[ nová verze ]
4. říjen 2010, Pondělí
3. týden žaltáře
Sv. Františka z Assisi, památka Pro OP: Sv. Františka z Assisi, jáhna, svátek
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 4. říjen 2010 Pro OP: Sv. Františka z Assisi, jáhna, svátekRANNÍ CHVÁLY S ČETBOU Žil v letech 1181 až 1226. Po bouřlivém mládí se obrátil, vzdal se všeho majetku a v naprosté chudobě žil při kostele sv. Damiána
v Assisi. Připojilo se k němu několik mladých mužů, z nichž se postupně vytvořilo první společenství Menších bratří. Spolu se
svatou Klárou založil také ženskou větev. Sestry se podle své zakladatelky nazývají klariskami. František byl kanonizován už
v roce 1228 papežem Řehořem IX. Podle starobylé tradice se František a Dominik setkali v Římě u kardinála Hugolina Contiho
(pozdějšího papeže Řehoře IX.) a mezi oběma zakladateli se vytvořilo silné duchovní přátelství. Ať už k setkání došlo nebo
ne, skutečností zůstává, že mezi Menšími bratry a bratry kazateli existuje velká příbuznost. Oba řády vznikly ve stejné době, oba
zakladatelé založením svých řádů reagovali na potřeby své doby. Prostí lidé znali křesťanské učení velmi povrchně, a díky tomu se
mezi nimi rozmáhalo sektářství. František i Dominik si uvědomovali, že je bezpodmínečně nutné, aby se mezi prosté obyvatele
vydali zkušení kazatelé a že dostatek vzdělaných kazatelů mohou dát Církvi pouze speciální řády. Proto vznikly oba řády, způsobem
života odlišné, ale svým posláním si velmi blízké.
V. Bože, shlédni a pomoz.
R.
Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky
a na věky věků. Amen. Aleluja.
HYMNUS
Ty, otče menších bratří, rád,
Františku, dej nám, sluhům svým,
tvých zlatých příkazů i rad
dbát se srdcem vždy poslušným.
Od tebe chcem se naučit,
jak v chudobě a střídmě žít,
a od těch, kteří k světu lnou,
snést třeba výsměch s potupou.
Ať láska k Pánu plamenná,
kterou jsi hořel v srdci svém,
též naše srdce studená
roznítí mocným plamenem.
Ty rány Vykupitele,
které jsi nosil na těle,
učiň, ať v hloubi mysli své
s vděčnými city nosíme.
Snahou o bližních spasení,
dej, ať jsme stále vedeni.
Ať neodradí od těch snah
nás nebezpečí ani strach.
Pomoz nám, svatá Trojice,
ať příkazy, jež od Otce
našeho máme, plníme
vždy horlivě a upřímně. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Bůh mi dal zapomenout na otcovský dům a nechal mě vyrůst v zemi mé chudoby.
Žalm 1
Cesta spravedlivých a hříšných
Blažení, kdo s důvěrou v Kristův kříž sestoupili do křestní vody. (Autor z 2. stol.)
1 Šťasten, kdo nechodí, jak bezbožní mu radí, †
na cestu hříšníků kdo nestoupá *
a nesedává v kruhu rouhačů,
2 kdo naopak se těší ze zákona Páně *
a dnem i nocí o něm přemítá. –
3 Je jako strom při živých vodách zasazený, *
ovoce nese správně ve svůj čas
a jeho listí nikdy nezvadá, *
cokoli počne, všechno se mu daří. –
4 Ne tak s bezbožnými, naprosto ne tak: *
ti jsou jak pleva unášená větrem.
5 Bezbožní proto neobstojí na soudu *
a hříšní v shromáždění spravedlivých. –
6 Vždyť cestu spravedlivých střeží Pán, *
zlá cesta hříšných vede do záhuby.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Bůh mi dal zapomenout na otcovský dům a nechal mě vyrůst v zemi mé chudoby.
Ant. 2 Pohoršení Kristova kříže považoval za větší bohatství než poklady světa.
