[ nová verze ]

« Leden 2015 »
NePoÚtStČtSo
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031


28. leden 2015, Středa
3. týden žaltáře

Sv. Tomáše Akvinského, kněze a učitele Církve, památka
Pro OP: Sv. Tomáše Akvinského, kněze a učitele Církve, svátek


invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl.
večerní chvály
kompletář


nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb

uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu

latinská verze

nahlásit chybu

Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz

28. leden 2015
Pro OP: Sv. Tomáše Akvinského, kněze a učitele Církve, svátek

VEČERNÍ CHVÁLY


Narodil se v roce 1225 na hradě Rocca Sicca (dnes Roccasecca) nedaleko Monte Cassina v rodině hrabat z Akvina. Otec jej určil pro duchovní stav a v pěti letech ho poslal na vychování k benediktinům na Monte Cassino. Tam získal základní vzdělání a pokračoval ve studiu na univerzitě v Neapoli. Přes odpor rodiny vstoupil v Neapoli do řádu sv. Dominika. Studoval pak v Paříži a Kolíně nad Rýnem pod vedením sv. Alberta Velikého. V roce 1252 začal vyučovat na pařížské univerzitě. V roce 1259 jej představení povolali do Říma jako generálního kazatele, ale už rok nato si jej vyžádal papež Urban IV. na svůj dvůr do Orvieta. V tomto období ustanovil papež svátek Božího Těla a sv. Tomáš k němu složil nádherné hymny. V roce 1265 se sv. Tomáš vrátil do Říma a stal se regentem provinčního studia. Tři roky na to se musel znovu vrátit do Paříže, kde hájil profesory žebravých řádů proti jejich odpůrcům. Od roku 1272 řídil řádové studium v Neapoli. Na papežův příkaz se vydal v roce 1274 do Lyonu, kam byl svolán koncil. Zemřel však cestou v klášteře cisterciáků Fossa Nuova 7. března 1274. Do seznamu svatých jej zařadil papež Jan XXII. 18. července 1323. Sv. Pius V. jej prohlásil v roce 1567 učitelem Církve a Lev XIII. patronem všech vysokých škol. Jacques Maritain o sv. Tomášovi napsal: „Dílem sv. Tomáše bylo přivést do služeb Kristových všechny síly inteligence. Jeho svatost byla svatostí rozumu, osvíceného rozjímáním.“ Svým dílem vytvořil systém křesťanské filosofie i teologie, nemálo přispěl k porozumění s východními církvemi. Můžeme právem říci, že byl nejučenější mezi světci a nejsvětější mezi učenci.

V. Bože, shlédni a pomoz.
R. Pane, pospěš mi pomáhat.

Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky
a na věky věků. Amen. Aleluja.

HYMNUS

Tomáši, Církve ozdobo
a světlo stále zářící,
kéž chvála, kterou zpíváme,
je pro nás zdrojem milostí.

Se srdcem čistým a prostým
jasněji než mnozí jiní
Boha jsi mohl uvidět
světlem své mysli přejasným.

Velmi bystře jsi prozkoumal
i ta nejvyšší tajemství;
jak veliký zdroj pravdy tím
dáváš též věkům budoucím!

Co jasnou myslí poznáváš
i to, co Duch ti oznámil,
do spisů skvělých ukládáš,
které sám Kristus pochválil.

Tichý, mírný a nevinný
těšíš se z Boží blízkosti
a jako slunce zářící
vynikáš mezi učenci.

Buď věčná sláva Trojici,
kterou, jak pevně věříme,
jednou i s tvojí pomocí
na věky s chválou spatříme. Amen.

PSALMODIE

Ant. 1

Řada A: Podle míry Boží milosti, která mi byla dána, já jsem jako zkušený stavitel položil základy. Dále na tom staví už jiný.

Řada B: Je odleskem věčného světla a zrcadlem bez poskvrny.

Žalm 126 (127)
Lidská námaha je marná, nepomáhá-li Bůh

Jste Boží stavba. (Srov. 1 Kor 3, 9)

1 Jestliže dům nebuduje Pán, *
      lopotí se marně, kdo jej staví.
   Jestli město nestřeží sám Pán, *
      hlídati je marně budou stráže. –

2 Marno vám je vstávat před ránem,*
      pracovat až dlouho do večera,
   pak až v noci jídat krušný chléb: *
      sám ho dá i za spánku svým milým. –

3 Hle, jsou darem Páně synové, *
      jeho vzácnou odměnou plod lůna.
4 Čím jsou šípy ruce bojovné, *
      tím jsou otci synové z let mládí.
5 Šťasten, kdo jich plný toulec má: *
      Sporem v bráně sok ho nezahanbí.

Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen.

