zdvihni, †
povstaň a pospěš mi na pomoc, *
řekni mi: „Pomoc tvá jsem já!“ –
3 [Nastav kopí těm, kdo mě honí †
4 ať padne hanba a ostuda na ty, *
kdo se mě snaží zahubit,
ať musí couvnout se zahanbením, *
ti, kdo mou zkázu osnují!
5 Ať je jim jako ve větru plevám, *
až anděl Páně je požene,
6 ať jejich cesta je temná a kluzká, *
až anděl Páně je bude štvát!
7 Vždyť pro nic za nic mi chystali léčku, *
pro nic a za nic mi strojili past.
8 Z ničeho nic ať je přepadne zkáza: †
ať do svých léček sami se chytí, *
sami ať padnou do svých jam!]
9 Zato má duše zajásá v Pánu *
z radosti nad jeho pomocí.
10 Tělem i duší pak budu volat: *
„Pane, kdo tobě se vyrovná!
Ty chráníš slabého před silnějším, *
chudáka před oloupením!“ –
11 Oni však předvedli falešné svědky *
k výslechu o tom, co nemohu znát.
12 Zlem se mi za dobro odvděčili: *
usilují mi o život.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Povstaň, Pane, a pospěš mi na pomoc.
Ant. 2 Ujmi se mé pře, Pane, a ochraň mě, neboť jsi mocný.
II
13 Když oni stonali, já chodil v žíních, †
za ně sám sebe mořil jsem posty -*
kéž bych svou modlitbu mohl vzít zpět!
14 Tak jako pro svého přítele, bratra, †
chodil jsem, jako bych za matkou truchlil, *
shrben a posypán popelem. –
15 Nad pádem mým však se s radostí shlukli, *
shlukli se proti mně do jednoho,
tlačí se na mne i ti, které neznám, *
potupným křikem mě bez dechu štvou,
16 hanebně se mi posmívají, *
skřípají zuby proti mně.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Ujmi se mé pře, Pane, a ochraň mě, neboť jsi mocný.
Ant. 3 Jazyk můj vyzná tvou spravedlnost, bez konce bude tě velebit.
III
17 Pane, jak dlouho se budeš jen dívat? †
Zachraň mě před jejich zběsilostí, *
můj život vyrvi ze spárů lvích!
18 Vzdám ti pak díky před velkou obcí, *
chvály před četným shromážděním. –
19 Aby se nade mnou neradovali *
všichni ti úskoční nepřátelé,
aby se pohledem nedomlouvali, *
kdo na mne bez příčin mají zášť.
20 [Vždyť oni neřeknou pokojné slovo, *
proti tichým jen smýšlejí lest.
21 Na plná ústa se chechtají, křičí: *
„Teď to vidíme, dobře ti tak!“]
22 Ty, Pane, též to vidíš: už nemlč, *
nevzdal se, Pane, ode mne!
23 Procitni, povstaň mi na ochranu, *
zastaň se, Pane a Bože můj! –
24 [Suď mě, Pane, svou spravedlností, *
Bože, ať ze mne si netropí smích.
25 Ať v duchu nemyslí: „Tak nás to těší!“ *
Ať neříkají: „Zhltli jsme jej!“
26 Ať se naopak propadnou studem *
ti, které těší mé neštěstí,
ať mají z hanby a ostudy šaty, *
kdo se tak pyšní nade mnou!]
27 Ať se však radují ti, kdo jsou při mně, †
ať mohou říkat: „Pán je velký! *
Je svému věrnému zachráncem!“ –
28 Jazyk můj vyzná tvou spravedlnost, *
bez konce bude tě velebit!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Jazyk můj vyzná tvou spravedlnost, bez konce bude tě velebit.
V.
Obraťte se k svému Pánu, Bohu.
O.
Je dobrotivý a milosrdný.
PRVNÍ ČTENÍ
Z druhé knihy Mojžíšovy
12, 21-36
Pobití prvorozenců
21Mojžíš svolal všechny přední muže Izraele a řekl jim: „Jděte a obstarejte si ovci pro každou rodinu
a obětujte velikonoční oběť. 22Vezmete svazek yzopu, namočíte ho do krve v misce a namažete krví
z misky hořejší břevno a oboje veřeje. Nikdo nesmí vyjít z dveří svého domu až do rána. 23Hospodin
bude přecházet, aby bil Egypťany, a když uvidí krev na břevnu a obou veřejích, přejde Hospodin vchod a nedovolí Zhoubci, aby vešel do
vašich domů a tam pobíjel. 24Zachovávejte toto nařízení, ať platí jeho zákon tobě i tvým synům navěky.
