[ nová verze ]
3. prosinec 2010, Pátek
1. týden žaltáře
Sv. Františka Xaverského, kněze, památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 3. prosinec 2010 Sv. Františka Xaverského, kněze, památka
Pocházel ze španělské Navarry; narodil se roku 1506 na zámku Xavieru (Javier).
Na studiích v Paříži poznal Ignáce z Loyoly a stal se jedním z jeho prvních druhů.
V roce 1537 byl vysvěcen na kněze. Od roku 1541 horlivě a s velkým úspěchem hlásal evangelium v Indii,
na Ceyloně, na Molukách a v Japonsku. Zemřel 3. XII. 1552 cestou do Číny na ostrově Sancianu.
V roce 1622 byl prohlášen za svatého a v roce 1927 za patrona misií.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Pastýřů hlavo, Kriste, jejich Vládce,
slavit dnes chceme svátek jednoho z nich,
proto mu pěje naše vděčné stádce
píseň chval zbožných.
Vyvolil sis jej, služebníka svého
za svého kněze, aby se stal z něho
svěřených ovcí svědomitý správce
a dobrý strážce.
On svému stádu vzorem byl i vůdcem,
byl světlem slepých, všude mírnil bídu,
všem stal se vším, byl prozíravým otcem
Božího lidu.
Kriste, jenž dáváš věnce zasloužené
svým věrným v nebi, dej ať ve svém díle
jdem s tímto vůdcem a tak dosáhneme
i téhož cíle.
Buď věčná sláva nejvyššímu Otci,
stejná buď tobě, Vládce, Spasiteli,
Svatému Duchu chválou stejně vroucí
ať zní svět celý. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Povstaň, Pane, a pospěš mi na pomoc.
Žalm 34 (35), 1-2. 3c. 9-19. 22-23. 27-28
Bůh zachraňuje pronásledovaného
Sešli se... a usnesli, že se Ježíše zmocní lstí a připraví ho o život. (Mt 26, 3. 4)
I
1 Boj vyhlas, Pane, těm, kdo mě bijí,
napadni ty, kdo mě napadli!
2 Uchop svůj štít, svou pavézu zdvihni, †
povstaň a pospěš mi na pomoc, *
řekni mi: „Pomoc tvá jsem já!“ –
3 [Nastav kopí těm, kdo mě honí †
4 ať padne hanba a ostuda na ty, *
kdo se mě snaží zahubit,
ať musí couvnout se zahanbením, *
ti, kdo mou zkázu osnují!
5 Ať je jim jako ve větru plevám, *
až anděl Páně je požene,
6 ať jejich cesta je temná a kluzká, *
až anděl Páně je bude štvát!
7 Vždyť pro nic za nic mi chystali léčku, *
pro nic a za nic mi strojili past.
8 Z ničeho nic ať je přepadne zkáza: †
ať do svých léček sami se chytí, *
sami ať padnou do svých jam!]
9 Zato má duše zajásá v Pánu *
z radosti nad jeho pomocí.
10 Tělem i duší pak budu volat: *
„Pane, kdo tobě se vyrovná!
Ty chráníš slabého před silnějším, *
chudáka před oloupením!“ –
11 Oni však předvedli falešné svědky *
k výslechu o tom, co nemohu znát.
12 Zlem se mi za dobro odvděčili: *
usilují mi o život.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Povstaň, Pane, a pospěš mi na pomoc.
Ant. 2 Ujmi se mé pře, Pane, a ochraň mě, neboť jsi mocný.
II
13 Když oni stonali, já chodil v žíních, †
za ně sám sebe mořil jsem posty -*
kéž bych svou modlitbu mohl vzít zpět!
14 Tak jako pro svého přítele, bratra, †
chodil jsem, jako bych za matkou truchlil, *
shrben a posypán popelem. –
15 Nad pádem mým však se s radostí shlukli, *
shlukli se proti mně do jednoho,
tlačí se na mne i ti, které neznám, *
potupným křikem mě bez dechu štvou,
16 hanebně se mi posmívají, *
skřípají zuby proti mně.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Ujmi se mé pře, Pane, a ochraň mě, neboť jsi mocný.
