[ nová verze ]
21. srpen 2014, Čtvrtek
4. týden žaltáře
Sv. Pia X., papeže, památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 21. srpen 2014 Sv. Pia X., papeže, památka
Narodil se 2. VI. 1835 v Riese v severovýchodní Itálii jako syn chudých
zemědělců. Jmenoval se Giuseppe Sarto. Po vysvěcení na kněze (1858) byl
nejprve devět let kaplanem, potom venkovským farářem; od roku 1875 kanovníkem, kancléřem a spirituálem v semináři v Trevisu; biskupem v
Mantově (1884), kardinálem a benátským patriarchou (1893). Jako papež (od roku 1903) vyhlásil reformu církevní hudby, breviáře a misálu, církevního
práva a římské kurie; rázně zakročil proti nesprávným naukám modernismu; zreformoval vyučování katechismu; stanovil předpisy pro první svaté
přijímání; vybízel k častému přijímání svátostí a k aktivní účasti na slavení liturgie. Jeho programovým heslem bylo: Všechno obnovit v Kristu.
Zemřel 20. VIII. 1914, krátce po vypuknutí světové války, které se marně snažil zabránit. Za svatého byl prohlášen v roce 1954.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Pastýřů hlavo, Kriste, jejich Vládce,
slavit dnes chceme svátek jednoho z nich,
proto mu pěje naše vděčné stádce
píseň chval zbožných.
On na nejvyšší místo postavený
ovce, jež Petru svěřils, na tvůj pokyn
vždycky tak řídil, by na celé zemi
byl jeden ovčín.
On svému stádu vzorem byl i vůdcem,
byl světlem slepých, všude mírnil bídu,
všem stal se vším, byl prozíravým otcem
Božího lidu.
Kriste, jenž dáváš věnce zasloužené
svým věrným v nebi, dej ať ve svém díle
jdem s tímto vůdcem a tak dosáhneme
i téhož cíle.
Buď věčná sláva nejvyššímu Otci,
stejná buď tobě, Vládce, Spasiteli,
Svatému Duchu chválou stejně vroucí
ať zní svět celý. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Nezvítězilo jejich rámě, nýbrž tvá pravice, tvá jasná tvář.
Žalm 43 (44)
Pohromy národa
V tom všem skvěle vítězíme skrze toho, který si nás zamiloval. (Řím 8, 37)
I
2 Na vlastní uši jsme slýchali, Bože, *
otcové naši nám vyprávěli
o tom, cos vykonal za jejich dnů, *
v tom dávném čase rukou svou.
3 Pohany vyhnals, je jsi tam vsadil,
národy potřels a jim jsi dal růst. –
4 Nedobyli si mečem tu zemi, *
nezvítězilo jejich rámě,
nýbrž tvá pravice, tvoje rámě, *
tvá jasná tvář jen z lásky k nim. –
5 Ty jsi to, ty, můj král a můj Bůh, *
jenž jsi dal zvítězit Jákobovi.
6 S tebou jsme zdolali nepřátele, *
tvým jménem deptáme protivníky. –
7 Na svém luku si nezakládám, *
nevděčím za vítězství meči:
8 tys nám dal zvítězit nad nepřáteli, *
pokořils ty, kdo nás nenávidí.
9 Proto jsme denně se chlubili Bohem, *
povždy jsme chválili tvé jméno.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Nezvítězilo jejich rámě, nýbrž tvá pravice, tvá jasná tvář.
Ant. 2 Pán od vás neodvrátí svou tvář, obrátíte-li se k němu.
II
10 Teď jsi nás odvrhl, ponechal v hanbě, *
netáhneš, Bože, už do boje s námi.
11 Nechals nás utíkat před nepřítelem, *
loupí nás ti, kdo nás nenávidí.
12 Vydals nás v plen jak jateční stádo, *
mezi pohany rozptýlil jsi nás. –
13 Lacino prodáváš svůj národ, *
pramálo jsi tím prodejem získal.
14 Sousedům dal jsi nás v opovržení, *
všem kolem dokola k hanbě a smíchu.
15 Dopustils, že jsme v přísloví vešli, *
pohané nad námi kývají hlavou. –
16 Stále svou hanbu mám před očima, *
studem se celý červenám v tváři,
17 slyším-li samou hanu a výsměch, *
vidím-li mstivého nepřítele.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Pán od vás neodvrátí svou tvář, obrátíte-li se k němu.
Ant. 3 Vzbuď se, Pane, a nechtěj nás zatratit navždy.