25Zachovávejte tento zvyk, až přijdete do země, kterou vám Hospodin dá podle svého slibu. 26A když
se vás zeptají vaši synové: ‚Co znamená tento zvyk?‘ – 27řeknete: ‚Je to velikonoční oběť pro Hospodina, který přešel
domy Izraele v Egyptě, když pobíjel Egypťany, ale našich domů ušetřil.‘“ A lid padl na kolena a klaněl se. 28Synové
Izraele odešli a poslechli; jednali podle toho, co Hospodin poručil Mojžíšovi a Árónovi.
29Uprostřed noci Hospodin pobil všechno prvorozené v egyptské zemi. Od prvorozence faraóna, který měl sedět na jeho
trůnu, až po prvorozence vězně, který byl v žaláři; i všechno prvorozené z dobytka. 30Farao vstal v tu
noc i všichni jeho dvořané a všichni Egypťané. Velký křik nastal v Egyptě,
neboť nebylo domu, kde by se nenašel mrtvý.
31Farao povolal v noci Mojžíše a Áróna a řekl: „Seberte se a vyjděte ze středu mého lidu: Vy i synové
Izraele. Jděte obětovat Hospodinu, jak jste žádali. 32Vezměte si i svůj brav a skot, jak jste žádali; jděte
a požehnejte i mně.“ 33Egypťané nutili lid, aby si s odchodem ze země
pospíšil, neboť si říkali: „Všichni zemřeme!“
34Lid tedy vzal své těsto, dříve než vykynulo, a díže zabalené do plášťů vložili na ramena.
35Synové Izraele jednali podle Mojžíšova příkazu a vyžádali si od Egypťanů nádoby ze stříbra a ze zlata i oděvy.
36Hospodin zjednal lidu přízeň v očích Egypťanů, takže jim vyhověli. Tak Egypťany obrali.
RESPONSORIUM
Srov. Ex 12, 7. 13; srov. 1 Petr 1, 18. 19
O.
Krví beránka pomažou synové Izraele obě veřeje i příčný trám nad nimi v domech, kde budou beránka
jíst. * Pro vás bude krev beránka sloužit jako znamení.
V.
Byli jste vykoupeni drahou krví Krista jako neposkvrněného beránka.
* Pro vás bude krev beránka sloužit jako znamení.
DRUHÉ ČTENÍ
Ze spisu „Zrcadlo lásky“ od blahoslaveného Aelreda, opata v Rievaulx
(Lib. 3, 5: PL 195, 582)
Bratrská láska se zná připodobňovat lásce Kristově
Vrcholem bratrské lásky je láska k nepřátelům. A nic nás k ní nepovzbuzuje tolik, jako když vděčně rozjímáme o podivuhodné trpělivosti
Kristově. Vždyť ten, jenž je ze všech lidských synů nejkrásnější,1 trpělivě nastavil svou sličnou tvář slinám bezbožníků; ten, jenž pouhým mrknutím
oka všechno řídí, si trpělivě nechal od ničemů zavázat oči a zbičovat boky; ten, před nímž se třesou knížata a mocnosti,2 si trpělivě nechal
korunovat hlavu ostrým trním, trpělivě se vystavil nadávkám a urážkám a stejně trpělivě přijal kříž, hřeby, kopí, žluč a ocet. Při tom všem
zůstal tichý, mírný a pokojný.
Nakonec byl veden tak jako ovce na porážku a zmlkl jako beránek před střihačem a neotevřel svá ústa.3
Když někdo slyší ten podivuhodný hlas plný něhy, lásky a nezměnitelného klidu, jak říká: Otče, odpusť jim,4 jak by hned se vší láskou neobjal své
nepřátele? Otče, říká, odpusť jim. Mohlo se snad přidat k této modlitbě víc mírnosti a lásky?
A Kristus přece přidal. Nestačilo mu prosit, chtěl i omlouvat. Otče, řekl, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí.5 Jsou sice velcí hříšníci, ale
malí ve své soudnosti. Proto: Otče, odpusť jim. Křižují, ale nevědí, koho křižují. Neboť kdyby to poznali, nikdy by Pána slávy neukřižovali.6
Proto: Otče, odpusť jim. Domnívají se, že je to zločinec, který porušuje zákon, rouhač, který si přisvojuje božství, svůdce lidu. Skryl jsem před
nimi svou tvář a oni nepoznali mou velebnost. Proto: Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí.
