[ nová verze ]
21. srpen 2029, Úterý
4. týden žaltáře
Sv. Pia X., papeže, památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 21. srpen 2029 Sv. Pia X., papeže, památka
Narodil se 2. VI. 1835 v Riese v severovýchodní Itálii jako syn chudých
zemědělců. Jmenoval se Giuseppe Sarto. Po vysvěcení na kněze (1858) byl
nejprve devět let kaplanem, potom venkovským farářem; od roku 1875 kanovníkem, kancléřem a spirituálem v semináři v Trevisu; biskupem v
Mantově (1884), kardinálem a benátským patriarchou (1893). Jako papež (od roku 1903) vyhlásil reformu církevní hudby, breviáře a misálu, církevního
práva a římské kurie; rázně zakročil proti nesprávným naukám modernismu; zreformoval vyučování katechismu; stanovil předpisy pro první svaté
přijímání; vybízel k častému přijímání svátostí a k aktivní účasti na slavení liturgie. Jeho programovým heslem bylo: Všechno obnovit v Kristu.
Zemřel 20. VIII. 1914, krátce po vypuknutí světové války, které se marně snažil zabránit. Za svatého byl prohlášen v roce 1954.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Pastýřů hlavo, Kriste, jejich Vládce,
slavit dnes chceme svátek jednoho z nich,
proto mu pěje naše vděčné stádce
píseň chval zbožných.
On na nejvyšší místo postavený
ovce, jež Petru svěřils, na tvůj pokyn
vždycky tak řídil, by na celé zemi
byl jeden ovčín.
On svému stádu vzorem byl i vůdcem,
byl světlem slepých, všude mírnil bídu,
všem stal se vším, byl prozíravým otcem
Božího lidu.
Kriste, jenž dáváš věnce zasloužené
svým věrným v nebi, dej ať ve svém díle
jdem s tímto vůdcem a tak dosáhneme
i téhož cíle.
Buď věčná sláva nejvyššímu Otci,
stejná buď tobě, Vládce, Spasiteli,
Svatému Duchu chválou stejně vroucí
ať zní svět celý. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Pane, kéž tě dosáhne můj hlas, svoji tvář mi neukrývej.
Žalm 101 (102)
Vyhnancova přání a prosby
Bůh nás těší ve všech našich souženích. (2 Kor 1, 4)
I
2 Pane, vyslyš moje prosby, *
kéž tě dosáhne můj hlas!
3 Svoji tvář mi neukrývej *
v dnešní strastiplný den.
Nakloň ke mně ucho svoje, *
pospěš na mé volání! –
4 Dny mé jako dým se tratí, *
v kostech spaluje mě žár.
5 Srdce schne jak zprahlá tráva, *
zapomínám už i jíst.
6 Sténáním a nářkem stálým *
už jen kost a kůže jsem, –
7 podobám se ptáku v poušti, *
jsem jak sýček v sutinách,
8 chřadnu, naříkám jak ptáče *
osiřelé na střeše.
9 Stále běsní nepřátelé, *
tupí mě a klnou mi.
10 Popel jídám jako chleba, *
ředím nápoj slzami,
11 pro tvůj hněv a rozhorlení: *
zdvihls mě – a svrhl zpět!
12 Mé dny jsou stín klesající, *
sám jak tráva uvadám.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Pane, kéž tě dosáhne můj hlas, svoji tvář mi neukrývej.
Ant. 2 Shlédni, Pane, na prosby ubohých.
II
13 Avšak ty, Pane, trváš věčně, *
tvé jméno z rodu do rodu.
14 Vstaň, ustrň se zas nad Siónem, *
nadešel k slitování čas.
15 Milují jej tví služebníci, *
pláčí nad jeho zřícením. –
16 Národy budou ctít tvé jméno, *
tvou slávu všichni králové,
17 až zbuduje Pán Sión znova, *
zjeví se ve své nádheře,
18 až k prosbě bezmocných se skloní, *
nezhrdne jejich modlitbou. –
19 Tak budiž psáno pro budoucí, *
ať příští národ Pána ctí!