Žalm 8
Velebnost Boží a důstojnost člověka
Všechno podřídil pod jeho nohy a jeho dal jako svrchovanou hlavu Církvi. (Ef 1, 22)
2 Pane, náš vladaři, †
podivuhodné je po celé zemi tvé jméno, *
velebnost svou jsi rozestřel po celém nebi! –
3 Navzdory odpůrcům †
už v ústech dětí a batolat zjednal sis chválu, *
že musí zmlknout, kdo zná jen záští a pomstu. –
4 Hledím-li na tvá nebesa, dílo tvých prstů, *
anebo na měsíc, na hvězdy, jak jsi je stvořil:
5 co tu je člověk – a přesto na něho myslíš! *
Co tu je smrtelník – přesto se o něho staráš! –
6 Učinil jsi ho jen o málo menším, než andělé jsou, *
ověnčil jsi ho slávou a ctí;
7 jeho jsi učinil vládcem nad dílem rukou svých, *
všechno mu k nohám položil:
8 ovce a dobytek všechen a navíc i polní zvěř, †
9 na nebi ptáky a v moři ryby a vůbec vše, *
co jen se hemží stezkami vod. –
10 Pane, náš vladaři, *
podivuhodné je po celé zemi tvé jméno.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Pohoršení Kristova kříže považoval za větší bohatství než poklady světa.
Ant. 3 Odumřel jsem světu a můj život je s Kristem skryt v Bohu.
Žalm 15 (16)
Bůh je mým dědičným podílem
Bůh Ježíše vzkřísil a zbavil ho bolestí smrti. (Sk 2, 24)
1 Zachovej mě, Bože, doufám v tebe. *
2 Říkám Pánu: „Jenom tys mé blaho!“
3 Na nic nejsou všichni bůžci země, *
ať je slaví jejich ctitelé,
4 ať si svoje modly rozmnožují! †
Nepodám jim oběť krvavou, *
nikdy jejich jména nevyřknu! –
5 Pán je vše, co mám, on je můj úděl. *
Osud můj máš v rukou jenom ty!
6 V zemi překrásné já mám svůj podíl, *
z hloubi blaží mě mé dědictví.
7 Dobrořečím Pánu, že mi radí, *
že mi k srdci mluví za noci.
8 Upínám své oči stále k Pánu, *
je-li při mně, nezakolísám.
9 Srdce mé se těší, duše jásá, *
ba i tělo trvá v bezpečí. –
10 Nezanecháš v podsvětí mou duši, †
nedopustíš, aby měl tvůj věrný *
v temnou říši mrtvých pohlížet.
11 Stezku života mi ukazuješ: †
naplněnou radost před tvou tváří, *
po tvé pravici slast na věky.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Odumřel jsem světu a můj život je s Kristem skryt v Bohu.
V.
Označil jsi, Pane, svého služebníka Františka.
O.
Znamením našeho vykoupení.
PRVNÍ ČTENÍ
Z knihy Sirachovcovy
(Sir 50, 1.4–10.12.20–24.28–29)
Jako zářící slunce, tak on zazářil v chrámu Božím
1Za svého života opravil chrám a za svých dnů opevnil svatyni.
4Staral se o svůj lid, aby nezahynul, a opevnil město proti obležení.
5Jak byl vznešený, když obklopen
lidem vycházel z pozadí chrámové opony! 6Byl jako jitřenka mezi mraky, jako měsíc v úplňku
o dnech slavnosti, 7jako slunce zářící na chrám Nejvyššího, jako duha, která se leskne v nádherných
oblacích, 8jako růžový květ mezi větvovím na jaře, jako lilie u vodního pramene, jako porost Libanonu
za letních dnů, 9jako oheň z kadidla v kadidelnici, jako nádoba z masivního zlata, zdobená všelikými
drahokamy, jako 10oliva obtížená plody, jako cypřiš pnoucí se do oblak.
12Když z rukou kněží přijímal části obětí, sám stál u ohniště oltáře: kolem něho věnec bratří jako
cedrové ratolesti na Libanonu, obklopen jimi jako výhonky palmy.
20Pak sestoupil a pozdvihl ruce nad celou obcí izraelských synů, aby svými rty dal požehnání Páně
a honosil se jeho jménem. 21Tu podruhé se klaněli a přijali požehnání od Nejvyššího.
22Nuže tedy, velebte Boha všehomíra, který všude dělá podivuhodné věci, který dává vzejít člověku z mateřského lůna
a jedná s ním podle své vůle. 23Nechť nám dá radost do srdce a popřeje za našich dnů pokoj v Izraeli po
všechny věky. 24S námi nechť zůstává jeho přízeň a za našich dnů ať nás vysvobodí.
