[ nová verze ]
19. srpen 2013, Pondělí
4. týden žaltáře
Druhé mezidobí, 20. týden Sv. Jana Eudese, kněze, nezávazná památka Pro OP: Bl. Jordána z Pisy, kněze, nezávazná památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 19. srpen 2013 Sv. Jana Eudese, kněze, nezávazná památka
Narodil se 14. XI. 1601 v normandské vesnici Ri (poblíž Argentanu ve
Francii). Vstoupil k oratoriánům (1623), stal se knězem (1625) a od roku 1632 působil jako misionář venkovského lidu. Poznal, že bez dobře připravených
kněží nelze uskutečnit náboženskou obnovu. Založil proto kongregaci eudistů (1643), jejíž členové se věnovali především vedení
seminářů a lidovým misiím. Na pomoc zbloudilým dívkám založil kongregaci
sester křesťanské lásky, známých dnes jako sestry od Dobrého Pastýře. Byl horlivým šiřitelem úcty k Srdci Ježíšovu a k Srdci Panny Marie. Zemřel
19.VIII.1680 v Caen a v roce 1925 byl prohlášen za svatého.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Pastýřů hlavo, Kriste, jejich Vládce,
slavit dnes chceme svátek jednoho z nich,
proto mu pěje naše vděčné stádce
píseň chval zbožných.
Vyvolil sis jej, služebníka svého
za svého kněze, aby se stal z něho
svěřených ovcí svědomitý správce
a dobrý strážce.
On svému stádu vzorem byl i vůdcem,
byl světlem slepých, všude mírnil bídu,
všem stal se vším, byl prozíravým otcem
Božího lidu.
Kriste, jenž dáváš věnce zasloužené
svým věrným v nebi, dej ať ve svém díle
jdem s tímto vůdcem a tak dosáhneme
i téhož cíle.
Buď věčná sláva nejvyššímu Otci,
stejná buď tobě, Vládce, Spasiteli,
Svatému Duchu chválou stejně vroucí
ať zní svět celý. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Jak je Bůh dobrý k těm, kdo čisté srdce mají.
Žalm 72 (73)
Proč trpí spravedlivý
Blahoslavený, kdo se nepohorší nade mnou. (Mt 11, 6)
I
1 Jak je Bůh dobrotivý k poctivým, *
jak dobrý k těm, kdo čisté srdce mají!
2 Přesto mé nohy málem klopýtly, *
mé kroky jen tak tak že neuklouzly:
3 neboť jsem vychloubačům záviděl, *
když jsem tak viděl, jak se hříšným daří. –
4 Vždyť oni žádnou strastí netrpí *
a jejich tělo zdravé je a tučné.
5 Jsou vzdáleni všem lidským trampotám *
a nesouží se jako druzí lidé. –
6 Pýchou se skví jak zlatým řetězem, *
jak rouchem oděni jsou násilnictvím.
7 Z tučnosti prýští jejich nepravost *
a zlými úmysly jim srdce kypí.
8 Pošklebují se, mluví darebně, *
z povýšenosti ubližují slovem. –
9 Ústy si troufají až na nebe *
a jejich jazyk zrejdí celou zemi.
10 A proto se k nim obrací můj lid *
a loká jejich slova jako vodu.
11 Říkají: „Jak by o tom věděl Bůh? *
Je Nejvyššímu vůbec něco známo?“
12 Vidíte, tak si vedou hříšníci, *
jsou stále mocnější a žijí šťastně.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Jak je Bůh dobrý k těm, kdo čisté srdce mají.
Ant. 2 Jejich smích se obrátí v nářek a radost ve smutek.
II
13 Marně jsem tedy bezúhonně žil *
a omýval si ruce v nevinnosti?
14 Abych byl jenom týrán den co den *
a každé ráno dostával jen bití? –
15 Když jsem si pomyslel: „Mluv jako oni,“ *
byl bych tím jenom zradil rod tvých synů.
