[ nová verze ]
7. srpen 2014, Čtvrtek
2. týden žaltáře
Druhé mezidobí, 18. týden Sv. Sixta II., papeže, a druhů, mučedníků, nezávazná památka Sv. Kajetána, kněze, nezávazná památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
první večerní chvály [Pro OP: Sv. Otce Dominika, kněze]
kompletář po prvních chválách
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 7. srpen 2014 Sv. Kajetána, kněze, nezávazná památka
Narodil se roku 1480 ve Vicenze v severní Itálii. Vystudoval práva (1504) a
stal se úředníkem papežské kurie (1506). Všechen volný čas věnoval modlitbě
a návštěvám nemocnic. V roce 1516 byl vysvěcen na kněze. Později (1518)
odešel z Říma a v Benátkách založil nemocnici pro nevyléčitelně nemocné.
Po pěti letech založil spolu s Janem Petrem Caraffou, biskupem v Chieti,
kongregaci kněží, kteří měli žít v naprosté chudobě a sloužit
náboženskému vzdělání duchovenstva i lidu. Říkalo se jim teatini (podle
latinského názvu chietské diecéze) nebo také kajetáni. Z pověření papeže
Klementa VII. spolupracovali také na reformě breviáře a misálu. Kajetán
zemřel 7.VIII 1547 v klášteře v Neapoli. Za svatého byl prohlášen v roce
1671. Po jeho smrti se teatini rozšířili i do okolních zemí, zvláště když
se (1555) Caraffa stal papežem (Pavel IV.). V roce 1666 se usadili též v
Praze a postavili (1717) kostel sv. Kajetána.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Pastýřů hlavo, Kriste, jejich Vládce,
slavit dnes chceme svátek jednoho z nich,
proto mu pěje naše vděčné stádce
píseň chval zbožných.
Vyvolil sis jej, služebníka svého
za svého kněze, aby se stal z něho
svěřených ovcí svědomitý správce
a dobrý strážce.
On svému stádu vzorem byl i vůdcem,
byl světlem slepých, všude mírnil bídu,
všem stal se vším, byl prozíravým otcem
Božího lidu.
Kriste, jenž dáváš věnce zasloužené
svým věrným v nebi, dej ať ve svém díle
jdem s tímto vůdcem a tak dosáhneme
i téhož cíle.
Buď věčná sláva nejvyššímu Otci,
stejná buď tobě, Vládce, Spasiteli,
Svatému Duchu chválou stejně vroucí
ať zní svět celý. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Tys nám dal, Pane, zvítězit, povždy budeme chválit tvé jméno.
Žalm 43 (44)
Pohromy národa
V tom všem skvěle vítězíme skrze toho, který si nás zamiloval. (Řím 8, 37)
I
2 Na vlastní uši jsme slýchali, Bože, *
otcové naši nám vyprávěli
o tom, cos vykonal za jejich dnů, *
v tom dávném čase rukou svou.
3 Pohany vyhnals, je jsi tam vsadil,
národy potřels a jim jsi dal růst. –
4 Nedobyli si mečem tu zemi, *
nezvítězilo jejich rámě,
nýbrž tvá pravice, tvoje rámě, *
tvá jasná tvář jen z lásky k nim. –
5 Ty jsi to, ty, můj král a můj Bůh, *
jenž jsi dal zvítězit Jákobovi.
6 S tebou jsme zdolali nepřátele, *
tvým jménem deptáme protivníky. –
7 Na svém luku si nezakládám, *
nevděčím za vítězství meči:
8 tys nám dal zvítězit nad nepřáteli, *
pokořils ty, kdo nás nenávidí.
9 Proto jsme denně se chlubili Bohem, *
povždy jsme chválili tvé jméno.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Tys nám dal, Pane, zvítězit, povždy budeme chválit tvé jméno.
Ant. 2 Ušetři, Pane, svůj lid, nedávej v potupu své dědictví.
II
10 Teď jsi nás odvrhl, ponechal v hanbě, *
netáhneš, Bože, už do boje s námi.
11 Nechals nás utíkat před nepřítelem, *
loupí nás ti, kdo nás nenávidí.