28Blažený, kdo o tom přemítá, zmoudří, kdo si to vezme k srdci. 29Bude-li
to dělat, všechno zmůže, neboť světlo Páně je jeho vůdcem.
RESPONSORIUM
O.
Moje mluvení a kázání nezáleželo v přemlouvavých slovech moudrosti. *
Přesvědčoval jsem projevováním Ducha a moci.
V.
Rozhodl jsem se totiž, že u vás nechci znát nic jiného než Ježíše Krista, a to ukřižovaného. *
Přesvědčoval jsem projevováním Ducha a moci.
DRUHÉ ČTENÍ
Jedno z těchto tří:
Z dopisů bl. Humberta z Romans
(B. Humberti de Romanis, Opera de vita regulari, II, Ed. Berthier, Romae 1889, pp. 494-500)
Spasitel světa povolal Menší bratry a Kazatele ke službě spásy
Nejdražším a v Ježíši Kristu nejmilejším bratřím Menším a Kazatelům na celém světě bratr Jan, týchž bratří Menších generální ministr, a bratr
Humbert, týchž bratří Kazatelů neužitečný služebník, pozdrav a důstojný a chvályhodný život podle svatého povolání.
Spasitel světa miluje duše a chce, aby nikdo nezahynul. Proto po prvním pádu lidského pokolení neustále používá k jeho nápravě prostřednictvím
různých služebníků ve všech generacích mnoha všelijakých léků. V těchto posledních dnech na konci věků vzbudil naše dva řády pro službu spásy,
jak se bez pochybování věří. Do nich povolal nemálo mužů a obohatil je nebeskými dary. Pomocí nich mohou slovem i příkladem účinně pracovat
na spáse nejen své, ale i jiných.
Toto jsou – řekněme to ke slávě Boží, nikoli své – dvě veliké svítilny, které osvěcují a ozařují po celé zemi nebeským světlem ty, kdo vězí ve
tmě a v stínu smrti.1
Toto jsou dvě stříbrné polnice pravého Mojžíše, Krista Pána, našeho Boha, s jejichž pomocí povolal už nesčetné množství lidí do své služby.2
Toto jsou dva cherubové, plní vědění, kteří pohlížejí na sebe navzájem a stejně smýšlejí, svá křídla rozprostírají nad slitovnicí a jsou
připraveni z poslušnosti vzlétnout nad všechen lid a rozsévat vědění, potřebné ke spáse.3
Toto jsou dva prsy Snoubenky, z kterých sají mléko maličké dítky v Kristu a jím se živí a rostou ke spáse.4
Toto jsou dva synové, zářiví jako olej, kteří stojí před Pánem celé země, pohotovi splnit na jeho rozkaz svá poslání, ať je jeho vůle zavede
kamkoli.
Toto jsou dva Kristovi svědkové, kteří kážou a vydávají svědectví pravdě už tím, že jsou oděni pytlovinou.
Toto jsou ony dvě jasné hvězdy, které podle Sibylliny věštby v podobě čtyř živočichů rozhlašují v posledních dnech jméno Beránkovo pokorou a
dobrovolnou chudobou.5
Zvažte, nejmilejší, jen uvažte, jak velice máme překypovat vzájemnou upřímnou láskou, když nás Matka Církev zrodila v téže době, když nás Věčná Láska
určila, abychom společně pracovali na témže díle, totiž na spáse duší, když nás povolání, jen málo odlišná, činí tak podobnými, že se můžeme mít
navzájem rádi jako podobní živočichové!
Konečně, jak v nás poznají pravé Kristovy učedníky, nebude-li na nás vidět, že se máme vespolek rádi?6
Jak máme ve svých kázáních vštěpovat jiným lidem do srdce vzájemnou lásku, kterou mají mít všichni nade všechno, jestliže v nás je porušená nebo
chabá?
Jak obstojíme v tolika hrozících pronásledováních, jestliže jsme mezi sebou rozděleni nějakým neklidem?
Ach, jaký příklad vzájemné lásky a pokoje nám zanechali naši Otcové, svatý František a svatý Dominik, a ostatní naši první bratři, kteří se
v životě tak něžně milovali a navzájem si tak dokazovali upřímnou lásku! Viděli v sobě navzájem Boží anděly, přijímali jeden druhého jako
Krista, předcházeli se v projevech úcty, vzájemně se radovali z úspěchu, vychvalovali jeden druhého, podporovali, co bylo druhému k užitku,
a nanejvýš pečlivě a moudře se vystříhali pohoršení a pobouření druhého!
