[ nová verze ]
25. srpen 2011, Čtvrtek
1. týden žaltáře
Druhé mezidobí, 21. týden Sv. Josefa Kalasanského, kněze, nezávazná památka Sv. Ludvíka, nezávazná památka Sv. Benedikta, Jana, Matouše, Izáka a Kristina, mučedníků, nezávazná památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 25. srpen 2011 Sv. Benedikta, Jana, Matouše, Izáka a Kristina, mučedníků, nezávazná památka
Benedikt a Jan byli kněží italského původu, žáci sv. Romualda z jeho
mnišské komunity u Ravenny. Na přání knížete Boleslava Chrabrého a císaře
Oty III. přišli v roce 1001 do Polska, aby tam obnovili apoštolské dílo
sv. Vojtěcha. Usadili se v poustevně západně od Poznaně, učili se
slovanskému jazyku a čekali, až dostanou z Říma pověření k misionářskému
působení mezi obyvateli. Brzy se k nim připojili první učedníci domácího
původu: Matouš a Izák. Pověst o penězích, které dostali od knížete,
přilákala lupiče. Ti přepadli jejich klášter a po marném vymáhání peněz
mučením všechny přítomné, včetně kuchaře Kristina, zabili (11. XI. 1003).
Jejich přítel sv. Bruno Querfurtský napsal (1008) „Život a umučení sv.
Benedikta a Jana a jejich druhů“. Boleslav Chrabrý dal (brzy po roce 1009)
přenést jejich ostatky do Hnězdna. Dnešní den je výročím jejich přivezení
do Prahy (1039). Odtamtud pak byla větší část ostatků uložena ve Staré
Boleslavi (1046) a větší část ostatků sv. Kristina (kolem roku 1128) do olomoucké katedrály.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
V noci a časně ráno:
Když zakryla noc pláštěm tmy
barvy všech věcí na zemi,
slyš prosby, naše vyznání,
ty Soudce srdcí nestranný.
Odpusť nám všechny proviny,
smyj z naší duše poskvrny,
dej, Kriste, nám, ať milost tvá
zažene od nás smečky zla.
Hle, duch je hříchem podlomen
a zhoubná vina hlodá v něm.
Však chcem se temných činů vzdát
a tebe, Spáso, vyhledat.
A proto rozptyl mlžný dým
nám z duše světlem blaživým,
ať blahý cit ji naplní,
že smí dlít na tvém výsluní.
Laskavý Vládce, Ježíši,
buď s Otcem ti čest nejvyšší,
i Duchu, který těší nás,
po všechny věky, v každý čas. Amen.
Během dne:
Prosíme, Kriste, vlídně hleď
na sluhy tebe prosící,
ať víru naši neničí
zlo, kterým naplněn je svět.
Vypuďme špatnost z duše své,
závistí svést se nedejme,
urážky neoplácejme
a dobrým přemáhejme zlé.
Dej, by nám z nitra zmizela
lest, hněv a pýcha života
a s ní i naše lakota,
odvěký pramen všeho zla.
Ať cesty míru urovná
vždy nelíčená upřímnost,
ať skví se všude počestnost
a naděje vždy nezlomná.
Laskavý Vládce, Ježíši,
buď s Otcem ti čest nejvyšší,
i Duchu, který těší nás,
po všechny věky, v každý čas. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Výroky Páně jsou štítem všem, kdo v něm hledají spásu.
Žalm 18, 31-51
Poděkování za záchranu
Je-li Bůh s námi, kdo proti nám? (Řím 8, 31)
IV
31 Bůh, Boží cesta je dokonalá, †
výroky Páně tříbeny v ohni, *
on je štít všech, kdo v něm hledají spásu.
32 Vždyť kdo je Bůh než jedině Pán, *
kdo nežli sám náš Bůh je skálou?
33 Bůh, který silou mě opásal, *
cestu mou ochránil od úhony.
34 Jelení hbitost mým krokům dal, *
on mi dal kráčet po výšinách.
35 Ruce mé učil bojovat, *
paže mé napínat kovové luky.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Výroky Páně jsou štítem všem, kdo v něm hledají spásu.
Ant. 2 Pravice tvá, Pane, mě podepírá.
V
36 Svou pomoc dals mi za můj štít, †
pravice tvá mě podepírá, *
silným mě činí, že ty jsi se mnou.
