[ nová verze ]
2. únor 2010, Úterý
4. týden žaltáře
Uvedení Páně do chrámu, svátek
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 2. únor 2010 Uvedení Páně do chrámu, svátek
V Jeruzalémě se dnešní svátek slavil už v 5. století, v Římě od 7. století pod názvem Setkání. Od 10. století se objevuje v liturgických knihách
na Západě název Očišťování Panny Marie. Nynější název znovu připomíná, že je to především svátek Páně.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Obřadům svatým, jež v Zákonu posvátném
předsedal Mojžíš, chtěl být ve všem poddán ten,
jenž v lásce řídí svaté sbory andělské
z Otcova trůnu ve své říši nebeské
a který stvořil nebe, moře a s ním zem.
Blažená Matka v nejčistším svém objetí
když vtěleného Boha nesla k oběti,
semknutými rty líbala sladce jeho
na ústa, Boha i člověka pravého,
na jehož rozkaz povstalo vše vzápětí.
Toť Světlo, jež se před očima lidí skví,
Izrael též v něm dobyl slavných vítězství.
On předurčen je k pádu mnohých na zemi
a národům všem k toužebnému spasení,
než vyjevena budou srdcí tajemství.
Buď Otci sláva všemi věky znějící,
i tvou moc, Synu, ať na věky všichni ctí.
Stejná buď Duchu vláda, moc a chvála, čest
po nekonečné věky ať vzdána jest
Nejhlubší pocta nejsvětější Trojici. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 On je ustanoven k pádu a k povstání mnohých v Izraeli.
Žalm 2
Mesiáš — král a vítěz
Spolčili se proti tvému svatému služebníku Ježíšovi, kterého jsi pomazal za Mesiáše. (Sk 4, 27)
1 Proč se bouří kmeny pohanů, *
národy proč snují marné plány?
2 K boji povstávají králové, †
smlouvají se vládci proti Pánu, *
proti jeho pomazanému.
3 „Zpřetrhejme jejich okovy, *
shoďme ze sebe ta jejich pouta!“ –
4 Směje se jim na nebesích Pán, *
úsměšek má pro ně na svém trůnu.
5 Potom k nim však s hněvem promluví, *
vyděsí je ve svém rozhořčení:
6 „Já jsem svého krále dosadil *
na Siónu, na své svaté hoře!“ –
7 Rozhodnutí Páně rozhlásím. †
Takto ke mně promluvil můj Pán: *
„Tys můj syn, dnes já jsem tebe zplodil.
8 Požádej, a národy ti dám, *
zemi budeš vlastnit do všech končin.
9 Povládneš jim prutem železným, *
jako z hlíny džbán je můžeš rozbít.“ –
10 Proto, králové, už prohlédněte, *
poučit se dejte, vládci země!
11 V bázni služte Pánu, vzývejte ho, *
v rozechvění líbejte mu nohy,
12 ať se k vaší zkáze nerozhorlí, †
neboť hněvem snadno může vzplanout. *
Blaze všem, kdo důvěřují v něho!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 On je ustanoven k pádu a k povstání mnohých v Izraeli.
Ant. 2 Vstaň, rozsviť se, Jeruzaléme, neboť vzešlo tvé světlo a velebnost Páně září nad tebou.
Žalm 18 (19), 2-7
Celá příroda chválí Boha, svého Stvořitele
Navštívil nás ten, který vychází z výsosti… aby uvedl naše kroky na cestu pokoje. (Srov. Lk 1, 78. 79)
2 O Boží slávě vypravuje nebe, †
obloha hlásá díla jeho rukou, *
3 den dni to říká, noc to šeptá noci. –
4 Není to ani řeč a nejsou slova: *
hovoří takto hlasem nepostižným.
5 Ten hlas však prostupuje celou zemi, †
zní mluva nebes na sám konec světa, *
až tam, kde slunci vybudoval stan. –
6 Z něho pak slunce vychází jak ženich, *
těší se jako běžec před závodem.
7 Vychází od jednoho konce nebes †
a běží zas až na opačný konec, *
před jeho žárem nic se neschová.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Vstaň, rozsviť se, Jeruzaléme, neboť vzešlo tvé světlo a velebnost Páně září nad tebou.
Ant. 3 Raduj se a plesej, nový Sióne: přichází tvůj Král, je pokorný a tichý a přináší spásu.
Žalm 44 (45)
Svatba krále
Ženich je tady! Jděte mu naproti! (Mt 25, 6)
2 Srdce mi kypí radostnými slovy, †
svou píseň nyní králi zazpívám, *
můj jazyk - rydlo rychlopísaře. –
3 Jsi ze všech lidských synů nejkrásnější, †
spanilost se ti po rtech rozlévá, *
Pán proto požehnal ti na věky.