1 srov. Lk 1, 79
2 srov. Lv 5, 29
3 srov. Ex 25, 20
4 srov. Pís 4, 5
5 srov. Zj 4, 6-8; 5, 6-13
6 srov. Jan 13, 35
RESPONSORIUM
O.
Serafický Otec František a apoštolský Otec Dominik *
naučili nás znát tvůj zákon, Pane.
V.
Velebte Pána, všichni lidé, slavte ho, všechny národy. *
Naučili nás znát tvůj zákon, Pane.
Nebo:
Z „Rozmluvy s Boží prozřetelností“ od sv. Kateřiny Sienské
(Dialogo della divina Provvienza, Ed. Ferrari, Roma 1947, c. 158)
Dominik a František jsou dva sloupy svaté Církve
Svatý řád vytvořil Duch Svatý jako jakousi loď, aby přijímal duše, které chtějí jít za dokonalostí,
a dovedl je do přístavu spásy. Pánem této lodi je Duch svatý. Pochybení kteréhokoli podřízeného
řeholníka, který by přestoupil stanovy, nikdy neuškodí řádu; nemůže ublížit této lodi, ale ublíží sám
sobě. Je ovšem pravda, že chybou toho, kdo stojí u kormidla, může se loď zmítat ve vlnách. Jsou
tím vinni špatní pastýři, představení, určení tímto pánem k řízení lodi. Sama o sobě je však jejich loď
tak rozkošná, že tvůj jazyk o tom není schopen vyprávět…
(Loď řádu je bohatá, takže podřízený nemusí myslit na své duchovní nebo časné potřeby, protože, je-li poslušný a zachovává-li stanovy,
postará se o něho sám Duch Svatý...)
Na lodi řádu vládne mnoho svatých předpisů, daných s velikým osvícením a ve velkém pořádku těmi, kteří se stali chrámy Ducha Svatého.
Hleď na svatého Benedikta, s jakým řádem řídil svou lodičku!
Hleď na svatého Františka, s jakou dokonalostí a vůní chudoby, s perlami ctností vedl lodičku svého řádu a zamířil ji na cestu vysoké
dokonalosti! Byl první, který ji zachovával, a dal svým učedníkům za snoubenku pravdu a svatou chudobu, s níž se zasnoubil on sám. Měl
ošklivost sám k sobě, netoužil líbit se žádnému tvoru mimo mou vůli, a dokonce si přál, aby byl pokládán za bezcenného. Proto trýznil své
tělo a zabíjel vlastní vůli, odíval se potupami, bolestí a urážkami z lásky k pokornému Beránkovi. Láskou se s ním přibil a připevnil na kříž,
takže se zvláštní milostí objevily na jeho těle rány mé Pravdy. Tím ukázal na schránce svého těla lásku své duše. A tak bratřím sám udělal
cestu.
Ale snad se otážeš: "Nejsou založeny na stejném základě i ostatní řády?" Ano, ale u každého není chudoba hlavní věcí, i když na ní spočívají
všechny. Ale děje se to jako u ctností: všechny ctnosti mají život z lásky, a přece, jak jsem ti řekl na jiných místech, někomu je vlastní
ta ctnost a druhému ona, i když jsou všechny spojeny v lásce.
Tak i v tomto případě: chudému Františkovi byla vlastní pravá chudoba a základ
své lodi položil na lásce k chudobě s řádem velmi přísným pro lidi dokonalé, pro málokteré a dobré.
Pro "málokteré", pravím, protože není mnoho těch, kdo si vyvolili tuto chudobu. Ale pro chyby některých se rozmnožil řád počtem lidí a zeslábl
ctnostmi. Nebylo to pro chybu té lodi, nýbrž pro neposlušnost podřízených a pro špatné představené.
Hledíš-li na loď svého Otce Dominika, mého milovaného syna, vidíš, že ji uspořádal v dokonalém řádu. Dbal pouze o mou čest a o spásu duší, a to
ve světle vědy. Na tomto světle chtěl položit svůj základ, neopomíjel však pravou a dobrovolnou chudobu. Měl ji i on a na znamení, že ji má a
že se mu opak nelíbí, zanechal svým synům v závěti jako dědictví své i mé zlořečení, kdyby vlastnili něco přechovávali nějaký majetek jako
jednotlivci nebo i všeobecně. Chtěl tím naznačit, že si i on vyvolil za svou snoubenku královnu chudobu.
