[ nová verze ]
12. září 2011, Pondělí
4. týden žaltáře
Druhé mezidobí, 24. týden Jména Panny Marie, nezávazná památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 12. září 2011 Jména Panny Marie, nezávazná památka
Svátek Jména Panny Marie byl zaveden v XVI. století ve Španělsku. V roce 1683 jej papež Inocenc XI.
ustanovil pro celou západní Církev na poděkování za vítězství nad Turky u Vídně. Protože byl vnímán jako duplicita
se svátkem Narození Panny Marie, byl ze všeobecného římského kalendáře z roku 1970 odstraněn. Ovšem z historických příčin a protože
jej křesťané milují, se v regionálních kalendářích s povolením Svatého Stolce zachovává.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Zemí, mořem i roji hvězd
vždy chválen, slaven a ctěn jest
vesmíru Vládce, který je
skryt v lůně Panny Marie.
Ač měsíc, slunce, jejich jas
a vše mu slouží v každý čas,
v milostiplném lůně svém
jej chová Panna pod srdcem.
Jak šťastná, Matko, nad tím jsi,
že Tvůrce tvůj, Pán nejvyšší,
držící v dlani celou zem,
dlel jako v chrámě v lůně tvém.
Blahá nebeským poselstvím:
Duch požehnal tě mateřstvím.
Všech lidí touha, Mesiáš,
tvým lůnem přišel mezi nás.
Buď sláva tobě, Ježíši,
zrozený z Panny nejčistší,
i Otce, Ducha milosti
ať věčně všechno tvorstvo ctí. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Jak je Bůh dobrý k těm, kdo čisté srdce mají.
Žalm 72 (73)
Proč trpí spravedlivý
Blahoslavený, kdo se nepohorší nade mnou. (Mt 11, 6)
I
1 Jak je Bůh dobrotivý k poctivým, *
jak dobrý k těm, kdo čisté srdce mají!
2 Přesto mé nohy málem klopýtly, *
mé kroky jen tak tak že neuklouzly:
3 neboť jsem vychloubačům záviděl, *
když jsem tak viděl, jak se hříšným daří. –
4 Vždyť oni žádnou strastí netrpí *
a jejich tělo zdravé je a tučné.
5 Jsou vzdáleni všem lidským trampotám *
a nesouží se jako druzí lidé. –
6 Pýchou se skví jak zlatým řetězem, *
jak rouchem oděni jsou násilnictvím.
7 Z tučnosti prýští jejich nepravost *
a zlými úmysly jim srdce kypí.
8 Pošklebují se, mluví darebně, *
z povýšenosti ubližují slovem. –
9 Ústy si troufají až na nebe *
a jejich jazyk zrejdí celou zemi.
10 A proto se k nim obrací můj lid *
a loká jejich slova jako vodu.
11 Říkají: „Jak by o tom věděl Bůh? *
Je Nejvyššímu vůbec něco známo?“
12 Vidíte, tak si vedou hříšníci, *
jsou stále mocnější a žijí šťastně.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Jak je Bůh dobrý k těm, kdo čisté srdce mají.
Ant. 2 Jejich smích se obrátí v nářek a radost ve smutek.
II
13 Marně jsem tedy bezúhonně žil *
a omýval si ruce v nevinnosti?
14 Abych byl jenom týrán den co den *
a každé ráno dostával jen bití? –
15 Když jsem si pomyslel: „Mluv jako oni,“ *
byl bych tím jenom zradil rod tvých synů.
16 Hloubal jsem tedy, jak to pochopit, *
a připadalo mi to velmi těžké,
17 až pronikl jsem v Boží tajemství *
a prohlédl jsem konce těchto lidí. –
18 Na kluzkou cestu jsi je uvedl *
a popravdě je vrháš do záhuby.
19 Jak najednou se propadají v nic, *
jak hroutí se a v náhlé hrůze hynou,
20 jak sen, jenž s procitnutím odplyne, *
ten obraz člověk zapudí, jen vstane.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Jejich smích se obrátí v nářek a radost ve smutek.
Ant. 3 Hle, hynou, kdo se tobě vzdalují, mým blahem je být v Boží blízkosti.
