[ nová verze ]
26. září 2014, Pátek
1. týden žaltáře
Druhé mezidobí, 25. týden Sv. Kosmy a Damiána, mučedníků, nezávazná památka Pro OP: Sv. Dominika Ibaněze z Erquicia, kněze, Vavřince Ruize, otce rodiny, bl. Alfonse Navaretty, kněze a druhů, japonských mučedníků, nezávazná památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 26. září 2014 Druhé mezidobí, 25. týden 1. týden žaltáře
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
V noci a časně ráno:
Jediný Bože v Trojici,
jenž řídíš svět a mocný jsi,
naslouchej, když tě písněmi
chválíme v noci při bdění.
Vstali jsme totiž z lůžek svých
do ticha hodin půlnočních
a prosíme tě: Zhoj ty sám
nesčetné množství našich ran.
Čímkoli jsme snad v temnotách
zlým duchům padli do nástrah,
to omyj z nás, ty z výsosti,
jasem své mocné milosti.
Naplň nám, vroucně prosíme,
svým světlem srdce upřímné,
ať neklesneme v běhu dní
do hříchu skutky žádnými.
To splň nám, dobrý Otče náš,
i ty, jenž rovné božství máš,
i Duchu, který těšíš nás
a vládneš, Bože, v každý čas. Amen.
Během dne:
Zůstaň nám v srdci, Ježíši,
spasených lásko nejčistší,
rozezvuč k prosbě upřímné
teď naše hlasy, prosíme.
Vznášíme k tobě prosby své,
Ježíši dobrý, s důvěrou:
Odpusť nám, Pane, prosíme,
poklesky s vinou veškerou.
Znamením kříže svatého
a nejsvětějším tělem svým
chraň nás, své syny, od zlého,
prosíme s nitrem pokorným.
Laskavý Vládce, Ježíši,
buď s Otcem ti čest nejvyšší,
i Duchu, který těší nás,
po všechny věky, v každý čas. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Povstaň, Pane, a pospěš mi na pomoc.
Žalm 34 (35), 1-2. 3c. 9-19. 22-23. 27-28
Bůh zachraňuje pronásledovaného
Sešli se... a usnesli, že se Ježíše zmocní lstí a připraví ho o život. (Mt 26, 3. 4)
I
1 Boj vyhlas, Pane, těm, kdo mě bijí,
napadni ty, kdo mě napadli!
2 Uchop svůj štít, svou pavézu zdvihni, †
povstaň a pospěš mi na pomoc, *
řekni mi: „Pomoc tvá jsem já!“ –
3 [Nastav kopí těm, kdo mě honí †
4 ať padne hanba a ostuda na ty, *
kdo se mě snaží zahubit,
ať musí couvnout se zahanbením, *
ti, kdo mou zkázu osnují!
5 Ať je jim jako ve větru plevám, *
až anděl Páně je požene,
6 ať jejich cesta je temná a kluzká, *
až anděl Páně je bude štvát!
7 Vždyť pro nic za nic mi chystali léčku, *
pro nic a za nic mi strojili past.
8 Z ničeho nic ať je přepadne zkáza: †
ať do svých léček sami se chytí, *
sami ať padnou do svých jam!]
9 Zato má duše zajásá v Pánu *
z radosti nad jeho pomocí.
10 Tělem i duší pak budu volat: *
„Pane, kdo tobě se vyrovná!
Ty chráníš slabého před silnějším, *
chudáka před oloupením!“ –
11 Oni však předvedli falešné svědky *
k výslechu o tom, co nemohu znát.
12 Zlem se mi za dobro odvděčili: *
usilují mi o život.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Povstaň, Pane, a pospěš mi na pomoc.
Ant. 2 Ujmi se mé pře, Pane, a ochraň mě, neboť jsi mocný.
II
13 Když oni stonali, já chodil v žíních, †
za ně sám sebe mořil jsem posty -*
kéž bych svou modlitbu mohl vzít zpět!
14 Tak jako pro svého přítele, bratra, †
chodil jsem, jako bych za matkou truchlil, *
shrben a posypán popelem. –
15 Nad pádem mým však se s radostí shlukli, *
shlukli se proti mně do jednoho,
tlačí se na mne i ti, které neznám, *
potupným křikem mě bez dechu štvou,
16 hanebně se mi posmívají, *
skřípají zuby proti mně.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Ujmi se mé pře, Pane, a ochraň mě, neboť jsi mocný.
Ant. 3 Jazyk můj vyzná tvou spravedlnost, bez konce bude tě velebit.
III
17 Pane, jak dlouho se budeš jen dívat? †
Zachraň mě před jejich zběsilostí, *
můj život vyrvi ze spárů lvích!
18 Vzdám ti pak díky před velkou obcí, *
chvály před četným shromážděním. –
19 Aby se nade mnou neradovali *
všichni ti úskoční nepřátelé,
aby se pohledem nedomlouvali, *
kdo na mne bez příčin mají zášť.
20 [Vždyť oni neřeknou pokojné slovo, *
proti tichým jen smýšlejí lest.
21 Na plná ústa se chechtají, křičí: *
„Teď to vidíme, dobře ti tak!“]
22 Ty, Pane, též to vidíš: už nemlč, *
nevzdal se, Pane, ode mne!
23 Procitni, povstaň mi na ochranu, *
zastaň se, Pane a Bože můj! –
24 [Suď mě, Pane, svou spravedlností, *
Bože, ať ze mne si netropí smích.
25 Ať v duchu nemyslí: „Tak nás to těší!“ *
Ať neříkají: „Zhltli jsme jej!“
26 Ať se naopak propadnou studem *
ti, které těší mé neštěstí,
ať mají z hanby a ostudy šaty, *
kdo se tak pyšní nade mnou!]
27 Ať se však radují ti, kdo jsou při mně, †
ať mohou říkat: „Pán je velký! *
Je svému věrnému zachráncem!“ –
28 Jazyk můj vyzná tvou spravedlnost, *
bez konce bude tě velebit!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Jazyk můj vyzná tvou spravedlnost, bez konce bude tě velebit.
V.
Můj synu, zachovej má slova.
R.
Dodržuj mé příkazy a budeš žít.
PRVNÍ ČTENÍ
Z knihy proroka Ezechiela
40, 1-4; 43, 1-12; 44, 6-9
Vidění obnovy chrámu a Izraele
40.1Dvacátého pátého roku našeho vyhnanství, na začátku roku, desátého dne měsíce čtrnáctého roku po vyvrácení města,
právě toho dne spočinula na mně Hospodinova ruka a přenesl mě tam. 2Přenesl mě v Božích viděních do izraelské
země a usadil na velmi vysokou horu, na níž bylo proti mně cosi jako vystavěné město. 2Přenesl mě tedy tam,
a hle – muž, který měl bronzové vzezření a v ruce lněný provazec a prut na měření, stál v bráně. 4Ten
muž mi řekl: „Synu člověka, bedlivě se dívej, pozorně poslouchej, pečlivě si všímej všeho, co ti ukážu, neboť proto jsi byl sem přiveden, abych ti to ukázal.
Všechno, co uvidíš, vypravuj izraelskému domu.“
43.1Vedl mě k bráně směřující k východu, 2a hle – od
východu přicházela velebnost Izraelova Boha; její zvuk byl jako zvuk vodních spoust a od Boží velebnosti zářila země.
3Dostal jsem stejné vidění, které jsem měl, když přišel, aby zničil město; bylo to stejné vidění, které jsem viděl u
řeky Kebaru. Padl jsem na svou tvář.
4Hospodinova velebnost vešla do chrámu branou, která směřuje k východu.
5Tu mě zdvihla síla a uvedla mě do vnitřního nádvoří, a hle – chrám byl
plný Hospodinovy velebnosti. 6Zatímco anděl stál vedle mě, slyšel jsem, jak ke mně mluví kdosi z chrámu.
7Řekl mi: „Synu člověka, zde je místo pro můj trůn, zde je místo, na němž budou spočívat chodidla mých nohou,
kde budu navěky bydlet uprostřed synů Izraele; Izraelův dům už neznesvětí mé svaté jméno – ani oni, ani jejich králové svým smilstvím nebo modlami svých králů,
8kteří stavěli své prahy vedle mých prahů, své veřeje vedle mých veřejí; jen zeď byla mezi mnou a jimi.
Poskvrnili mé svaté jméno hanebnostmi, které spáchali; proto jsem je ve svém hněvu vyhladil. 9Nyní však odstraní daleko
ode mě své smilstvo i modly svých králů, proto budu mezi nimi bydlet navěky.
10Nuže ty, synu člověka, ukaž Izraelovu domu tento chrám – 11ať
se stydí pro své nepravosti – jeho podobu i rozměry, aby se styděli za všechno, co spáchali – ukaž jim tvar chrámu, jeho zařízení, jeho východy i vchody,
celý jeho plán i všechny jeho obřady a pravidla. 12Napiš je před nimi, aby
dbali všech jeho obřadů i zákonů a plnili je. Toto je zákon pro chrám: Na vrcholu hory je všechno jeho území kolem dokola svatosvaté. To je
zakládací listina pro chrám.
44.6Řekneš vzpurnému lidu Izraelova domu: Tak praví Pán, Hospodin: Už je dost všech vašich nepravostí, Izraelův dome!
7Uváděli jste totiž cizince s neobřezaným srdcem a neobřezaným tělem, aby přebývali v mé svatyni
a znesvěcovali můj dům, a zatímco jste pro mě obětovali pokrmy, tuk a krev, rušili jste mou smlouvu všemi svými nepravostmi.
8Nepečovali jste o mé svaté věci, ale cizince jste pověřili, aby vykonávali v mém chrámě, co jsem
předepsal. Proto 9tak praví Pán, Hospodin: Žádný z cizinců s neobřezaným srdcem a neobřezaným tělem
nevejde do mé svatyně, žádný ze všech těch, kteří přebývají mezi syny Izraele.“
RESPONSORIUM
Ez 43, 4-5; srov. Lk 2, 27
O.
Hospodinova velebnost vešla do chrámu branou, která směřuje k východu. *
Chrám byl plný Hospodinovy velebnosti.
V.
Rodiče uvedli dítě Ježíše do chrámu. * Chrám byl plný Hospodinovy velebnosti.
DRUHÉ ČTENÍ
Z kázání svatého biskupa Augustina o pastýřích
(Sermo 46, 29-30: CCL 41, 555-557)
Všichni dobří pastýři jsou zahrnuti v osobě jediného
pastýře
Kristus tě tedy pase a soudí,1 odděluje své ovce od ovcí, které nejsou jeho. Mé ovce, praví,
slyší můj hlas a jdou za mnou.2
Zde mi připadá, že všichni dobří pastýři jsou zahrnuti v osobě jediného pastýře. Ne že by dobří
pastýři chtěli, ale jsou zahrnuti v tom jediném. Mnohost představují ti, kdo jsou rozdělení. Mluví
se však o jediném pastýři,3 neboť se tu nabádá k jednotě. Určitě se zde totiž nemlčí o více
pastýřích, ale mluví se o jediném z toho důvodu, že by Pán tehdy nenašel nikoho, komu by svěřil své
ovce. Ale svěřil je, až když našel Petra. Ano, právě v Petrovi zajistil jednotu. Apoštolů bylo
mnoho, ale jen jedinému se říká: Pas mé ovce.4 Rozhodně to neznamená, že nejsou žádní dobří
pastýři, tak si to jistě nesmíme vykládat, ani s Božím milosrdenstvím se přece nesrovnává, že by se
nerodili a nebyli ustanovováni.
Ostatně jsou-li dobré ovce, jsou také dobří pastýři, neboť z dobrých ovcí se stávají dobří pastýři.
Ale všichni dobří pastýři jsou zahrnuti v osobě jediného, neboť jsou v dokonalé jednotě. Když pasou
oni, pase Kristus. Neboť ženichovi přátelé neprosazují svůj hlas, ale radují se z hlasu ženichova.5
Proto pase on sám, kdykoli pasou oni. A proto také může Pán říci: „Já je pasu."6 Neboť v nich je
jeho hlas a je v nich i jeho láska. A proto, když Pán svěřoval své ovce Petrovi, jako svěřuje
člověk něco druhému, chtěl, aby s ním byl Petr v dokonalé jednotě: aby on sám byl hlavou a Petr aby
představoval tělo, to jest Církev. A aby tvořili přímo jedno tělo jako ženich a nevěsta.
A proto když mu svěřoval své ovce, co mu napřed řekl, aby mu je nesvěřoval tak, jak člověk svěřuje
něco člověku? Petře, miluješ mě? A on odpověděl: Miluji. A znovu: Miluješ mě? A odpověděl:
Miluji. A potřetí: Miluješ mě? Odpověděl: Miluji.7 Vyznal svou lásku, aby potvrdil jednotu.
Takže ve všech pastýřích pase jediný Pán a oni v něm.
Mlčí se sice o dobrých pastýřích, a přece se o nich nemlčí. Pastýři zasluhují chválu, ale kdo se
chlubí, ať se chlubí v Pánu.8 To znamená, že pase Kristus, to znamená, že se pase pro Krista, to
znamená, že se pase v Kristu a že se nepase mimo Krista, pro sebe. Není to pro neschopnost pastýřů,
když prorok říká, jako by ohlašoval nějaké špatné časy: Já budu pást své ovce.9 Neznamená to:
Nemám je komu svěřit. Vždyť když Petr a ostatní apoštolové ještě žili na tomto světě, už tehdy
říká on jediný, ve kterém jsou všichni jedno: Mám i jiné ovce, které nejsou z tohoto ovčince.
Také ty musím přivést, aby bylo jedno stádce a jeden pastýř.10
Jsou tedy všichni pastýři v tom jediném, skrze ně zní jeho jediný hlas, který mají ovce slyšet a
jít za svým pastýřem. Ne za tím či oním, ale za jediným. Jejich ústy zaznívá jeho jediný hlas,
nemluví různými hlasy. Napomínám vás, bratři: Buďte všichni zajedno a ať nejsou mezi vámi
roztržky."11 Tento hlas, prostý jakéhokoli rozkolu, očištěný od každého bludu kéž ovce slyší a
jdou za svým pastýřem, který říká: Mé ovce slyší můj hlas a jdou za mnou.
1 srov. Ez 34, 16.17
2 Jan 10, 27
3 srov. Ez 34, 23; Jan 10, 16
4 Jan 21, 17
5 srov. Jan 3, 29
6 srov. Ez 34, 15
7 srov Jan 21, 15-17
8 1 Kor 1, 31
9 srov. Ez 34, 15
10 srov. Jan 10, 16
11 1 Kor 1, 10
RESPONSORIUM
_
O.
Dobrý pastýři, ty neznáš spánku, ale stále bdíš nad svým lidem. *
Pane, neopouštěj své stádce.
V.
Ať na nás sestoupí tvé milosrdenství a chrání nás, aby k nám neměl přístup náš úhlavní nepřítel,
lstivý pokušitel. * Pane, neopouštěj své stádce.
MODLITBA
Modleme se:
Bože, tys nám uložil, abychom milovali tebe a bližního, neboť v tom je smysl a naplnění všech ustanovení posvátného zákona; dej
nám sílu, abychom zachovávali tvá přikázání, naplnili je láskou, a tak vešli do věčného života. Prosíme o to skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|