Ještě více vlastní však mu bylo světlo vědy, kterým chtěl vykořenit bludy, vzniklé v čase. Přijal úkol mého jednorozeného Syna. Objevil se v čase jako
apoštol, s pravdou a se světlem rozséval má slova, odstraňoval temnoty a šířil světlo. Byl Světlem, které jsem dal světu prostřednictvím
Mariiným, a umístil jsem ho v mystickém těle Církve svaté jako vykořenitele kacířství...
Slyšte dělníky, které tento Otec poslal pracovat na svou vinici, vytrhávat trny neřestí a sázet ctnosti!
Dominik a František byli opravdu dva sloupy Církve svaté: František chudobou, která především jemu byla vlastní, jak bylo řečeno, a Dominik
vědou.
RESPONSORIUM
O.
Naslouchejte mému hlasu a konejte všecko, co vám přikazuji. *
A naleznete odpočinek pro své duše.
V.
Napodobujte mne, jako já napodobuji Krista. *
A naleznete odpočinek pro své duše.
Nebo:
Z listu svatého Františka z Assisi všem věřícím
(Františkánské prameny I, Spisy sv. Františka a sv. Kláry,
a cura di B. Štivar, Ottobre 12, Velehrad 2001, List věř. 4–6, 8, 10–14, 18–21, 30–31, 45–50, s. 97–100)
Buďme prostí, pokorní a čistí
Nejvyšší Otec oznámil skrze svého svatého archanděla Gabriela svaté a slavné Panně Marii, že
jeho Slovo, tak vznešené, svaté a slavné, sestoupí z nebe. Z jejího lůna Syn Boží skutečně přijal lidské
tělo, podrobené křehkosti jako tělo naše. Byl nade všechno bohatý, a přece si se svou nejblahoslavenější
Matkou vyvolil chudobu. A když se přiblížilo jeho umučení, slavil se svými učedníky velikonoční
večeři. Potom se modlil k Otci: Otče můj, jestliže je to možné, ať mě mine tento kalich.1
Vložil však svou vůli do vůle Otcovy. A Otcovou vůlí bylo, aby jeho požehnaný a slavný Syn, nám
daný a pro nás narozený, přinesl skrze svou vlastní krev sám sebe jako oběť na oltáři kříže;2 ne za sebe,
vždyť skrze něj všechno povstalo,3 ale za naše hříchy. Tím nám Kristus zanechal příklad, abychom šli
v jeho šlépějích.4 A Otec chce, abychom byli skrze Krista všichni spaseni5 a abychom ho přijali s čistým
srdcem a čistým tělem.
Jak jsou šťastní a požehnaní ti, kdo milují Pána a dělají to, co říká on sám v evangeliu: Miluj Pána,
svého Boha, celým svým srdcem a celou svou duší, a bližního jako sám sebe.6 Milujme tedy Boha a uctívejme
ho čistým srdcem a čistou myslí, neboť to si přeje nade všecko. Pán říká: Opravdoví ctitelé
budou Otce uctívat v duchu a v pravdě.7 Všichni, kdo ho uctívají, mají ho uctívat v duchu a v pravdě.
A proto se k němu obracejme s chválami a prosbami ve dne v noci a říkejme: Otče náš, jenž jsi na nebesích,8
neboť je třeba stále se modlit a neochabovat.9
A kromě toho přinášejme ovoce, které je známkou obrácení.10 A milujme bližní jako sebe. Mějme
lásku a pokoru a podporujme potřebné, protože to očišťuje duši od poskvrny hříchů.11 Vždyť lidé
všechno, co zanechají na tomto světě, ztratí; s sebou si však ponesou odměnu za lásku a za to, co darovali
potřebným; za to dostanou od Boha štědrou odměnu a odplatu.
Nechtějme být moudří a chytří podle lidských měřítek, ale spíše buďme prostí, pokorní a čistí.