Ant. 3 Jazyk můj vyzná tvou spravedlnost, bez konce bude tě velebit.
III
17 Pane, jak dlouho se budeš jen dívat? †
Zachraň mě před jejich zběsilostí, *
můj život vyrvi ze spárů lvích!
18 Vzdám ti pak díky před velkou obcí, *
chvály před četným shromážděním. –
19 Aby se nade mnou neradovali *
všichni ti úskoční nepřátelé,
aby se pohledem nedomlouvali, *
kdo na mne bez příčin mají zášť.
20 [Vždyť oni neřeknou pokojné slovo, *
proti tichým jen smýšlejí lest.
21 Na plná ústa se chechtají, křičí: *
„Teď to vidíme, dobře ti tak!“]
22 Ty, Pane, též to vidíš: už nemlč, *
nevzdal se, Pane, ode mne!
23 Procitni, povstaň mi na ochranu, *
zastaň se, Pane a Bože můj! –
24 [Suď mě, Pane, svou spravedlností, *
Bože, ať ze mne si netropí smích.
25 Ať v duchu nemyslí: „Tak nás to těší!“ *
Ať neříkají: „Zhltli jsme jej!“
26 Ať se naopak propadnou studem *
ti, které těší mé neštěstí,
ať mají z hanby a ostudy šaty, *
kdo se tak pyšní nade mnou!]
27 Ať se však radují ti, kdo jsou při mně, †
ať mohou říkat: „Pán je velký! *
Je svému věrnému zachráncem!“ –
28 Jazyk můj vyzná tvou spravedlnost, *
bez konce bude tě velebit!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Jazyk můj vyzná tvou spravedlnost, bez konce bude tě velebit.
V.
Navštiv mě, Pane, svým milosrdenstvím.
O.
A svou spásou podle svého slova.
PRVNÍ ČTENÍ
Z knihy proroka Izaiáše
19, 16-25
Egypťané a Asyřané se obrátí
16V ten den budou Egypťané jako ženy, zděsí se a budou se bát rozmáchnuté ruky
Hospodina zástupů, kterou se na ně rozmáchne. 17Judská země se Egypťanům stane postrachem; kdokoli si ji
připomene, zděsí se nad úradkem, který o ní pojal Hospodin zástupů.
18V ten den bude v egyptské zemi pět měst, která budou mluvit kananejskou řečí a přísahat při Hospodinu
zástupů; jedno z nich se bude jmenovat „město slunce“.
19V ten den bude Hospodinův oltář uprostřed egyptské země a Hospodinův památný sloup na její hranici.
20Bude znamením a svědectvím pro Hospodina zástupů v egyptské zemi. Když budou volat k Hospodinu
kvůli tyranům, pošle jim zachránce a obhájce, který je vysvobodí. 21Hospodin se dá poznat Egypťanům a v ten den
Egypťané poznají Hospodina, budou ho ctít obětmi i obětními dary, budou skládat Hospodinu sliby a splní je. 22Hospodin
bude bít Egypt ranou, kterou ho vyléčí, takže se obrátí k Hospodinu a on je vyslyší a uzdraví.
23V ten den bude cesta z Egypta do Asýrie. Asyřané budou chodit do Egypta a Egypťané do Asýrie. Egypťané s Asyřany budou sloužit Bohu.
24V ten den se spojí Izrael s Egypťany a Asyřany jako třetí, stane se požehnáním uprostřed země,
25které Hospodin zástupů požehná takto: „Požehnaný buď můj lid Egypťané, dílo mých rukou Asyřané a mé
dědictví Izrael.“
RESPONSORIUM
Iz 19, 21.22; Lk 13, 29
O.
V ten den Egypťané poznají Hospodina, *
obrátí se k Hospodinu a on je vyslyší a uzdraví.
V.
A přijdou od východu a od západu, od severu a od jihu a zaujmou místo u stolu v Božím království. *
Obrátí se k Hospodinu a on je vyslyší a uzdraví.