37 Volnou cestu mým krokům jsi dal, *
abych si kotník nepodvrtl.
38 Nepřátele jsem dohonil, *
neucouvl, až jsem je pobil.
39 Tak jsem je srazil, že nevstanou víc, *
zůstali ležet u mých nohou.
40 Tys k boji silou mě opásal, *
podlehnout dals mým protivníkům, –
41 zahnals mé odpůrce na útěk, *
dopřáls mi za jejich záští je zničit.
43 Rozdrtil jsem je na pouhý prach, *
rozšlápl jako na cestě bláto.
44 Tys mě vytrhl z přečetných vojsk, *
tys mi dal vládu nad národy.
Podrobil se mi i neznámý lid, *
45 poslušni jsou, jen zaslechnou o mně.
46 Cizinci s bázní mi vzdávají hold, *
s chvěním své hradby opouštějí.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Pravice tvá, Pane, mě podepírá.
Ant. 3 Pán žije! Veleben budiž Bůh, má spása.
VI
47 Pán žije! Chvála buď Skále mé! *
Veleben budiž Bůh, má spása!
48 Bůh, jenž mi pomáhá k odplatě, *
který mi národy podrobuje!
49 Před odpůrci mě zachránil, †
vyzdvihl nad všechny nepřátele, *
vytrhl z rukou násilníka. –
50 Za to tě v národech oslavím, *
písněmi, Pane, tvé jméno chci chválit.
51 Pán svému králi byl milostiv, †
vyvýšil svého pomazaného, *
Davida i jeho potomstvo navždy.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Pán žije! Veleben budiž Bůh, má spása.
V.
Otevř mé oči, Pane, ať sleduji bděle.
R.
Podivuhodné zákony tvoje.
PRVNÍ ČTENÍ
Z knihy proroka Jeremiáše
3, 1-5. 19 – 4, 4
Výzva k obrácení
Hospodin mě oslovil:
3.1„Jestliže muž propustí svou ženu
a ona od něho odejde
a vezme si jiného muže –
vrátí se k ní zase první muž?
Nebude ta žena zneuctěna?
Ty však, která jsi smilnila s mnoha milovníky,
směla by ses ke mně vrátit?
– praví Hospodin.
2Zdvihni oči k výšinám a rozhlédni se,
kde jsi nebyla zneuctěna;
sedávala jsi u cest a čekala na ně
jako Arab na poušti,
poskvrnila jsi zemi
svými smilstvy a zločiny.
3Proto byly zadrženy deště
a nebyla jarní vláha.
Zjednala sis čelo nevěstky,
stydět ses nechtěla.
4Nevoláš snad nyní ke mně: ‚Můj otče!?
Ty jsi přítel mého mládí!
5Což se bude hněvat ustavičně,
setrvá navěky v hněvu?‘
Hle, tak mluvíš, ale jednáš zle, jak jen můžeš!
19Myslil jsem si: Jak bych tě chtěl zařadit mezi syny
a dát ti rozkošnou zemi
jako nejvzácnější dědictví mezi všemi národy!
Myslil jsem si: Budeš mě nazývat otcem
a nepřestaneš za mnou chodit.
20Ale jako bývá žena nevěrná svému manželovi,
tak jste se stali nevěrnými mně, izraelský dome“
– praví Hospodin.
21Je slyšet křik na pahorcích,
pláč a nářek synů Izraele,
že převrátili své chování,
zapomněli na Hospodina, svého Boha.
22„Vraťte se, odpadlí synové,
a zhojím váš odpad.“
„Hle, přicházíme k tobě,
neboť ty jsi Hospodin, náš Bůh.
23Lživé jsou pahorky,
hluk na horách!
Jen v Hospodinu, našem Bohu,
je spása pro Izraele.
24Hanebné modly hltaly
od našeho mládí jmění našich otců,
jejich brav i skot,
jejich syny i dcery.
25Lehněme si do své hanby,
ať nás přikryje naše potupa,
neboť jsme hřešili proti Hospodinu, svému Bohu,
my i naši otcové od svého mládí až dodnes,
nechtěli jsme slyšet hlas Hospodina, svého Boha.“
4.1„Když se obrátíš, Izraeli – praví Hospodin –
smíš se ke mně vrátit.
Když se vzdáš svých ohavností,
nebudeš bloudit daleko ode mě!
