[ nová verze ]
1. srpen 2029, Středa
1. týden žaltáře
Sv. Alfonsa z Liguori, biskupa a učitele Církve, památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 1. srpen 2029 Sv. Alfonsa z Liguori, biskupa a učitele Církve, památka
Narodil se 27. IX. 1696 v Marianelle u Neapole. Pocházel z jedné
z nejstarších neapolských šlechtických rodin de‘Liguori. Měl velké a všestranné
nadání i vlohy pro básnictví, hudbu a malířství. V 16 letech
dosáhl doktorátu občanského i kanonického práva a stal se vyhledávaným
advokátem. Ve 27 letech se dopustil omylu, který se pro něj stal podnětem
k přemýšlení o nedostatečnosti lidské spravedlnosti. Po vysvěcení na
kněze (1726) začal působit mezi nejnižšími lidovými vrstvami v Neapoli
a v okolí. Setkal se s jejich neuvěřitelnou nevědomostí a zanedbaností,
a to ho přivedlo k rozhodnutí založit (1732) pro práci mezi nimi
kongregaci Nejsvětějšího Vykupitele (redemptoristů). Mnoho času strávil
na kazatelně a ve zpovědnici. Jeho asketické a mravoučné spisy vznikaly
z praktické potřeby ukazovat, jak správně křesťansky žít. Ve svém
nejznámějším díle „Theologia moralis“ se staví proti jansenistické
přemrštěné přísnosti a hájí zdravý střed mezi rigorismem a laxismem. Jako
biskup v S. Agata dei Goti (1762-75) se staral především o zdokonalení
kněží a o lidové misie. Když vyčerpán prací téměř oslepl a ohluchl a trpěl
těžkým revmatismem, strávil posledních 12 let života v klášteře v Nocera
dei Pagani (jižně od Neapole), kde také 1.VIII.1787 zemřel. V roce 1839
byl prohlášen za svatého, 1871 za učitele Církve a 1950 za patrona
zpovědníků a moralistů.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Věčné slunce, jež zaléváš
svým světlem všechno stvoření,
tys myslí nadpozemská zář,
zpěv našich srdcí tobě zní.
Tvůj Svatý Duch vždy v péči má
ty živé lampy planoucí,
jejichž zář světu odkrývá
ke spáse stezky vedoucí.
Co plyne z nebeských tvých slov
a srdcím z přirozenosti,
to všechno zaskvělo se znov
v tvých služebnících milosti.
Vavřínů jejich účasten
i pro jas svého učení
skví se dnes blažený muž ten,
i od nás vděčně chválený.
Dej kvůli němu, prosíme,
ať bezpečně vždy, Bože, jdem
po cestě pravdy jediné,
až k tobě jednou dospějem.
To uděl, Otče přesvatý,
se Synem stejné podstaty,
jenž s Duchem, který těší nás,
nad světem vládneš v každý čas. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 S láskou tě vyznávám, Pane, má sílo.
Žalm 17 (18), 2-30
Poděkování za záchranu a vítězství
V tu chvíli nastalo velké zemětřesení. (Zj 11, 13)
I
2 S láskou tě vyznávám, Pane, má sílo! *
3 Pane, má skálo, má tvrzi, má spáso,
ty jsi můj Bůh, můj hrad, kde se skryji, *
ty jsi můj štít a záchrana moje!
4 Úpěnlivě volal jsem k Pánu, *
osvobodil mě od nepřátel! –
5 Smrtící vlny mě zalily, *
příboje zkázy mě plnily děsem.
6 Osidla temnot mě ovila, *
smyčky smrti se nade mnou zdrhly.
7 K Pánu jsem volal v úzkostech, *
k Bohu jsem křičel o záchranu.
Ze svého chrámu slyšel můj hlas, *
k jeho uším došel můj nářek.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 S láskou tě vyznávám, Pane, má sílo.
Ant. 2 Zachránil mě Pán, protože ve mně našel zalíbení.
II
8 A tu se zachvěla, pohnula zem, †
v základech hor se zakolísala, *
jak ve svém hněvu ji otřásal Pán.
9 Z jeho nozder valil se dým, †
z jeho úst šlehal sžíravý plamen, *
řeřavé uhlíky sršely z něj.
10 Nachýlil nebe a sestoupil níž, *
s černými mračny pod nohama. –
11 Na cherubovi přilétal, *
na perutích vichru se snášel.
12 Celý se halil v temnotách, *
do clony z tmavých vod a mraků.
13 Ze záře, která před ním šla, *
padaly kroupy a řeřavé uhlí. –
14 Nebesa s rachotem rozehřměl Pán, *
hlasem svým Nejvyšší zaburácel.
15 Vysílal šípy do všech stran, *
blesky metal a kolkolem sršel.
16 I bylo vidět až na mořské dno, *
obnažily se základy země,
když jsi, Pane, zahrozil, *
zadul vichřicí svého hněvu. –
17 Pro mne však z výšin svou pravicí sáh´, *
vyzdvihl mě z té záplavy vodní,
18 vyrval mě z rukou mých nepřátel, *
z přesily mocných nenávistníků.
19 Vrhli se na mne v můj neblahý den, *
Pán mi však přispěchal na ochranu.
20 Na volný prostor vyvedl mne, *
zachránil, v kom našel zalíbení.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Zachránil mě Pán, protože ve mně našel zalíbení.
Ant. 3 Ty, Pane, zažehni mé světlo, ty ozař mé temnoty.
III
21 Tak pro mou nevinnost učinil Pán, *
splatil mi za to, že ruce mám čisté;
22 za to, že po cestách Páně jsem šel, *
od svého Boha neodpadl.
23 Vskutku jsem všech jeho příkazů dbal, *
zákony jeho jsem neodmítal.
24 Zůstal jsem před ním bez viny, *
chránil se bedlivě před proviněním.
25 Odplatil Pán mou nevinnost, *
neboť viděl, že ruce mám čisté. –
26 K věrnému, Pane, jsi věrný i ty, *
a s dobrým jednáš dobrotivě.
27 Čistému odplácíš čistotou, *
k chytrákům však jsi opatrný.
28 Tak chráníš od zhouby pokorný lid, *
pohledy zpupné však pokořuješ.
29 Ano, má svítilna, Pane, jsi ty. *
Bůh můj mé temnoty ozařuje.
30 S tebou ztékám valy a zdi, *
se svým Bohem přeskočím hradby.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Ty, Pane, zažehni mé světlo, ty ozař mé temnoty.
V.
Všichni se divili milým slovům.
R.
Která vycházela z jeho úst.
PRVNÍ ČTENÍ
Z druhého listu svatého apoštola Pavla Korinťanům
10, 1 – 11, 6
Apoštolova obhajoba
Bratři! 10.1Já sám, Pavel, vás napomínám při Kristově tichosti a mírnosti! Když jsem u vás, jsem prý chudák,
ale zdálky mám proti vám plno odvahy. 2Dejte si však, prosím, pozor, abych pak u vás nemusel ukázat tu odvahu,
s jakou se myslím mohu postavit proti jistým lidem, kteří se o nás domnívají, že se dáváme vést lidskými zájmy.
3Žijeme ovšem v lidském těle, ale boj vedeme ne pro zájmy lidské.
4Naše zbraně, kterými bojujeme, nejsou přece jen lidské,
ale podivuhodně mocné na zbourání bašt: boříme rozumování 5a každou domýšlivost, která se zdvihá proti nauce od Boha zjevené,
přivádíme každého člověka správně uvažujícího k tomu, aby poslouchal Krista, 6a jsme připraveni potrestat
každou neposlušnost, dokud vaše poslušnost nebude dokonalá.
7Dívejte se na věci, jak skutečně jsou. Jestliže je někdo o sobě přesvědčen, že je Kristův,
ať si jen zase uvědomí, že my nejsme o nic méně Kristovi, než je on! 8I kdybych trochu více mluvil
o své plné moci, kterou Pán dal k vašemu duchovnímu prospěchu, ne k vaší zkáze, nebude mi to k hanbě.
9Neříkám to proto, aby se zdálo, jako bych vám naháněl strach jenom listy.
10Prohlašují totiž: „Listy jsou důrazné a silné, ale když je tady, je to ubožák a jeho řeč nestojí za nic.“
11Kdo tohle říká, ať si pamatuje: Jak mluvíme v listech, když jsme od vás daleko, tak budeme i jednat,
až k vám přijdeme!
12My se přece ani neodvažujeme, abychom se postavili k jistým lidem, kteří sami sebe doporučují, nebo abychom
se s nimi srovnávali! Jsou tak bláhoví, že se sami hodnotí podle sebe a srovnávají se sami se sebou.
13My se však nechlubíme bez míry, ale podle míry působení, které nám Bůh jako míru ustanovil: dojít až k vám.
14Nenatahujeme se příliš daleko. Tak by tomu bylo, kdybychom až k vám nedošli, ale my jsme dospěli
s Kristovým evangeliem až k vám. 15Nechlubíme se neoprávněně plody cizích námah! A máme naději,
že když vaše víra vzroste, ještě víc se u vás rozšíří v mezích nám stanovených. 16Tak budeme moci kázat
radostnou zvěst i v krajinách ležících za vámi a nebudeme se muset vychloubat tím, co je už hotovo v cizím působišti.
17Kdo se chlubí, ať se chlubí v Pánu. 18Vždyť osvědčený
muž není ten, kdo sám sebe doporučuje, ale ten, koho doporučuje Pán.