16 Hloubal jsem tedy, jak to pochopit, *
a připadalo mi to velmi těžké,
17 až pronikl jsem v Boží tajemství *
a prohlédl jsem konce těchto lidí. –
18 Na kluzkou cestu jsi je uvedl *
a popravdě je vrháš do záhuby.
19 Jak najednou se propadají v nic, *
jak hroutí se a v náhlé hrůze hynou,
20 jak sen, jenž s procitnutím odplyne, *
ten obraz člověk zapudí, jen vstane.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Jejich smích se obrátí v nářek a radost ve smutek.
Ant. 3 Hle, hynou, kdo se tobě vzdalují, mým blahem je být v Boží blízkosti.
III
21 Když se mé srdce rozhořčovalo *
a bolest mi až k ledví pronikala,
22 byl jsem to hloupý, nic jsem nechápal, *
stál před tebou, jak nerozumné zvíře.
23 Já však chci trvale být u tebe, *
neboť ty sáms mě chopil za pravici.
24 Ty vždycky mě svou radou povedeš *
a nakonec pak do slávy mě přijmeš. –
25 Koho mám kromě tebe na nebi? *
A na zemi nic nežádám než tebe.
26 Ať tělo mé i srdce pominou – *
Pán je má skála a můj úděl navždy!
27 Hle, hynou, kdo se tobě vzdalují, *
zatratíš všechny, kdo tě opouštějí.
28 Mým blahem je být v Boží blízkosti †
já všechnu důvěru jen v Pána skládám *
a budu hlásat všechny jeho skutky.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Hle, hynou, kdo se tobě vzdalují, mým blahem je být v Boží blízkosti.
V.
Jak mi tvé příkazy na patře sládnou.
R.
Víc nežli med mi chutnají v ústech.
PRVNÍ ČTENÍ
Z knihy proroka Izaiáše
3, 1-15
Napomenutí Jeruzalému
1Hle, Pán, Hospodin zástupů,
odnímá Jeruzalému a Judovi posilu a podporu,
všechnu posilu z chleba a všechnu posilu z vody,
2hrdinu a bojovníka,
soudce a proroka, věštce a starce,
3velitele a váženého muže,
rádce a moudrého kouzelníka
i znalce zaříkání.
4Za knížete jim dám chlapce,
výrostkové jim budou vládnout.
5Lidé budou sužovat jeden druhého,
bližní bližního,
chlapec se osopí na starce,
bezvýznamný člověk na váženého muže.
6Uchopí-li někdo druhého
z otcovského domu a řekne:
„Máš šaty,
buď naší hlavou
a ujmi se této trosky!“
7– ten zvolá v onen den:
„Neumím léčit,
nemám ve svém domě chléb ani oděv,
nedělejte ze mě hlavu lidu!“
8Ano, Jeruzalém se bortí a Juda padá,
neboť jejich jazyk a skutky jsou proti Hospodinu,
aby dráždily jeho vznešené oči.
9Jejich drzá tvář svědčí proti nim,
svůj hřích hlásají jako Sodoma a neskrývají.
Běda jim,
neboť sami sobě škodí!
10Řekněte: „Spravedlivému bude dobře,
bude požívat ovoce svých skutků.“
11Běda bezbožnému, stihne ho zlo,
sklidí odplatu svých skutků!
Dítě utiskuje můj lid
a ženy mu vládnou.
12Můj lide, kdo tě blahoslaví, klamou tě
a odvádějí od cesty, kterou máš kráčet.
13Přichází Hospodin, aby vedl spor,
povstává, aby soudil národy.
14Hospodin začíná soud
s předními muži svého lidu a s jeho vládci:
„To vy jste spásli vinici,
co jste urvali chudákům, máte ve svých domech!
15Co vás to napadlo utiskovat můj lid
chudáka utlačovat?“
– praví Pán, Hospodin zástupů.
RESPONSORIUM
Iz 3, 10.11.13
O.
Spravedlivému bude dobře, bude požívat ovoce svých skutků. *
Běda bezbožnému, stihne ho zlo, sklidí odplatu svých skutků!