III
18 A toto všechno dolehlo na nás, †
i když jsme na tebe nezapomněli, *
úmluvu s tebou neporušili,
19 naše srdce se neodvrátilo, *
nesešly naše kroky z tvé cesty,
20 a tys nás rozbil v šakalích místech, *
ty jsi nás zastřel temnotami. –
21 Kdybychom bývali zapomněli †
na svaté jméno svého Boha *
a vztáhli ruce k cizímu bohu,
22 což by to Bůh byl nezpozoroval? *
On přece zná všechny tajnosti srdce.
23 Pro tebe stále nás pobíjejí, *
jednají s námi jak s jatečním stádem. –
24 Procitni, Pane, proč ještě spíš? *
Vzbuď se a nechtěj nás zatratit navždy!
25 Proč stále před námi skrýváš svou tvář, *
bídu a strast naši zapomínáš?
26 Naše duše je sražena v prach, *
na zemi ulpělo naše tělo.
27 Povstaň už, Pane, na pomoc pospěš, *
v milosti své nás vysvoboď!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Vzbuď se, Pane, a nechtěj nás zatratit navždy.
V.
Zjev jasnou tvář svému služebníku.
R.
Nauč mě, Pane, svým přikázáním.
PRVNÍ ČTENÍ
Z knihy proroka Izaiáše
11, 1-16
Kořen Jesse; návrat zbytku Božího lidu
Toto praví Hospodin:
1„Vyrazí ratolest z pahýlu Jesse,
výhonek vypučí z jeho kořenů,
2spočine na něm duch Hospodinův:
duch moudrosti a rozumu,
duch rady a síly,
duch poznání a bázně před Hospodinem.
3Má zálibu v bázni před Hospodinem.
Nebude soudit podle zdání očí,
nebude rozhodovat podle doslechu,
4ale podle spravedlnosti bude soudit chudé
a podle práva se bude rozhodovat
pro pokorné v zemi.
Bude bít zemi holí svých úst,
usmrtí bezbožného dechem svých rtů.
5Spravedlnost bude provazem jeho beder
a věrnost bude pásem jeho ledví.
6Vlk bude přebývat s beránkem,
levhart si lehne vedle kozlátka,
tele a lvíče budou žrát pospolu
a malý chlapec je bude vodit.
7Pást se bude kráva s medvědicí,
jejich mláďata ulehnou spolu,
lev bude žrát jako býk plevy.
8Kojenec si bude hrát
nad dírou zmije,
a nemluvně sáhne rukou
do skrýše jedovatého hada.
9Nikdo nebude škodit ani zabíjet
na celé mé svaté hoře,
protože poznání Hospodina naplní zemi,
tak jako vody pokrývají moře.
10Tehdy se objeví kořen Jesse
jako znamení národům;
pohané ho budou hledat
a jeho sídlo bude slavné.
11V ten den opět vztáhne Pán svou ruku,
aby získal zbytek svého lidu,
který zbyl po vyhnanství v Asýrii a Egyptu,
Pathrosu a Etiopii,
Elamu a Šinearu,
Chamatu a na mořských ostrovech.
12Zdvihne znamení národům,
sebere rozprchlé z Izraele
a rozptýlené z Judy shromáždí od čtyř stran země.
13Zmizí Efraimova žárlivost
a sokové Judy budou vyhlazeni.
Efraim už nebude žárlit na Judu
a Juda nebude bojovat proti Efraimovi.
14Na západě se vrhnou na svahy Filišťanů,
spolu oloupí syny Východu,
vztáhnou svou ruku na Edomity a Moabity,
i Ammonité je budou poslouchat.
15Hospodin vysuší záliv Egyptského moře,
silou svého dechu zdvihne svou ruku na Řeku
a rozrazí ji na sedm ramen,
takže se dá přejít v sandálech.
16Tak vznikne cesta pro zbytek mého lidu,
který bude ušetřen od Asýrie,
jako ji měl Izrael v den,
kdy vystupoval z egyptské země.“
RESPONSORIUM
Iz 55, 12; 11, 16
O.
S radostí vyjdete, v pokoji budete vedeni; *
hory a pahorky propuknou před vámi v jásot a všecko stromoví pole bude tleskat rukama.
V.
Vznikne cesta pro zbytek mého lidu, jako ji měl Izrael v den, kdy vystupoval z egyptské země. *
Hory a pahorky propuknou před vámi v jásot a všecko stromoví pole bude tleskat rukama.
DRUHÉ ČTENÍ
Z apoštolské konstituce sv. Pia X.
(Const. apost. Divino afflatu: AAS 3 [1911], 633-635)
Líbezně znějící hlas církve
Žalmy, složené z Božího vnuknutí a sebrané v Písmu svatém, podivuhodně
posilovaly a živily, jak známo, hned od počátku Církve zbožnost věřících,
kteří podávali Bohu stále obět chvály, ovoce rtů, které chválí jeho
jméno,1 a podle zvyku přijatého už ve Starém zákoně byly také důležitou
součástí posvátné liturgie a denní modlitby Církve. Odtud pochází onen
hlas Církve,2 jak říká svatý Basil, zpěv žalmů, jejž nazývá náš
předchůdce Urban VIII. dcerou toho chvalozpěvu, který se ustavičně zpívá
před trůnem Božím a Beránkovým.3 Podle výroku svatého Atanáše učí lidi,
především ty, kdo se věnují bohoslužbě, jak mají chválit Boha a jakými
slovy ho náležitě velebit.4 Krásně o tom říká svatý Augustin: Aby člověk
mohl dobře chválit Boha, sám Bůh dal najevo svou chválu. A protože zjevil
svou chválu, poznal člověk, jak ho má chválit.5
Kromě toho mají žalmy jakousi podivuhodnou schopnost probouzet v duši
snahu o všechny ctnosti. Celé naše Písmo, Starého i Nového zákona, je
vdechnuto Bohem a hodí se k poučování,6 jak je psáno; ale kniha žalmů
obsahuje v sobě jako ráj ovoce všech ostatních knih a předkládá zpěvy, při
jejichž užívání vydává s ostatními plody navíc i své vlastní. To opět
říká svatý Atanáš a právem dodává: Myslím, že žalmy jsou pro toho, kdo je
zpívá, jako zrcadlo, aby v nich pohlížel na sebe a na svá vnitřní hnutí, a
tak se je modlil.7 A svatý Augustin říká ve svých Vyznáních: Jak jsem
plakal při tvých hymnech a zpěvech, tak mocně mě dojaly líbezně znějící
hlasy tvé zpívající Církve. Ty hlasy vnikaly do mých uší, pravda mi
pronikala do srdce, tím se rozhoříval cit zbožnosti, tekly mi slzy a bylo
mi přitom dobře.8
A opravdu, kým by nepohnula tak častá místa v žalmech, kde se vznešeně
hlásá nesmírná Boží velebnost, Boží všemohoucnost, nevýslovná
spravedlnost, dobrota, laskavost a ostatní jeho nekonečně chvályhodné
vlastnosti? V kom by to nevyvolalo podobné city, když se v žalmech děkuje
za přijatá Boží dobrodiní nebo se s pokorou a důvěrou něco vyprošuje a
očekává, nebo když kající duše volá po smilování? A když se v žalmech
vytrvale naznačuje obraz Krista Vykupitele, v kom by neroznítil lásku?
Vždyť svatý Augustin slyšel ve všech žalmech Kristův hlas, zpívající nebo
sténající, radující se v naději nebo vzdychající pod tíhou utrpení.9
1 srov. Žid 13, 15
2 srov. Hom. in Psalmum 1, n. 2
3 srov. Bulla "Divinam Psalmodiam"
4 srov. Ep. ad Marcellinum in interpretationem Psalmorum, n. 10
5 srov. Enarrat. in Psalmos 145, n. 1
6 srov. 2 Tim 3, 16
7 Ep. ad Marcellinum, n. 12
8 srov. confes. n 9, 6
9 srov. Enarrat in Psalmos 43, n. 1
RESPONSORIUM
1 Sol 2, 4.3
O.
Bůh nám svěřil evangelium, když nás napřed vyzkoušel. *
Nechceme se svým kázáním dělat pěknými v očích lidí, ale chceme se líbit Bohu.
V.
Když vás povzbuzujeme, nepramení to z nějakého falešného přesvědčení, z nějakých
nepoctivých úmyslů ani vás nechceme klamat. *
Nechceme se svým kázáním dělat pěknými v očích lidí, ale chceme se líbit Bohu.
MODLITBA
Modleme se:
Bože, tys naplnil svatého papeže Pia pastýřskou moudrostí a apoštolskou
horlivostí, aby usiloval všechno obnovit v Kristu; prosíme tě: pomáhej
nám, ať žijeme podle příkladu tohoto statečného obhájce katolické víry a
dosáhneme věčné odměny. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|