12 Vydals nás v plen jak jateční stádo, *
mezi pohany rozptýlil jsi nás. –
13 Lacino prodáváš svůj národ, *
pramálo jsi tím prodejem získal.
14 Sousedům dal jsi nás v opovržení, *
všem kolem dokola k hanbě a smíchu.
15 Dopustils, že jsme v přísloví vešli, *
pohané nad námi kývají hlavou. –
16 Stále svou hanbu mám před očima, *
studem se celý červenám v tváři,
17 slyším-li samou hanu a výsměch, *
vidím-li mstivého nepřítele.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Ušetři, Pane, svůj lid, nedávej v potupu své dědictví.
Ant. 3 Povstaň, Pane, a ve své milosti nás vysvoboď.
III
18 A toto všechno dolehlo na nás, †
i když jsme na tebe nezapomněli, *
úmluvu s tebou neporušili,
19 naše srdce se neodvrátilo, *
nesešly naše kroky z tvé cesty,
20 a tys nás rozbil v šakalích místech, *
ty jsi nás zastřel temnotami. –
21 Kdybychom bývali zapomněli †
na svaté jméno svého Boha *
a vztáhli ruce k cizímu bohu,
22 což by to Bůh byl nezpozoroval? *
On přece zná všechny tajnosti srdce.
23 Pro tebe stále nás pobíjejí, *
jednají s námi jak s jatečním stádem. –
24 Procitni, Pane, proč ještě spíš? *
Vzbuď se a nechtěj nás zatratit navždy!
25 Proč stále před námi skrýváš svou tvář, *
bídu a strast naši zapomínáš?
26 Naše duše je sražena v prach, *
na zemi ulpělo naše tělo.
27 Povstaň už, Pane, na pomoc pospěš, *
v milosti své nás vysvoboď!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Povstaň, Pane, a ve své milosti nás vysvoboď.
V.
Pane, ke komu půjdeme?
R.
Ty máš slova věčného života.
PRVNÍ ČTENÍ
Začátek knihy proroka Ozeáše
1,1-9; 3,1-5
Bůh posílá svému lidu proroka jako znamení své lásky
1.1Hospodinovo slovo, které uslyšel Ozeáš, syn Bériův, v době judských králů Uzijáha, Jotama, Achaze, Ezechiáše a v
době izraelského krále Jorobeama, syna Joašova.
2Začátek Hospodinovy řeči ústy Ozeáše.
3Hospodin řekl Ozeášovi: „Jdi a vezmi si ženu uvolněných mravů a měj s ní syny uvolněných mravů, neboť ustavičným
mravním uvolněním se vzdaluje země od Hospodina.“ Odešel tedy a vzal si Gomeru, dceru Diblajimovu. Počala a porodila mu syna. Hospodin mu řekl:
4„Dej mu jméno 'Jizreel', neboť zanedlouho potrestám na Jehuově domu krveprolití v Jizreelu a ukončím království
domu Izraele. 5Tehdy zlomím luk Izraele v údolí Jizreele.“
6Když opět počala a porodila dceru, řekl mu Hospodin: „Nazvi ji 'Bez milosrdenství', neboť se už nesmiluji
nad domem Izraele, nebudu jim stále odpouštět; 7ale smiluji se nad domem Judy a vysvobodím je, protože jsem Hospodin,
jejich Bůh; nevysvobodím je však lukem nebo mečem ani válkou, koňmi a jezdci.“ 8Když odstavila dceru 'Bez
milosrdenství', znovu počala a porodila syna. 9Hospodin řekl: „Dej mu jméno 'Nejste můj lid', neboť vy nejste můj
lid a já nejsem pro vás 'Ten, který jsem'!“
3.1Hospodin mi řekl: „Jdi znovu a miluj ženu, milovanou od jiného, cizoložnici, jako Hospodin miluje syny Izraele.