Nikdy nemáme toužit po tom, abychom převyšovali druhé, ale spíše buďme služebníky a buďme podřízeni každému lidskému zřízení kvůli Bohu.12
A na všech, kdo takto jednají a vytrvají až do konce, spočine Duch Páně13 a učiní si v nich příbytek;14
budou syny nebeského Otce, jehož skutky konají,15 a jsou bratrem, sestrou i matkou našeho Pána Ježíše Krista.16
1 Mt 26, 39
2 srov. Žid 9, 14
3 srov. Jan 1, 3
4 srov. 1 Petr 2, 21
5 srov. 1 Tim 2, 4
6 Mt 22, 37.39
7 Jan 4, 23
8 Mt 6, 9
9 Lk 18, 1
10 srov. Mt 3, 8
11 srov. Tob 12, 9
12 srov. 1 Petr 2, 13
13 srov. 1 Petr 4, 14
14 srov. Jan 14, 23
15 srov. Mt 5, 45.16
16 srov. Mt 12, 50
RESPONSORIUM
O.
Blahoslavení chudí v duchu, neboť jejich je nebeské království. *
Blahoslavení tiší, neboť oni dostanou zemi za dědictví.
V.
Napodobujte mne, jako já napodobuji Krista. *
Blahoslavení tiší, neboť oni dostanou zemi za dědictví.
Bože, tebe chválíme. *
Tebe, Pane, velebíme.
Tebe, věčný Otče, *
celá země uctívá.
Tobě všichni andělé, *
tobě všechny moci nebeské,
tobě cherubové, tobě serafové *
bez ustání provolávají:
Svatý, * svatý, * svatý *
Pán, Bůh zástupů!
Plná jsou nebesa i země *
tvé vznešené slávy.
Tebe oslavuje *
skvělý sbor apoštolů,
tebe oslavuje *
velký počet proroků,
tebe oslavují *
bělostné šiky mučedníků;
tebe oslavuje *
Církev po širém světě:
tebe, Otce, *
neskonale velebného,
tvého milovaného, *
pravého a jediného Syna,
stejně jako Ducha Svatého, *
Utěšitele.
Ty jsi Král slávy, *
Kriste!
Ty jsi Otcův *
věčný Syn.
Abys vysvobodil člověka, přijals jeho tělo *
a neváhal ses narodit z Panny.
Ty jsi zvítězil nad smrtí *
a otevřel věřícím království nebes.
Sedíš po pravici Boží *
ve slávě Otce.
Věříme, že přijdeš *
jako soudce.
Proto tě prosíme, pomoz svým služebníkům; *
vždyť jsi je vykoupil předrahou krví!
Dej, abychom byli uvedeni k tvým svatým *
do věčné slávy.
* Zachraň, Pane, svůj lid *
a žehnej svému dědictví.
Kraluj mu *
a vyvyš jej na věky.
Každého dne *
dobrořečíme tobě
a chválíme tvé jméno na věky, *
až na věky věků.
Rač nás, Pane, tohoto dne, *
chránit před hříchem.
Smiluj se nad námi, Pane,*
smiluj se nad námi.
Sešli nám, Pane, své milosrdenství, *
jak v tebe doufáme.
V tebe, Pane, doufám, *
nebudu zahanben na věky.
* Poslední část (prosby) se může vynechat.
PSALMODIE
Ant. 1 Byl shledán dokonalým a spravedlivým a v čase hněvu se stal usmířením.
Žalm 62 (63), 2-9
Duše žízní po Bohu
Hledá Boha, kdo odkládá skutky temnoty.
2 Pane, můj Bože, tebe jen hledám, *
po tobě žízní celá má duše,
po tobě umdlévá touhou mé tělo, *
tak jako vyprahlá žíznivá země.
3 Tolik tě toužím ve svatyni spatřit, *
abych moh' vidět tvou moc a tvou slávu!
4 Vždyť tvá milost je lepší než život, *
proto mé rty ti zpívají chválu. –
5 Tak tě chci velebit, co živ budu, *
ve jménu tvém jenom ruce spínat.
6 Duše má bude jak morkem se sytit, *
jásavě budou tě chválit má ústa.
7 Když v lůžku za noci na tebe myslím, *
rozjímám o tobě za nočních bdění,
8 neboť ty stal ses mi pomocníkem, *
v stínu tvých křídel radostně plesám. –
9 Přilnul jsem k tobě celou svou duší, *
ty mě svou pravicí podpíráš mocně.
10 [Kdo však mi bez příčin záhubu strojí,*
ti se propadnou do hlubin země,
11 ti budou vydáni napospas meči,*
ti se kořistí šakalů stanou.