Nuže má-li se mít člověk opravdu rád, ať se neničí žádnou tělesnou zálibou. A aby nepodléhal žádostivosti svého těla, ať celou svou touhu
upíná ke kráse těla Páně. Aby pak dokonaleji a příjemněji spočinul v radostech bratrské lásky, ať sevře do náruče pravé lásky i své nepřátele.
Ale aby tento božský oheň v neustálém bezpráví neochladl, ať má stále před očima své mysli klidnou trpělivost svého milovaného Pána a Spasitele.
1 Žl 44 (45), 3
2 srov. Kol 1, 16
3 srov. Iz 53, 7
4 Lk 23, 34
5 Tamtéž
6 Kor 2, 8
RESPONSORIUM
Iz 53, 12; Lk 23, 34
O.
Sám sebe vydal na smrt a dal se přičíst ke zločincům. *
Nesl hříchy mnohých a prosil za viníky.
V.
Ježíš řekl: Otče, odpusť jim, vždyť nevědí, co činí. *
Nesl hříchy mnohých a prosil za viníky.
TŘETÍ ČTENÍ
Z Knihy nářků svatého Řehoře z Nareku, opata a učitele Církve
(Oratio 70,III–IV: SCh 78,369–370)
K tobě se uteču, Kriste
Původce dobrodiní, protože byla ctnost lidí zvažována a popisována ve vztahu ke
spáse, bylo ukázáno právě to, že se pohybovali v projevech tvého milosrdenství; to
ty, Všemohoucí, jsi jim dal sílu; to ty, Ochránce, pro kterého je všechno možné, jsi je
povolal i propustil; to z tvého odpuštění, Osvoboditeli, se zaradovali; neupadli do
žádné nemoci a ty, ó Neporušený, jsi je oživil a ty, Obnovitel, jsi je osvítil; a proto —
když vím, co je moje lidská přirozenost — se uteču k tobě, Kriste, Synu živého Boha,
který jsi ve všem Požehnaný.
Kromě toho tady poznamenávám myšlenku, která je k této modlitbě vhodná, a
ospravedlňuje se tím i to, co jsem napsal předtím: Vrhneme se do rukou Pána a ne do
rukou lidí; jaká je totiž jeho vznešenost, takové je i jeho milosrdenství1.
Já se v této své Knize nářků nesnažím zmenšit zásluhu těch, kteří chtějí spásy
dosáhnout — vždyť bez zásluhy je nemožné dojít k Bohu. Ale velebím Spasitelovo
jméno a chválím jeho milost, určenou všem, a svými slovy vyznávám, že všichni, kdo
díky dobrému životu vystoupili k nějaké veliké poctě, vždycky potřebovali lék tvého
milosrdenství.
Vždyť ty jsi Život, jsi Spása, jsi Zdraví, jsi Nesmrtelnost, jsi Blaženost, jsi Osvícení!
Dopřej mi pokoj od hnusu mých hříchů, aby sis mohl i ty odpočinout od mého
hořekování a bezohledného naléhání, kterým tě, ó můj Soudce, bezustání prosím.
Ty se totiž raduješ jedině ze spásy lidí, ó navěky Požehnaný! Amen.
1 Sir 2,22 (řec. 2,18)
RESPONSORIUM
Zj 2, 8-9a. 10a
O.
Andělovi církevní obce ve Smyrně napiš: Toto praví První i Poslední, který byl mrtev a ožil: Znám tvé soužení a tvou chudobu – ale vždyť jsi
bohatý. * Buď věrný až do smrti, a dám ti za odměnu život.
V.
Nic se neboj utrpení, které na tebe čeká: ďábel se chystá k tomu, že některé z vás uvrhne do žaláře, abyste byli vyzkoušeni. *
Buď věrný až do smrti, a dám ti za odměnu život.
MODLITBA
Modleme se:
Všemohoucí, věčný Bože, tys naplnil svatého Řehoře, učitele a chloubu arménského lidu, mystickým učením; dej, ať je pro nás
učitelem umění, jak s tebou můžem rozmlouvat a stále mít pro svůj život oporu ve svátostech Církve. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|