V.
Přichází Hospodin, aby vedl spor, povstává, aby soudil národy. *
Běda bezbožnému, stihne ho zlo, sklidí odplatu svých skutků!
DRUHÉ ČTENÍ
Z pojednání „0 podivuhodném Srdci Ježíšově“ od svatého Jana Eudese
(Lib. 1,5: Opera omnia 6, 107. 113-115)
Pramen spásy a pravého života
Prosím tě, uvažuj o tom, že náš Pán Ježíš Kristus je tvoje pravá hlava a
ty jsi jeden z jeho údů. On je pro tebe tím, čím je hlava pro údy.
Všechno, co je jeho, je tvoje: jeho duch, srdce, tělo, duše i všechny
schopnosti a síly. Máš jich všech užívat, jako by byly tvé vlastní, a tak
ho svou službou chválit, milovat a oslavovat. A ty zase jsi pro něho tím,
čím je úd pro hlavu. Proto si vroucně přeje užívat všech tvých schopností
a sil, jako by byly jeho, ke službě Otci a k jeho oslavě.
Ale on je nejenom tvůj, on chce být také v tobě, chce v tobě žít a
vládnout, jako žije a vládne hlava ve svých údech. Chce, aby všechno, co
je v něm, žilo a vládlo v tobě: jeho duch v tvém duchu, jeho srdce v tvém
srdci, všechny síly jeho duše v tvých duševních schopnostech a silách, a
tak aby se na tobě naplnila slova: Oslavujte Boha svým tělem1 a aby
Ježíšův život byl patrný na vás.2 A ty zase nejenom patříš Božímu Synu,
ale máš být v něm, jako jsou údy přidruženy k hlavě. Všechno, co je v
tobě, má být zapojeno do něho, od něho máš přijímat svůj život a dát se
řídit. Nebudeš mít žádný pravý život, leč v něm, neboť on je jediný zdroj
pravého života; mimo něj najdeš pouze smrt a zánik. On ať je jediným
východiskem všech tvých hnutí, činů a životních úkonů. Z něho a pro něho
máš žít, abys naplnil slova: Žádný z nás nežije sám sobě ani neumírá sám
sobě. Neboť žijeme-li, žijeme pro Pána, umíráme-li, umíráme pro Pána. Ať
tedy žijeme nebo umíráme, patříme Pánu. Vždyť právě proto Kristus umřel a
vstal k životu, aby se stal Pánem nad mrtvými i nad živými.3
A dokonce jsi s Ježíšem jedno, tak jako jsou údy jedno s hlavou. Proto
máš mít s ním jednoho ducha, jednu duši, jeden život, jednu vůli, jedno
cítění, jedno srdce. A on sám má být tvým duchem, srdcem, láskou,
životem, tvým vším.
Tyto veliké věci mají u křesťana původ ve křtu, rostou a upevňují se
biřmováním a správným užíváním ostatních milostí, které mu uděluje Bůh, a
nejvíce dorůstají k dokonalosti nejsvětější eucharistií.
1 1 Kor 6, 20
2 srov. 2 Kor 4, 10
3 Řím 14, 7-9
RESPONSORIUM
Řím 14, 7-9
O.
Vždyť právě proto Kristus umřel a vstal k životu, aby se stal
Pánem nad mrtvými i nad živými. *
Ať tedy žijeme nebo umíráme, patříme Pánu.
Žádný z nás nežije sám sobě ani neumírá sám sobě. Neboť žijeme-li, žijeme pro Pána, umíráme-li, umíráme pro Pána. V.
*
Ať tedy žijeme nebo umíráme, patříme Pánu.
MODLITBA
Modleme se:
Bože, ty sis vyvolil svatého kněze Jana, aby hlásal nevystižitelné
Kristovo bohatství; vyslyš naše prosby a dej, ať tě i my stále více
poznáváme a ve světle evangelia jdeme cestou, která vede k tobě. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|