III
21 Když se mé srdce rozhořčovalo *
a bolest mi až k ledví pronikala,
22 byl jsem to hloupý, nic jsem nechápal, *
stál před tebou, jak nerozumné zvíře.
23 Já však chci trvale být u tebe, *
neboť ty sáms mě chopil za pravici.
24 Ty vždycky mě svou radou povedeš *
a nakonec pak do slávy mě přijmeš. –
25 Koho mám kromě tebe na nebi? *
A na zemi nic nežádám než tebe.
26 Ať tělo mé i srdce pominou – *
Pán je má skála a můj úděl navždy!
27 Hle, hynou, kdo se tobě vzdalují, *
zatratíš všechny, kdo tě opouštějí.
28 Mým blahem je být v Boží blízkosti †
já všechnu důvěru jen v Pána skládám *
a budu hlásat všechny jeho skutky.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Hle, hynou, kdo se tobě vzdalují, mým blahem je být v Boží blízkosti.
V.
Jak mi tvé příkazy na patře sládnou.
R.
Víc nežli med mi chutnají v ústech.
PRVNÍ ČTENÍ
Z knihy proroka Ezechiela
2, 8 – 3, 11. 16-21
Ezechiel povolán za proroka
Hospodin ke mně promluvil: 2.8„Ty, synu člověka, slyš, co ti pravím, a nebuď vzpurný jako toto vzpurné
plemeno; otevři ústa a jez, co ti dám." 9Viděl jsem ruku vztaženou ke mně, a v ní svinutou knihu.
Rozvinul ji přede mnou; byla popsána uvnitř i zvenčí. Byly v ní napsány žalozpěvy, vzdechy a bědy.
3.1Tu mi řekl: „Synu člověka, cokoli se ti dostane, jez; sněz tuto knihu a jdi a mluv k synům
Izraele!“ 2Když jsem otevřel ústa, dal mi sníst tu knihu 3a řekl
mi: „Synu člověka, nasyť své břicho a naplň své útroby touto knihou, kterou ti dávám!" Snědl jsem ji a zesládla mi v ústech jako med.
4Pak mi řekl: „Synu člověka, jdi k Izraelovu domu a mluv k nim moje slova.
5Neboť nejsi poslán k lidu nesrozumitelné řeči a neznámého jazyka, ale k Izraelovu domu;
6ani k mnohým národům nesrozumitelné
řeči a neznámého jazyka, jejichž slovům bys nemohl rozumět: kdybych tě poslal k nim, oni by tě
poslouchali. 7Izraelův dům však tě nebude chtít poslouchat, poněvadž nechtějí poslouchat mne: celý
Izraelův dům má totiž drzé čelo a tvrdé srdce. 8Hle, dělám tvou tvář tvrdou jako jejich tváře a tvé
čelo tvrdé jako jejich čela; 9jako diamant, tvrdší než křemen dělám tvou tvář. Neboj se jich a
nestrachuj se jich, neboť je to vzpurné plemeno."
10Na to mi řekl: „Synu člověka! Všechna má slova, která k tobě mluvím, si vlož do srdce, pozorně je
slyš 11a jdi, odeber se k vyhnancům, k synům svého lidu, mluv k nim a řekni jim: Tak praví Pán,
Hospodin, ať už poslechnou, nebo ne."
16Když pak minulo sedm dní, oslovil mě Hospodin: 17„Synu člověka!
Ustanovil jsem tě strážným pro Izraelův dům. Když uslyšíš z mých úst slovo, napomeneš je mým jménem. 18Když řeknu bezbožnému:
Zemřeš! a ty ho nebudeš varovat, když mu nebudeš domlouvat, aby se odvrátil od svého bezbožného
chování a byl živ – umře on, bezbožník, pro svou nepravost, ale jeho krev budu vymáhat z tvé ruky.
19Když však budeš bezbožného varovat, ale on se neodvrátí od své bezbožnosti, od svého zvráceného
chování, on jistě zemře pro svou nepravost, ty však sám sebe zachráníš.