Ant. 1

Řada A: Podle míry Boží milosti, která mi byla dána, já jsem jako zkušený stavitel položil základy. Dále na tom staví už jiný.

Řada B: Je odleskem věčného světla a zrcadlem bez poskvrny.

Ant. 2

Řada A: Ovoce tohoto světla záleží ve všestranné dobrotě, spravedlnosti a v životě podle pravdy.

Řada B: Nenašel se nikdo, kdo by podobně jako on zachovával zákon Nejvyššího.

Žalm 110 (111)
Veliké skutky Boží

Veliké a podivuhodné jsou tvé skutky, Pane, Bože vševládný! (Zj 15, 3)

1 Z hloubi srdce Pána oslavím, *
      v shromážděném kruhu spravedlivých. –

2 Neboť skutky Páně veliké, *
      drahocenné všem, kdo z nich se těší.
3 Slavné, mocné jeho konání, *
      věčně trvá jeho spravedlnost. –

4 Činil divy hodné paměti, *
      předobrý je Pán a milosrdný.
5 Pokrm dal těm, kdo ho v bázni ctí, *
      na věky je pamětliv své smlouvy. –

6 Svému lidu v činech zjevil moc, *
      když državy pohanů jim vydal.
7 Dílo jeho rukou věrnost, řád, *
      jeho zákony vždy spolehlivé:
8 stanoveny navždy, na věky, *
      poctivě a pevně zachovány.
9 Vykoupení seslal pro svůj lid, †
      na věky s ním sjednal úmluvu; *
      jeho jméno hrozné je a svaté. –

10 Bázeň z Boha – pramen moudrosti: †
      rozumně si vede, kdo jí dbá, *
      jeho sláva trvá do věčnosti.

Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen.

Ant. 2

Řada A: Ovoce tohoto světla záleží ve všestranné dobrotě, spravedlnosti a v životě podle pravdy.

Řada B: Nenašel se nikdo, kdo by podobně jako on zachovával zákon Nejvyššího.

Ant. 3

Řada A: Bůh, který řekl: "Ať ze tmy zazáří světlo!", zazářil i v našem srdci, aby osvítil lidi poznáním Boží velebnosti, která je na Kristově tváři.

Řada B: Moudrost si zbudovala palác, smísila víno a připravila stůl, aleluja.

Kantikum
Kristus je dříve zrozený než celé tvorstvo
Srov. Kol 1, 12-20

12 Radostně děkujme Bohu Otci, *
       že nám dal účast na podíle věřících ve světle,
13 že nás vytrhl z moci temnoty *
       a převedl do království svého milovaného Syna:
14 v něm máme vykoupení skrze jeho krev, *
       odpuštění hříchů. –

15 On je věrný obraz neviditelného Boha, *
       prvorozený ze všech tvorů,
16 v něm bylo stvořeno všechno †
       na nebi i na zemi, *
       svět viditelný i neviditelný,
    ať to jsou andělé při trůnu, *
       nebo knížata a mocnosti: –

    všechno je stvořeno skrze něj a pro něj: †
17    on je dříve než všechno ostatní, *
       a všechno má trvání v něm. –

18 A on je hlava těla Církve, †
       on je počátek, prvorozený z mrtvých, *
       aby měl ve všem prvenství.
19 Otci se totiž zalíbilo, aby v něm přebývala všechna plnost, *
       a aby skrze něho se sebou usmířil všechno,
20 tím, že jeho krví prolitou na kříži *
       zjednal pokoj jak na nebi, tak na zemi.

Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen.

Ant. 3

Řada A: Bůh, který řekl: "Ať ze tmy zazáří světlo!", zazářil i v našem srdci, aby osvítil lidi poznáním Boží velebnosti, která je na Kristově tváři.

Řada B: Moudrost si zbudovala palác, smísila víno a připravila stůl, aleluja.

KRÁTKÉ ČTENÍ

1 Kor 12, 8-11
Jednomu totiž Duch dává dar moudrosti, jinému zase tentýž Duch poskytuje poznání, jinému opět se dostává víry od téhož Ducha, jiný zase má od téhož Ducha dar uzdravovat, jiný konat zázračné skutky, jiný promlouvat pod vlivem vnuknutí, jinému zase je dáno, aby dovedl rozeznat, jakým duchem se co nese, jiný může mluvit rozličnými neznámými jazyky a jiný zase má dar, aby uměl vykládat, co tím jazykem bylo řečeno. To všechno působí jeden a týž Duch. On vhodně přiděluje každému zvlášť, jak chce.