Oni se však obracejí k cizím bohům a milují koláče z vinných hroznů.“
2Koupil jsem si ji tedy za patnáct stříbrných a půldruhého korce ječmene
3a řekl jsem jí: „Dlouho budeš se mnou zůstávat, nebudeš smilnit, nebudeš patřit jinému, ale ani já nevejdu k tobě.“
4Neboť dlouho zůstanou synové Izraele bez krále, bez knížete, bez oběti, bez posvátného sloupu, bez bohoslužebného
roucha a bez soch bůžků. 5Potom se však synové Izraele obrátí a budou hledat Hospodina, svého Boha,
a Davida, svého krále, s bázní se budou utíkat k Hospodinu a jeho blahu na konci dob.
RESPONSORIUM
1 Petr 2, 9.10; Řím 9, 26
O.
Vy jste rod vyvolený, královské kněžstvo. * Kdysi jste nebyli jeho lid, teď však jste lid Boží.
V.
Kde jim bylo řečeno: Nejste mým lidem, tam budou nazváni syny živého Boha. *
Kdysi jste nebyli jeho lid, teď však jste lid Boží.
DRUHÉ ČTENÍ
Z dopisu svatého Kajetána
(Epist. ad Elisabeth Porto: Studi e Testi 177, Cittá del Vaticano 1954, pp. 50-51)
Kristus ať vírou přebývá v našich srdcích
Jsem hříšník a moc si o sobě nemyslím, ale obracím se na nejlepší Boží
služebníky, aby za tebe prosili požehnaného Krista a jeho Matku.
Nezapomínej však, že ani všichni svatí tě nemohou učinit tak milou
Kristu, jak to můžeš dokázat ty sama. Záleží to na tobě a chceš-li, aby
tě Kristus miloval a pomáhal ti, miluj ty jeho a zaměř svou vůli k tomu,
aby ses mu ve všem líbila; a pak nepochybuj, že i kdyby tě všichni svatí a
všichni tvorové opustili, on bude vždycky při tobě, když budeš potřebovat
pomoc.
Buď si naprosto jista, že jsme na této zemi cizinci a poutníci. Naší
vlastí je nebe. Kdo se pyšně vypíná, je na scestí a spěje k smrti. V
tomto pozemském životě máme získat život věčný, i když to sami vůbec
nedokážeme, protože jsme ho ztratili svými hříchy, ale Ježíš Kristus nám
ho znovu připravil. Proto mu máme stále děkovat, milovat ho, poslouchat
ho a být stále s ním, nakolik je to možné.
On se nám dal za pokrm. Jak je ubohý, kdo nezná tento veliký dar! Je nám
dáno vlastnit Krista, Syna Panny Marie, a my odmítáme; ale běda tomu, kdo
si nedá záležet, aby ho přijal. To dobro, které si přeji pro sebe,
vyprošuji snažně i tobě, milá dcero. Ale k jeho dosažení není jiné cesty,
než často prosit Pannu Marii, aby tě se svým slavným Synem navštívila.
Měj odvahu ji přímo prosit, aby ti svého Syna darovala, neboť on je v
Nejsvětější svátosti oltářní pravým pokrmem duše. Ona ti ho dá ráda a on
sám tě velmi rád přijde posilnit, abys mohla jít bezpečně kupředu tímto
temným lesem, kde nám mnoho nepřátel strojí úklady, ale zůstanou daleko,
když vidí, že se opíráme o takovou pomoc.
Dcero, nepřijímej Ježíše Krista proto, abys ho využívala podle svého
přání. Spíše si přeji, aby ses mu odevzdala a on přijal tebe, a jako tvůj
Bůh a Spasitel aby učinil s tebou a v tobě, cokoli chce. Po tom toužím, o
to tě prosím, a nakolik mi síly stačí, k tomu tě vybízím.
RESPONSORIUM
O.
Jak svatě kázal a jak nevýslovně miloval tento Boží muž! *
Pohrdl světskou slávou a dosáhl věčného života.
V.
Pro něho život byl Kristus a smrt ziskem. *
Pohrdl světskou slávou a dosáhl věčného života.
MODLITBA
Modleme se:
Bože, tys povolal svatého Kajetána, aby následoval způsob života
apoštolů; na jeho přímluvu veď i nás, abychom se s upřímnou odevzdaností
snažili obnovit svůj život v duchu evangelia. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|