20Když se spravedlivý odvrátí od své spravedlnosti a bude páchat nepravost, položím mu do cesty
obtíže: on zemře, protožes ho nevaroval, pro svůj hřích umře a nevzpomene se na jeho spravedlivé
skutky, které učinil: ale jeho krev budu vymáhat z tvé ruky. 21Ale když spravedlivého napomeneš, aby
nehřešil, a on nezhřeší: jistě bude živ, protože se dal napomenout, a ty sám sebe zachráníš."
RESPONSORIUM
Ez 3, 17; 2, 6; 3, 8
O.
Ustanovil jsem tě strážným pro Izraelův dům. Když uslyšíš z mých úst slovo, napomeň je mým jménem.
* Neboj se jich, neměj strach z jejich řečí.
V.
Hle, dělám tvou tvář tvrdou jako jejich tváře a tvé čelo tvrdé jako jejich čela.
* Neboj se jich, neměj strach z jejich řečí.
DRUHÉ ČTENÍ
DŮLEŽITÉ! POZOR: Jde o pracovní překlad kázání opata Bernarda. Jen pro soukromé užití.
Z kázání svatého opata Bernarda
(Hom. 2, 17: PL 183, 70-71)
A jméno té panny bylo Maria – Hvězda mořská
„A jméno té panny bylo Maria,“ říká evangelista. Chceme něco říci i o tomto jméně, které v překladu znamená Hvězda mořská
a velmi přiléhavě se hodí k panenské matce. Vždyť je ji možné tak výstižně přirovnat ke hvězdě! Neboť jako hvězda vysílá paprsek a neporuší se,
tak i Panna porodila Syna bez porušení svého panenství. Paprsek nezmenšuje jas hvězdy, ani Syn Panny její neporušenost. Ona je
tedy ta vznešená hvězda, která vyšla z Jakuba, a její paprsek osvěcuje celý svět a její jas se skví na nebesích, proniká do hlubin
a rozjasňuje celou zem. Ale ona rozehřívá více mysl než tělo, podporuje ctnosti a spaluje neřesti. Ona je, dím, ta přejasná,
neobyčejná hvězda, nevyhnutelně vyvýšená nad tímto velkým a širým mořem, kde se třpytí svými zásluhami a osvětluje svým
příkladem.
Pokud zpozoruješ, že se v tomto pozemském životě zmítáš uprostřed víchřic a bouří, když kráčíš po pevné zemi, neodvracej oči od
světla této hvězdy, pokud nechceš, aby tě zavalily vlny. Pokud se zvednou víchřice pokušení, když se dostaneš mezi úskalí soužení, podívej se
na hvězdu, volej Marii. Pokud tebou zmítají vlny pýchy, ctižádosti, pomluv, žárlivosti, podívej se na hvězdu, volej Marii. Pokud loďkou
tvé duše otřásá hněv nebo lakomství či žádostivost těla, podívej se na Marii. Pokud tě děsí velikost výčitek, když tě děsí nečisté
svědomí, pokud se děsíš přísného soudu a už tě chce pohltit jícen zármutku a propast zoufalství, mysli na Marii.
V nebezpečenstvích, v úzkostech a v pochybnostech mysli na Marii, vzývej Marii. Ať její jméno nezmizí z tvých úst, ať
nezmizí z tvého srdce. A abys získal podporu její přímluvy, nezapomínej na příklad jejího života. Nasleduj ji a nebudeš bloudit.
Pros ji a nikdy nebudeš bez naděje. Mysli na ni vždy a nikdy se nezmýlíš. Drž se jí a nepadneš. Pod její ochranou nepoznáš strach.
Když tě povede, neunavíš se. Když ti bude milostivá, dosáhneš cíle. A tak na sobě samém poznáš, jak správně evangelista
říká: A jméno té panny bylo Maria.
RESPONSORIUM
_
O.
Požehnaná jsi, Panno Maria; nosilas pod srdcem Pána, Stvořitele světa. *
Porodila jsi toho, který tě stvořil, a zůstáváš Pannou navěky.
V.
Zdravas, Maria, milosti plná, Pán s tebou. *
Porodila jsi toho, který tě stvořil, a zůstáváš Pannou navěky.
MODLITBA
Modleme se:
Všemohoucí Bože, prosíme tě, aby všichni, kdo slaví vznešené jméno blahoslavené Panny Marie, na její přímluvu od tebe přijali dobrodiní tvého milosrdenství. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|