KRÁTKÉ RESPONSORIUM
V. Uprostřed shromáždění * otevřel mu Pán ústa.
R. Uprostřed shromáždění * otevřel mu Pán ústa.
V. Pán ho naplnil duchem moudrosti a poznání.
R. Otevřel mu Pán ústa.
V. Sláva Otci i Synu * i Duchu Svatému.
R. Uprostřed shromáždění * otevřel mu Pán ústa.

KANTIKUM PANNY MARIE

Ant. ke Kantiku Panny Marie Bůh mu dal hojnost moudrosti, on se jí pravdivě naučil a nezištně ji rozdával.
Nebo:
Uprostřed shromáždění otevřel mu Pán ústa a naplnil ho duchem moudrosti a rozumu.

Můj duch ať jásá v Pánu
Lk 1, 46-55

46 Velebí má duše Pána *
47    a můj duch plesá v Bohu, mém Spasiteli,
48 že shlédl na svou nepatrnou služebnici: *
      Hle, od této chvíle mě budou blahoslavit všechna pokolení,

49 že mi učinil veliké věci ten, který je mocný; *
      jeho jméno je svaté

50 a jeho milosrdenství od pokolení do pokolení *
      k těm, kdo se ho bojí.

51 Prokázal sílu svým ramenem, *
      rozptýlil ty, kdo v srdci smýšlejí pyšně,

52 mocné svrhl z trůnu *
      a ponížené povýšil,

53 hladové nasytil dobrými věcmi *
      a bohaté propustil s prázdnou.

54 Ujal se svého služebníka Izraele, *
      pamatoval na své milosrdenství,

55 jak slíbil našim otcům, *
      Abrahámovi a jeho potomkům na věky.

Sláva Otci i Synu *
    i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
    a na věky věků. Amen.

Antifona ke Kantiku Panny Marie Bůh mu dal hojnost moudrosti, on se jí pravdivě naučil a nezištně ji rozdával.
Nebo:
Uprostřed shromáždění otevřel mu Pán ústa a naplnil ho duchem moudrosti a rozumu.

PROSBY
Snažně prosme Boha, v kterém není žádné tmy, aby neustále osvěcoval a řídil mysli lidí paprskem svého světla:
     SVĚTLO PÁNA BUDIŽ S NÁMI!

Nevýslovný Stvořiteli, tys uspořádal svět podle míry, váhy a počtu,
dej vědcům a umělcům píli, která by tě hledala, moudrost, která by tě nalézala, a schopnost, která by tě uměla hlásat.
Bože, v tobě žijeme, hýbáme se a jsme,
dej všem národům, ať se v hledání přiblíží k tobě a naleznou tě.
Tys dal svému služebníku Tomášovi pokorné srdce a širokého ducha,
prosíme, učiň podobnými všechny, kdo mají za úkol sdělovat světu pravdy víry.
Tys učinil, že srdce nás všech je nepokojné, dokud nespočine v tobě,
veď nás po svých cestách tam, kam směřujeme: ke Světlu, v němž přebýváš.
Mnozí tě jako Boha za života hledali, ale jen tápali a zemřeli dřív, než tě jasně nalezli,
uděl i jim dobrotivě spolu se svatými účast ve Světle.

Otče náš, jenž jsi na nebesích,
posvěť se jméno tvé,
přijď království tvé,
buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
jako i my odpouštíme našim viníkům,
a neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás od zlého.

Otče náš...


MODLITBA
Bože, tys naplnil svatého Tomáše horlivým úsilím o svatost a snahou o poznání posvátné vědy; dopřej nám, prosíme, ať rozumem poznáváme, čemu učil, a životem napodobujeme, co činil. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nebo:
Bože, ve své prozřetelnosti jsi dal své Církvi svatého Tomáše jako hlasatele tvé moudrosti a vzor svatého života; pro jeho zásluhy nám pomáhej, abychom tě neustále podle jeho příkladu opravdově hledali a nade všechno milovali. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.

ZÁVĚREČNÉ POŽEHNÁNÍ:
Ať vám Bůh žehná. On dopřál svatému Tomášovi, aby zkoumal jeho nekonečné hlubiny, kéž i vám dopřeje, abyste ho milovali v pravdě.
R. Amen.

    Předsedá-li společnému slavení kněz nebo jáhen, připojí závěrečný pozdrav a požehnání.

Pán s vámi.
R. I s tebou.
Požehnej vás všemohoucí Bůh,
Otec i Syn i Duch Svatý.
R. Amen.

    Může použít i jinou formuli požehnání z misálu.
    Následuje-li propuštění lidu, říká se:

Jděte ve jménu Páně. 
R. Bohu díky. 

    Není-li přítomen kněz nebo jáhen anebo modlí-li se někdo sám, končí slovy:

Pán nám žehnej,
ode všeho zlého nás ochraňuj
a doveď nás do života věčného.
R. Amen.

Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz

elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie