[ nová verze ]
18. leden 2012, Středa
2. týden žaltáře
Panny Marie, Matky jednoty křesťanů, památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 18. leden 2012 Panny Marie, Matky jednoty křesťanů, památka
Božské mateřství spojuje Pannu Marii s jejím Synem "a pro své zvláštní úkoly a milosti je také vnitřně spojena s Církví" (II. vat. sněm, Konst. o Církvi,
č. 63). Už sv. Ambrož učil, že Bohorodička je vzorem Církve ve víře, lásce a dokonalé jednotě s Kristem (Exp. in Luc. II, 7: PL 15, 1555). Společná úcta Bohorodičky zůstala
trvalým poutem mezi západními a východními křesťany i po jejich rozdělení. Proto také bylo úsilí o obnovení jejich jednoty často svěřováno pod její ochranu (např.: v
encyklice Lva XIII. "Adiutricem populi", 5. IX. 1895). Tuto skutečnost má vyjádřit i liturgické slavení dnešní památky, povolené pro naše diecéze 10.IX.1966.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Svou Matku nebeskou, hvězdami zářící,
jednotni v modlitbách, vzývejme věřící,
ať nad rozešlými bratry se smiluje,
v Petrovu loďku vezme je.
Řeky, Etiopské, Syřany a Armény,
Kopty a Chaldejce, ty vlídná se všemi
svými ctiteli veď svou rukou mateřskou
pod jednu střechu otcovskou.
V důvěře v zásluhy Metoda, Cyrila
náš ret za Slovany prosby ti vysílá,
abys jejich srdce přivedla k božskému
Synovu Srdci sladkému.
Neustaň chránit své nevědomé syny,
ať se skvějí mravy vždy bezúhonnými.
Kéž je božským darem víry zas občerstvíš,
a k Pánu přivedeš je blíž.
Bože trojjediný, vlídně slyš, prosíme,
své Matky přímluvy vroucí a upřímné,
by Východ věrný ti bděl i se Západem
nad téže víry pokladem. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Také my uvnitř naříkáme a očekáváme vykoupení našeho těla.
Žalm 38 (39)
Prosba těžce nemocného
Tvorstvo bylo podrobeno nicotnosti... kvůli tomu, který ho podrobil. Zůstala však tvorstvu naděje. (Řím 8, 20)
I
2 Říkal jsem: Dám si na své cesty pozor, *
abych se neprohřešil jazykem;
a pokud bude bezbožník stát blízko, *
budu svá ústa držet na uzdě. –
3 Ztichl jsem, zmlkl, i když nešťasten, *
ale má bolest jen se zjitřila,
4 srdce se v těle prudce rozpálilo. †
Oheň se vzňal, když jsem tak rozmýšlel, *
a já jsem musil nahlas promluvit:
5 „Dej mi už, Pane, uvidět můj konec †
a jakou míru dní mám před sebou, *
ať poznám tak svou pomíjejícnost.“ –
6 Hle, vyměřils mé dny jen na pídě, †
v tvých očích je můj život jako nic, *
a každý člověk jenom jako dech,
7 jen jako stín se tady člověk mihne, †
jen jako dech je všechno bohatství, *
jež hromadí a neví pro koho.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Také my uvnitř naříkáme a očekáváme vykoupení našeho těla.
Ant. 2 Slyš můj křik, Pane, nemlč k mým slzám.
II
8 Co tedy, Pane, teď mám očekávat? *
Jen k tobě upínám svou naději.
9 Zachraň mě od všech křivd a nepravostí, *
bláznům mě nenechávej na posměch!
10 A teď už mlčím, ústa neotevřu, *
protože všechno je tvé řízení. –
11 Odejmi ode mne své navštívení! *
Vždyť hynu pod tvou pádnou pravicí!
12 Člověka za hřích postihuješ trestem †
a ničíš jeho nádheru jak mol: *
je každý člověk jenom jako dech. –
13 Slyš můj křik, Pane, vyslechni mou prosbu, †
nemlč k mým slzám, vždyť jsem já tvůj host, *
poutník, jak všichni moji otcové.
14 Odvrať svůj přísný zrak a oddechnu si, *
dříve než odejdu a zaniknu.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Slyš můj křik, Pane, nemlč k mým slzám.
Ant. 3 Já vždy a stále spoléhám na Boží slitování.
Žalm 51 (52)
Proti pomlouvači
Kdo se chlubí, ať se chlubí v Pánu. (1 Kor 1, 31)
3 Co ty tak silácky se chlubíš *
špatností vůči zbožným?
4 Jen zkázu kuješ, pletichaříš, *
jazyk máš jako břitvu.
5 Zlo ti je milejší než dobro, *
lež ti je víc než pravda.
6 Máš rád jen zraňující slova, *
jazyku pomlouvačný! –
7 Bůh za to zahubí tě navždy, †
ze stanu vyvleče tě, *
ze země živých vytne.
8 Dobří to spatří plni bázně, *
on sám jim bude pro smích:
9 „Hle člověk, který nechtěl v Bohu *
hledat své útočiště,
jen v majetek svůj doufal, *
na ničemnosti stavěl.“ –
10 Já však se jak strom olivový *
zelenám v domě Božím,
spoléhám vždy a stále *
na Boží slitování.
11 Navždy ti budu vzdávat díky *
za toto tvoje dílo,
tvé jméno před věrnými chválit *
za tvoji dobrotivost.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Já vždy a stále spoléhám na Boží slitování.
V.
Doufám, Pane, z duše doufám.
R.
Na tvé slovo vyčkávám.
PRVNÍ ČTENÍ
Z páté knihy Mojžíšovy
7, 6-14; 8, 1-6
Izrael, národ vyvolený
Mojžíš řekl lidu:
„Jsi lidem zasvěceným Hospodinu, svému Bohu; tebe si vyvolil Hospodin, tvůj Bůh,
abys mu byl zvláštním lidem mezi všemi národy na povrchu země. Hospodin si ve
vás zalíbil, vyvolil si vás ne proto, že byste byli četnější než všechny národy;
vždyť jste mezi všemi národy nejmenší! Jen z lásky k vám, a proto, že Hospodin
zachovává přísahu, kterou se zavázal vašim otcům, vyvedl vás mocnou rukou a
vykoupil z domu otroctví, z ruky faraóna, egyptského krále. Pochop tedy, že
Hospodin, tvůj Bůh, je pravý Bůh, věrný Bůh, který zachovává smlouvu a lásku až
do tisícího pokolení k těm, kdo ho milují, kdo dbají na jeho příkazy, ale trestá
právě toho, kdo jej nenávidí, tím, že ho zahubí; nebude odkládat, ale potrestá
právě toho, kdo jej nenávidí. Proto zachovávejte příkazy, zákony a ustanovení,
které vám já dnes přikazuji, a plňte je!
Za to, že tato ustanovení budete poslouchat a bedlivě je dodržovat, bude
Hospodin, tvůj Bůh, zachovávat tobě smlouvu a milosrdenství, jak přísahal tvým
otcům. Bude tě milovat a bude ti žehnat a rozmnoží tě. Požehná plodu tvého
života i plodu tvé role, tvému obilí, tvému moštu, tvému oleji, vrhu tvého skotu
a přírůstku tvého bravu na zemi, o níž se přísahou zavázal tvým otcům, že ti ji
dá. Budeš požehnaný nad každý jiný lid, nevyskytne se neplodný nebo neplodná u tebe ani u tvého dobytka.
Bedlivě dodržujte každý příkaz, který ti dnes přikazuji, abyste zůstali naživu,
rozmnožili se a osadili zemi, kterou přísežně přislíbil Hospodin vašim otcům.
Pamatuj na celou cestu, po níž tě vedl Hospodin, tvůj Bůh, čtyřicet let na
poušti, aby tě pokořil, aby tě zkoušel, aby poznal, co je v tvém srdci, zda
budeš zachovávat jeho příkazy, nebo ne.
Pokořil tě, dal ti pocítit hlad a nasytil tě manou, kterou jsi neznal ani ty ani
tvoji otcové, aby tě poučil, že člověk nežije pouze chlebem, ale že člověk může
žít vším, co vychází z Hospodinových úst. Po těch čtyřicet let tvůj šat na tobě
nezvetšel a noha ti neotekla. Uznej tedy ve svém srdci, že tě Hospodin, tvůj
Bůh, vychovával, jako vychovává muž svého syna. Proto budeš dbát na přikázání
Hospodina, svého Boha, chodit po jeho cestách a jeho se bát.“
RESPONSORIUM
1 Jan 4, 10b.16a; Iz 63, 8b.9b
O.
Bůh si nás zamiloval a poslal svého Syna jako smírnou oběť za naše hříchy.
* My jsme uvěřili a poznali jsme lásku, jakou má
Bůh k nám.
V.
Pán se nám stal Spasitelem, on sám nás ve své lásce vykoupil.
* My jsme uvěřili a poznali jsme lásku, jakou má
Bůh k nám.
DRUHÉ ČTENÍ
Z traktátu roudnického převora Petra Klarifikátora
(De congruentia epistolae ex libro Canticorum desumptae cum festo Visitationis B.M.V., circa finem:
Bibl. Capit. metrop. Pragensis, sign. D 57, f. 205)
Modlitba k Panně Marii za jednotu Církve
K tobě ať se obrací má modlitba, blažená Panno, neboť tvůj sladký hlas nedoléhá ani tak k lidskému sluchu,
jako spíše k srdci Miláčkovu.1 K tobě volám, mocná vládkyně světa, Matko Boží, požehnaná rodičko Života, prostřednice lidského pokolení,
přímluvkyně hříšníků.
Pospěš na pomoc, ať nejsme rozchváceni, ať nejsme zničeni, ať se nerozštěpíme. Povstaň, buď k nám dobrotivá,
povstaň, buď k nám milostivá, povstaň, my sami nemůžeme povstat pod tíhou svých hříchů, abychom ukázali svou bídu.
Povstaň, přítelkyně, těšitelko ubohých a opuštěných a přítelkyně hříšníků, svazkem pokoje spoj znesvářené,
vždyť v tobě se spojily v podivuhodnou jednotu tak rozdílné přirozenosti tvého Syna. Spoj protiklady tak rozdílných chtění, záměrů, citů
a názorů pevným poutem opravdové a dokonalé lásky. Přijď nám na pomoc! My sami nechceme, ba ani nemůžeme přijít, protože nám brání
ctižádost, lakota, marnivost a vášeň. Přijď tedy ty k nám!
Kéž tvé neporušené panenství vyrovná vinu naší porušenosti, a tvá pravá, Bohu milá pokora naši nadutou domýšlivost;
kéž tvá všem široce rozevřená láska přikryje ubohost našeho sobectví a tvá neposkvrněná čistota kéž zahladí skvrnu našeho rozštěpení,
které jsme způsobili všemi těmito proviněními. Co si sami nezasloužíme, ať nám dá Bůh na tvou slavnou přímluvu.
1 srov. Pís 2, 14
RESPONSORIUM
O.
Ó Panno, ty sama znáš naši tíseň lépe, než ti můžeme vypovědět. *
Přijď nám na pomoc!
V.
Toužíme po jednotě, ale sami nemůžeme povstat pod tíhou svých hříchů. *
Přijď nám na pomoc!
MODLITBA
Modleme se:
Bože, ty shromažďuješ rozptýlené národy, aby vytvářely jednotu ve tvém milovaném Synu a
dosáhly spásy; na přímluvu jeho Matky, Panny Marie, dej, ať tě celé lidstvo společně chválí v
jedné Církvi. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|