2Když budeš přísahat: ‚Živ je Hospodin‘
podle pravdy, práva, spravedlnosti,
v tobě národy dojdou požehnání,
v tobě dojdou slávy.
3Neboť tak praví Hospodin lidu Judska i Jeruzaléma:
Zorejte si úhor
a nerozsévejte do trní!
4Obřežte se pro Hospodina,
odstraňte předkožky svých srdcí,
mužové judští i obyvatelé jeruzalémští,
aby můj hněv nevyšlehl jak oheň
a nevzplál, že by ho nikdo nemohl uhasit
pro špatnost vašich skutků.“
RESPONSORIUM
Jer 14, 7; Žl 129 (130), 3
O.
Svědčí-li naše nepravosti proti nám, jednej, Pane, ke cti svého jména!
* Našich zpronevěr je mnoho, hřešili jsme proti tobě.
V.
Kdybys, Pane, dbal na viny, kdopak, Pane, obstojí?
*
Našich zpronevěr je mnoho, hřešili jsme proti tobě.
DRUHÉ ČTENÍ
Z „Kroniky české“ od Kosmy, děkana pražské kapituly
(Lib. I, cap. 38: knihovna rukopisů Národního muzea v Praze,
sign. VIII F 69, fol. 24a)
Není možné sloužit Bohu i mamonu
Za času císaře Jindřicha, jenž po Otovi III. spravoval říši římskou, žilo
v Polsku pět mnichů poustevníků, pravých Izraelitů:1 Benedikt, Matouš,
Jan, Izák, Kristin a šestý Barnabáš.
Když kníže uslyšel o jejich dobré pověsti a poznal jejich nouzi, dal jim
velké množství peněz. Ale oni nevěděli, co by si s penězi počali, protože
nikdy nic takového neměli. Jeden z nich otevřel ústa a pravil: „Poklady
stříbra a zlata jsou zajisté osidlem smrti. A my, kteří jsme dosud žili
skrovně, ale byli svobodní, máme teď otročit mamonu?“
I pošlou jednoho z bratří, jménem Barnabáše, jenž vždy vyjednával vnější
záležitosti, aby jejich jménem vyřídil knížeti toto: „Ač jsme hříšníci a
lidé nehodní, přece na vás stále pamatujeme ve svých modlitbách. Stříbro
jsme nikdy neměli, a ani nechceme mít. Neboť náš Pán Ježíš Kristus od nás
nežádá stříbro, ale dvojnásobnou hřivnu dobrých skutků. Když má mnich
groš, nestojí za groš. Vezmi si to své stříbro: my nesmíme mít nic
nedovoleného.“
Když Barnabáš odešel ke knížecímu dvoru, přihnala se v noci tlupa
nepřátel, vtrhli do dveří a našli bratry, jak zpívají žalmy Hospodinu.
Přiložili jim meče na hrdlo a řekli: „V svatém-li pokoji žíti si přejete,
stříbro, jež máte, ihned všecko nám dejte a ušetřte života svého. Neboť
dobře to víme, že peníze od krále máte.“
Ale oni se dovolávali Boha za svědka a stále tvrdili, že žádné peníze
nemají. Říkali: „Poklad, který hledáte, už je v knížecí pokladně, protože
jsme ho nepotřebovali. Nevěříte-li tomu, tady je naše obydlí, hledejte,
jak je vám libo, jenom nám neubližujte.“ Ale oni byli tvrdší než skála a
hned je nelítostně svázali, po celou noc je různým způsobem mučili a
nakonec všechny bez rozdílu ostřím meče zabili. A tak je zběsilost
bezbožníků přenesla do nebeského království.
1 srov. Jan 1, 47
RESPONSORIUM
Mt 6, 19; Lk 12, 34.15
O.
Neshromažďujte si poklady na zemi, kde je kazí mol a rez a kam se zloději prokopávají a kradou. *
Kde je váš poklad, tam bude i vaše srdce!
V.
I když má někdo nadbytek, jeho život není zajištěn tím, co má, *
Kde je váš poklad, tam bude i vaše srdce!
MODLITBA
Modleme se:
Bože, tys povolal svatého Benedikta a jeho druhy (Jana, Matouše, Izáka a
Kristina) k životu v bratrském společenství a v chudobě, která byla
zklamáním pro ty, kdo je mučili, jim se však stala cestou k věčné slávě;
prosíme tě, veď také nás, ať nezištně sloužíme tobě i bratřím. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|