4 Opásej mečem, hrdino, svá bedra, *
ve vznešenosti své a nádheře
5 do boje vyjeď za věrnost a právo, *
ať koná divy tvoje pravice!
6 Máš ostré šípy, národy se skloní, *
odpůrci krále klesnou na mysli. –
7 Tvůj božský stolec trvá do věčnosti, *
žezlo tvé vlády – žezlo nestranné.
8 Miluješ právo, nenávidíš křivdu, †
a proto pomazal tě Pán, tvůj Bůh, *
olejem radosti jak žádného. –
9 Tvá roucha voní aloí a myrhou, *
ze síní slonových ti harfy zní.
10 Královská dcera v ústrety ti kráčí, †
královna stojí po tvé pravici, *
ofirským zlatem skvěle zdobená.
11 Slyš, dcero, pohleď sem a nakloň ucho, *
zapomeň na svůj lid a otcův dům!
12 Král s dychtivostí touží po tvé kráse, *
neboť je pán tvůj, ty se před ním skloň!
13 I tyrský lid ti přináší své dary, *
o přízeň tvou se derou velmoži. –
14 Královská dcera vchází v plné kráse, *
perlami, zlatem šat má protkaný.
15 Ve třpytném rouchu před krále ji vedou, *
panny její za ní kráčejí.
16 S radostným jásotem ji přivádějí *
a dovnitř v králův palác vcházejí. –
17 Místo svých otců budeš teď mít syny *
a učiníš je v zemi knížaty.
18 Tvé jméno vštípit chci všem pokolením, *
ať na věky tě slaví národy.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Raduj se a plesej, nový Sióne: přichází tvůj Král, je pokorný a tichý a přináší spásu.
V.
S vděčností, Bože, myslíme v tvém chrámě.
O.
Na tvoje milosrdenství.
PRVNÍ ČTENÍ
Z druhé knihy Mojžíšovy
13, 1-3a. 11-16
Zasvěcení prvorozenců
1Hospodin mluvil k Mojžíšovi a řekl mu:
2„Zasvěť mi každého prvorozence, který otvírá lůno u synů Izraele, ať je to z člověka, nebo z dobytka. Patří mně!“
3Mojžíš řekl lidu: 11‚Až tě Hospodin přivede do kananejské země, jak přísahal
tobě i tvým otcům, až ti ji dá, 12odevzdáš Hospodinu všechno, co otvírá lůno, každého
prvorozeného samce při vrhu tvého dobytka zasvětíš Hospodinu. 13Za každého prvorozeného osla dáš beránka; jestliže nevykoupíš,
musíš ho zabít zlomením šíje. Všechno prvorozené z člověka u svých synů musíš vykoupit!
14Když se tě v budoucnu zeptá tvůj syn: ‚Co to znamená?‘, řekneš mu: „Hospodin nás vyvedl silnou rukou z Egypta,
z domu otroctví. 15Když se totiž farao zatvrdil a
nechtěl nás propustit, Hospodin pobil všechno prvorozené v egyptské zemi, od prvorozence člověka až po prvorozence dobytka. Proto obětuji Hospodinu všechny samce,
kteří otvírají lůno, a vykupuji každého prvorozence ze svých synů.“ 16Bude to jako znamení na tvé ruce a jako
stuha mezi tvýma očima na připomínku, že nás Hospodin silnou rukou vyvedl z Egypta.“
RESPONSORIUM
Srov. Lk 2, 28
O.
Připrav svou komnatu, Sióne, a přijmi Krista, svého Krále. *
Panna počala, panna porodila, pannou zůstala, klaněla se tomu, jehož zrodila.
V.
Simeon vzal dítě do náručí a velebil Pána. *
Panna počala, panna porodila, pannou zůstala, klaněla se tomu, jehož zrodila.
DRUHÉ ČTENÍ
Z promluvy svatého Sofronia, biskupa jeruzalémského
(Orat. 3, de Hypapante, 6. 7: PG 87, 3, 3291-3293)
Uvítejme jasné a věčné světlo
Pospěšme vstříc Kristu, my všichni, kteří s takovou zbožností slavíme a uctíváme jeho tajemství, pojďme všichni s ochotným srdcem. Nikdo ať při tomto setkání
nechybí, ať není nikoho, kdo by nenesl světlo.
Jestliže zažíháme plamen svíce, chceme ukázat na Boží světlo toho, jenž přichází, od něhož pochází světlo všeho,
co svítí, neboť on zahání temnoty nejtemnější a hojností věčného světla všechno osvěcuje. A chceme také co nejjasněji dát najevo, jak má zářit naše duše, chceme-li
mu jít v ústrety.
A jako nesla Boží Matka a nejčistší Panna v náručí pravé světlo a přišla na pomoc těm, kdo byli pohříženi v temnotách,1 tak i my,
jsouce osvíceni jeho světlem a držíce v rukou všem viditelné světlo svíce, spěšně vyjděme naproti tomu, který je světlo pravé.
Vždyť opravdu světlo přišlo na svět2 a svět zahalený tmou osvítilo, opravdu nás navštívil ten, který vychází z výsosti3
a osvítil ty, kdo seděli v temnotách. To je naše dnešní tajemství, a proto jsme vyšli se svícemi v rukou, proto přicházíme se světlem,
abychom tak naznačili, že nám zazářilo světlo, a abychom se otevřeli jasu, který na nás od něho přechází. Pospěšme proto všichni společně a vyjděme Bohu vstříc.
Přišlo to pravé světlo, osvěcující každého člověka přicházejícího na tento svět.4 Nuže bratři, všichni ať jsme osvíceni, všichni ať jsme plni jasu.
Nikdo z nás ať nezůstane neposvěcený tímto světlem, nikdo, koho zcela naplnilo, ať nesetrvává v noční temnotě, nýbrž vyjděme všichni plni jasu. Byli jsme osvíceni,
všichni společně vyjděme naproti a se starcem Simeonem uvítejme ono světlo, jasné a věčné. Se Simeonem se z duše radujme a Původci a Otci světla společně zazpívejme
chvalozpěv díků, neboť on nám poslal pravé světlo, zaplašil temnotu a všem nám dal zazářit svým světlem.
Skrze něho jsme také my uviděli Boží spásu, kterou připravil před očima všech národů5 a kterou nám zjevil ke slávě nového Izraele. A stejně jako byl Simeon
pohledem na Krista zbaven pout pozemského života, i my jsme rázem byli osvobozeni od onoho starého a temného hříchu.
Také my jsme ve víře objali Krista, když k nám
přišel z Betléma, a z pohanů jsme se stali Božím lidem, neboť Kristus je naše spasení od Boha Otce. Spatřili jsme Boha, když se stal člověkem; a protože jsme viděli,
že Bůh přišel, a v duchu ho vzali do náruče, nazýváme se novým Izraelem. A proto každoročně slavíme tento Boží příchod a nikdy na něj nezapomeneme.
1 srov. Lk 1, 79
2 srov. Jan 1, 9
3 Lk 1, 78
4 Jan 1, 9 (Vulg.)
5 srov. Lk 2, 30-31
RESPONSORIUM
Ez 43, 4. 5; Srov. Lk 2, 22
O. Hospodinova velebnost vešla do chrámu branou, která směřuje k východu. *
A hle – chrám byl plný Hospodinovy velebnosti.
V. Rodiče přinesli dítě Ježíše do chrámu. *
A hle – chrám byl plný Hospodinovy velebnosti.
HYMNUS
Bože, tebe chválíme. *
Tebe, Pane, velebíme.
Tebe, věčný Otče, *
celá země uctívá.
Tobě všichni andělé, *
tobě všechny moci nebeské,
tobě cherubové, tobě serafové *
bez ustání provolávají:
Svatý, * svatý, * svatý *
Pán, Bůh zástupů!
Plná jsou nebesa i země *
tvé vznešené slávy.
Tebe oslavuje *
skvělý sbor apoštolů,
tebe oslavuje *
velký počet proroků,
tebe oslavují *
bělostné šiky mučedníků;
tebe oslavuje *
Církev po širém světě:
tebe, Otce, *
neskonale velebného,
tvého milovaného, *
pravého a jediného Syna,
stejně jako Ducha Svatého, *
Utěšitele.
Ty jsi Král slávy, *
Kriste!
Ty jsi Otcův *
věčný Syn.
Abys vysvobodil člověka, přijals jeho tělo *
a neváhal ses narodit z Panny.
Ty jsi zvítězil nad smrtí *
a otevřel věřícím království nebes.
Sedíš po pravici Boží *
ve slávě Otce.
Věříme, že přijdeš *
jako soudce.
Proto tě prosíme, pomoz svým služebníkům; *
vždyť jsi je vykoupil předrahou krví!
Dej, abychom byli uvedeni k tvým svatým *
do věčné slávy.
* Zachraň, Pane, svůj lid *
a žehnej svému dědictví.
Kraluj mu *
a vyvyš jej na věky.
Každého dne *
dobrořečíme tobě
a chválíme tvé jméno na věky, *
až na věky věků.
Rač nás, Pane, tohoto dne, *
chránit před hříchem.
Smiluj se nad námi, Pane,*
smiluj se nad námi.
Sešli nám, Pane, své milosrdenství, *
jak v tebe doufáme.
V tebe, Pane, doufám, *
nebudu zahanben na věky.
* Poslední část (prosby) se může vynechat.
MODLITBA
Modleme se:
Všemohoucí, věčný Bože, když se tvůj jednorozený Syn stal člověkem, byl ti představen v chrámě;
my si to dnes připomínáme a pokorně prosíme: očisti naše nitro, abychom mohli předstoupit před
tebe. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|