11.1Kéž byste ode mě snesli trochu nerozumu! Ano, sneste to ode mě!
2Mám vás totiž tak žárlivě rád jako Bůh. Já jsem přece připravil vaše zasnoubení jedinému muži a musím vás
představit Kristu jako čistou pannu. 3Bojím se však, aby se vaše smýšlení nepokazilo, takže byste se uchýlili od
upřímné a svaté oddanosti vůči Kristu. Vždyť tak i had svedl Evu svou lstivostí. 4Přijde k vám někdo
a hlásá jiného Ježíše, než jsme hlásali my, přijímáte jiného Ducha, než jste přijali od nás, jiné evangelium, než jste kdysi od
nás dostali – a vy to pěkně snesete! 5Já myslím, že nejsem v ničem pozadu za těmi nadapoštoly!
6I když v řečnění zběhlý nejsem, o poznání to neplatí. To jsme u vás jasně ukázali při každé příležitosti.
RESPONSORIUM
2 Kor 10, 3-4; Ef 6, 16.17
O.
Žijeme ovšem v lidském těle, ale boj vedeme ne pro zájmy lidské. *
Naše zbraně, kterými bojujeme, nejsou přece jen lidské.
V.
Vždy se chraňte vírou jako štítem, vezměte přilbu spásy a meč Ducha, to je slovo Boží. *
Naše zbraně, kterými bojujeme, nejsou přece jen lidské.
DRUHÉ ČTENÍ
Ze spisu „Jak milovat Ježíše Krista“ od svatého Alfonsa
(Tract. de praxi amandi Iesum Christum: edit. latina, Romae, 1909, pp. 9-14)
Láska ke Kristu
Veškerá svatost a dokonalost duše spočívá v lásce k Ježíši Kristu, našemu
Bohu, našemu nejvyššímu dobru, našemu Vykupiteli. Lásce přísluší spojovat
a chránit všechny ctnosti, které činí člověka dokonalým.
A nezaslouží si snad Bůh všechnu naši lásku? On nás miloval od věčnosti.
„Uvažuj o tom, člověče,“ říká nám, „já jsem byl první, kdo tě miloval.
Ještě jsi nespatřil světlo světa, a ani svět ještě nebyl, a já už jsem tě
miloval. Tak jak jsem od věčnosti, miluji tě.“
Bůh věděl, že člověka lze získat dobrodiním, a tak si ho chtěl zavázat k
lásce svými dary. „Do jakých sítí se lidé dají chytit, do takových je
chci vtáhnout, aby mě milovali: do pout lásky!“1 A k tomu směřovaly
všechny dary, jimiž zahrnul člověka. Dal mu duši jako svůj obraz,
obdařenou pamětí, rozumem a vůlí; dal mu tělo, vybavené smysly; stvořil
pro něj také nebe a zemi a takové množství tvorstva: to všechno Bůh
učinil z lásky k člověku, aby všechno tvorstvo člověku sloužilo, a člověk
aby ho za tolik dobrodiní miloval.
A nechtěl nám dát jenom krásné tvorstvo. Aby si získal naši lásku, šel
dokonce tak daleko, že se nám sám cele daroval. Věčný Otec šel tak
daleko, že nám daroval svého jediného Syna. Co učinil, když viděl, že
jsme všichni následkem hříchu mrtví a schází nám jeho milost? Puzen nesmírnou
láskou, ano, jak říká apoštol, přílišnou láskou k nám,2 poslal
svého milovaného Syna, aby vykonal pro nás zadostiučinění a povolal nás
zpět k životu, který nám byl odňat pro naše hříchy.
Když nám Bůh daroval svého Syna a neušetřil ho, aby nás ušetřil, daroval
nám zároveň s ním všechno dobré: milost, lásku a ráj. Neboť to všechno je
jistě menší než Syn. Když ani vlastního Syna neušetřil, ale vydal ho za
nás za všechny, jak by nám s ním nedaroval také všechno ostatní?3
1 srov. Oz 11, 4
2 srov. Ef 2, 4 (Vulg.)
3 Řím 8, 32
RESPONSORIUM
Žl 144 (145), 19-20; 1 Jan 3, 9
O.
Pán plní přání těch, kdo pokorně ho ctí, slyší jejich prosby, záchranu jim dá. *
Pán bdí nade všemi, kdo ho milují.
V.
Žádný, kdo se narodil z Boha, nedopouští se hříchu, neboť v něm zůstává Boží životní síla. *
Pán bdí nade všemi, kdo ho milují.
MODLITBA
Modleme se:
Bože, ty dáváš své Církvi v každé době nové příklady k následování; dej,
ať v horlivosti o spásu duší jdeme ve stopách svatého biskupa Alfonsa,
abychom dosáhli společného cíle v nebi. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|