DRUHÉ ČTENÍ
Z dopisů svatého Františka Xaverského svatému Ignáci
((H. Tursellini: Vita Francisci Xaverii, Romae 1596, lib. 4, epist. 4 [1542] et 5 [1544])
Běda mi, kdybych nehlásal evangelium
Zavítali jsme do vesnic neofytů, kteří přijali křesťanství před několika léty.
V té oblasti nejsou usazeni vůbec žádní Portugalci, neboť půda je tam značně
neúrodná a chudá. Domorodí křesťané jsou opuštění, bez kněží, a nevědí vlastně
nic jiného, než že jsou křesťany. Nemají nikoho, kdo by jim posloužil svátostmi
a konal pro ně bohoslužby, nikoho, kdo by je seznámil s vyznáním víry, naučil
je modlit se Otčenáš a Zdrávas a poučil o Božích přikázáních.
A tak jsem si od chvíle, kdy jsem sem přišel, vůbec neodpočinul: Vytrvale jsem chodil po vesnicích a všechny dosud nepokřtěné
děti jsem omýval posvátnou křestní vodou. Křtem jsem tak očistil ohromné
množství dětí, které takřka nerozeznaly pravou ruku od levé. Ty děti mě však
nenechaly ani pomodlit breviář, dokonce ani najíst a vyspat, dokud jsem je
nenaučil nějakou modlitbu. A tu jsem pochopil, že právě oni jsou těmi, kterým
patří nebeské království.1
Protože by to byl hřích odmítnout tak bohulibou žádost, začal jsem od Sláva
Otci i Synu i Duchu Svatému a pak jsem se snažil je naučit apoštolskému vyznání
víry a modlitbám Otčenáš a Zdrávas Maria. Zjistil jsem, že jsou velmi bystré, a
kdyby se našel někdo, kdo by je vychovával v křesťanských přikázáních, byli by
z nich určitě velmi dobří křesťané.
Z mnoha lidí se v této oblasti nestanou křesťané jen proto, že prostě není, kdo
by z nich křesťany udělal. A tak se mi často vtírá myšlenka, že bych měl obejít
všechny akademické instituce po celé Evropě – a hlavně pařížskou univerzitu, a
všude křičet jako smyslů zbavený, abych ty, v nichž je víc učenosti než lásky,
vyburcoval voláním: „Jak strašné je množství těch, kdo se vaší vinou nedostanou
do nebe, a řítí se do pekel!“
Kéž by oněm lidem ležela tato starost na srdci aspoň tak jako pěstování vědy,
aby jednou mohli Bohu složit účty nejen ze vzdělanosti, ale ze všech svěřených hřiven!
A kéž by opravdu co nejvíce z nich bylo touto myšlenkou natolik vyvedeno z
klidu, aby se oddali rozjímání o Božích věcech a popřáli sluchu hlasu, kterým v
nich promlouvá Pán: aby nechali stranou vlastní touhy a věci lidské a šli bez
výhrad za hlasem Božím a Boží vůlí. A z celého srdce aby zvolali: Pane, tady mě
máš, co mám dělat?2 Pošli mě, kam je ti libo, třebas až do Indie.
1 Mt 19, 14 a Mk 10, 14.
2 Srov. Sk 9, 6 (Vulg.).
RESPONSORIUM
Lk 10, 2; Sk 1, 8
O.
Žeň je sice hojná, ale dělníků málo. *
Proste Pána žně, aby poslal dělníky na svou žeň.
V.
Až na vás sestoupí Duch Svatý, dostanete moc a budete mými svědky až na konec
země. *
Proste Pána žně, aby poslal dělníky na
svou žeň.
MODLITBA
Modleme se:
Bože, tys povolal svatého Františka Xaverského, aby hlásáním evangelia ukázal
mnohatisícovým zástupům cestu k tobě; naplň srdce všech věřících horlivostí šířit
světlo tvé pravdy, aby tvá Církev rostla a plnila ve světě své
poslání. Prosíme o to skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|