12 Král pak se bude radovat v Bohu, +
oslaven bude, kdo přísahal na něj,*
protože lhářům se zacpou ústa.]
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Byl shledán dokonalým a spravedlivým a v čase hněvu se stal usmířením.
Ant. 2 Vždy měl v ústech Hospodinovu chválu, zval všechno stvoření ke chvále
Stvořitele.
Kantikum
Všechno tvorstvo chválí Boha
Dan 3, 57-88. 56
Chvalte našeho Boha, všichni, kdo mu sloužíte. (Zj 19, 5)
57 Velebte Pána, vy díla Páně, *
věčně ho chvalte a oslavujte!
58 Velebte Pána, andělé Páně, *
59 nebesa nebes, velebte Pána! –
60 Velebte Pána, nebeské vody, *
61 mocnosti všechny, velebte Pána!
62 Velebte Pána, měsíci, slunce, *
63 vy hvězdy na nebi, velebte Pána! –
64 Velebte Pána, vy deště a rosy, *
65 bouře a vichry, velebte Pána!
66 Velebte Pána, ohni a žáre, *
67 mrazy a vedra, velebte Pána! –
68 Velebte Pána, lijáky, sněhy, *
69 ledy a zimy, velebte Pána!
70 Velebte Pána, sněhy a jíní, *
71 vy dny a noci, velebte Pána! –
72 Velebte Pána, světlo i temno, *
73 blesky a mraky, velebte Pána!
74 Okrsku zemský, zvelebuj Pána, *
věčně jej chval a oslavuj jej! –
75 Velebte Pána, vy hory a vrchy, *
76 všechno, co na zemi pučí, chval Pána!
77 Velebte Pána, prameny vody, *
78 moře a řeky, velebte Pána! –
79 Velebte Pána, zvířata moří, †
jakož i vše, co se ve vodách hýbe, *
80 nebeští ptáci, velebte Pána!
81 Pána chval, zvěři divá i krotká, *
82 rody všech lidí, velebte Pána! –
83 Izrael ať vždy jen velebí Pána: *
věčně ho chvalte a oslavujte!
84 Velebte Pána, vy kněží Páně, *
85 sluhové Boží, velebte Pána! –
86 Chvalte jej, věrní, duší i duchem, *
87 zbožní a pokorní srdcem, ho chvalte!
88 Velebte Pána, Ananiáši, Azariáši a Misaeli, *
věčně ho chvalte a oslavujte! –
Otce i Syna i svatého Ducha *
velebme věčně a oslavujme.
56 Pane, tys veleben na klenbě nebes, *
na věky chválen a oslavován.
(Na konci tohoto kantika se nepřipojuje zakončení Sláva Otci.)
Ant. 2 Vždy měl v ústech Hospodinovu chválu, zval všechno stvoření ke chvále
Stvořitele.
Ant. 3 Pán povýšil pokorného a oslavil ho ve všech končinách země.
Žalm 149
Jásot svatých
Synové Církve, synové nového lidu, ať jásají nad Kristem, svým králem. (Hesychios)
1 Zazpívejte Pánu novou píseň, *
ať zní jeho chvála v obci zbožných!
2 Izrael ať raduje se z Tvůrce, *
děti Siónu ať Krále chválí!
3 Slaví jeho jméno v chorovodech, *
na bubny a citery mu hrají!
4 Pán v svém lidu našel zalíbení, *
vítězstvím on věnčí ponížené.
5 Ať se věrní mocně zaradují, *
ať i na svých ložích zaplesají! –
6 V hrdle svém ať Boží chválu mají, *
v ruce jílec dvousečného meče,
7 aby mohli pohanům se pomstít, *
aby vyřkli tresty nad národy,
8 uvázali v pouta jejich krále, *
do okovů jejich přední muže,
9 naplnili na nich psané právo. *
To je oslavou všech jeho zbožných.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Pán povýšil pokorného a oslavil ho ve všech končinách země.
KRÁTKÉ ČTENÍ
Gal 1, 15-16.24
Bůh si mě už v lůně mé matky vybral a svou milostí povolal a rozhodl, že mi zjeví svého Syna, abych
o něm kázal radostnou zvěst pohanům. A ti chválili kvůli mně Boha.
KRÁTKÉ RESPONSORIUM
V. Mé srdce i mé tělo * s jásotem tíhne k živému Bohu.
R. Mé srdce i mé tělo * s jásotem tíhne k živému Bohu.
V. Touží, ba prahne má duše po Hospodinových síních,
R. s jásotem tíhne k živému Bohu.
V. Sláva Otci i Synu * i Duchu Svatému.
R. Mé srdce i mé tělo * s jásotem tíhne k živému Bohu.
ZACHARIÁŠOVO KANTIKUM
Ant. k Zachariášovu kantiku Radoval se, že má účast na utrpení Kristově,
a nyní radostně jásá, že se mu slavně ukázal.
Nebo:
František, chudý a pokorný, vešel do nebe bohatý, vítán nebeskými zástupy.
Mesiáš a jeho předchůdce
Lk 1, 68-79
Požehnaný buď Pán, Bůh Izraele, *
protože navštívil a vykoupil svůj lid.
A vzbudil nám mocného spasitele *
z rodu Davida, svého služebníka.
Jak slíbil od pradávna *
ústy svých svatých proroků:
že nás zachrání od našich nepřátel *
a z rukou všech, kteří nás nenávidí.
Slitoval se nad našimi otci *
a rozpomenul se na svou svatou smlouvu:
na přísahu, kterou se zavázal našemu otci Abrahámovi, *
že nám dá,
abychom mu beze strachu *
a vysvobozeni z rukou nepřátel
zbožně a spravedlivě sloužili *
po všechny dny svého života.
A ty, synu, budeš prorokem Nejvyššího, *
neboť půjdeš před Pánem, abys mu připravil cestu
a dal jeho lidu poznat spásu *
v odpuštění hříchů
pro slitování a milosrdenství našeho Boha, *
kterým nás navštívil Vycházející z výsosti,
aby se zjevil těm, kdo jsou ve tmě a v stínu smrti, *
a uvedl naše kroky na cestu pokoje.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. k Zachariášovu kantiku Radoval se, že má účast na utrpení Kristově,
a nyní radostně jásá, že se mu slavně ukázal.
Nebo:
František, chudý a pokorný, vešel do nebe bohatý, vítán nebeskými zástupy.
PROSBY
Kristus Pán dal skrze svou Krev život Církvi a nás povolal k následování svatého Františka. Pokorně ho prosme a volejme:
ZACHOVEJ NÁS, PANE, VE SVÉ SVATÉ SLUŽBĚ!
Ty jsi přišel hlásat chudým radostnou zvěst: uč nás, abychom šířili tvé království slovem i skutkem
— a účinně obnovovali tvou Církev.
Ty jsi Světlo národů a Učitel svatosti: dej, ať se pevně držíme pravé víry
— a zvěstujeme tvé jméno po celé zemi.
Tys dal svým učedníkům přikázání lásky a přikazuješ jim horlivě ho zachovávat,
— pomoz nám, abychom prokazovali dobro všem lidem.
Moudrosti věčného Otce, osvěť náš rozum,
— abychom zůstávali v tvé lásce a vždy smýšleli správně a svatě.
Kriste Spasiteli, ty jsi se nestyděl pracovat svýma rukama, řiď proto práci našich rukou,
— aby všichni viděli naše dobré skutky a velebili našeho Otce v nebesích.
Otče náš, jenž jsi na nebesích,
posvěť se jméno tvé,
přijď království tvé,
buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
jako i my odpouštíme našim viníkům,
a neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás od zlého.
Otče náš...
MODLITBA
Bože, tys povolal našeho svatého otce Františka, aby svým životem ukazoval cestu chudoby a pokory
a stal se živým obrazem Krista; dej nám svou milost, abychom se i my stávali Kristu podobnými
a mohli se radovat ze spojení s tebou. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Pokud předsedá kněz
nebo jáhen, rozpustí lid takto:
Pán s vámi.
R. I s tebou.
Požehnej vás všemohoucí Bůh,
Otec i Syn i Duch Svatý.
R. Amen.
Může použít i
jinou formuli požehnání z misálu.
Pokud má lid odejít,
řekne:
Jděte ve jménu Páně.
R. Bohu díky.
Pokud nepředsedá kněz nebo jáhen a při recitovaní jednotlivce se modlitba zakončí takto:
Pán nám žehnej,
ode všeho zlého nás ochraňuj
a doveď nás do života věčného.
R. Amen.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|