20 Neboť Pán shlédl ze svatyně, *
on z nebe na zem popatřil,
21 zajatců vzdechy aby slyšel, *
zachránil ty, jimž hrozí smrt.
22 Pak synové tvých služebníků *
přebývat budou v bezpečí
a jejich potomstvo i nadál *
před tvojí tváří potrvá
k cti tvého jména na Sióně, *
k tvé chvále v Jeruzalémě,
23 až národy a celé říše *
se k službě Páně shromáždí.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Shlédni, Pane, na prosby ubohých.
Ant. 3 Založil jsi zemi, Pane, nebesa jsou dílem tvým.
III
24 Cestou ochabla má síla, *
dej mi znát těch pár mých dní,
25 z půlky jich mě neodváděj! *
Věky věků je tvých let!
26 Dávno založil jsi zemi, *
nebesa jsou dílem tvým:
27 pominou, ty budeš dále; †
rozpadnou se jako šat, *
změníš je, jak šat se mění. –
28 Ty však stále stejný trváš, *
roků tvých je bez konce.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Založil jsi zemi, Pane, nebesa jsou dílem tvým.
V.
Poslyš, můj lide, mé naučení.
R.
Slovům mých úst nyní nastav uši!
PRVNÍ ČTENÍ
Z knihy proroka Izaiáše
7, 1-17
Hrozba války – znamení Emanuele
1Za dnů Achaza, syna Jotama, který byl synem Uzijáha, judského krále, vytáhl Resin, král
aramejský, a Pekach, syn Remaljáhův, král izraelský, proti Jeruzalému do boje, ale nemohli ho dobýt. 2Davidův dům
dostal zprávu: Aramejci táboří v Efraimsku. Tu se zachvělo královo srdce i srdce jeho lidu, jako se chvějí stromy v lese větrem.
3Hospodin řekl Izaiášovi: „Jdi naproti Achazovi, ty a tvůj syn Šearjašub, na konec vodovodu horního rybníka na
cestu u valchářova pole 4a řekneš mu: Hleď zůstat klidný a neboj se, neklesej na mysli
před těmito dvěma kousky čadících oharků, před Resinem, zuřícím hněvem, a Aramejci a před synem Remaljáhovým, 5poněvadž
se proti tobě spikli Aramejci s Efraimity a synem Remaljáhovým a řekli: 6‚Potáhneme na Judsko, naženeme
mu hrůzu, obsadíme ho a uděláme tam králem syna Tabealova.‘“
7Tak praví Pán, Hospodin:
„Nezdaří se to, nestane se to!
8Hlavou Aramejska je Damašek
a hlavou Damašku je Resin
ještě šedesát pět let,
a přestane Efraim být národem.
9Hlavou Efraimska je Samaří
a hlavou Samaří je Remaljáhův syn.
Jestliže neuvěříte, neobstojíte.“
10Znovu mluvil Hospodin k Achazovi: 11„Vyžádej si znamení od
Hospodina, svého Boha, ať hluboko v podsvětí, či nahoře na výšinách!“ 12Achaz však řekl: „Nebudu žádat, nebudu
pokoušet Hospodina.“ 13Tu pravil Izaiáš: „Slyšte tedy, Davidův dome! Nestačí
vám omrzovat lidi, že omrzujete i mého Boha? 14Proto vám dá znamení sám Pán: Hle, panna počne a porodí syna
a dá mu jméno Emanuel – to je ‚Bůh s námi‘. 15Bude jíst smetanu a med, aby uměl zavrhovat zlo a volit dobro.
16Neboť dříve než bude chlapec umět zavrhovat zlo a volit dobro, bude opuštěna země, jejíchž dvou králů se hrozíš.
17Hospodin přivede na tebe, na tvůj lid a na dům tvého otce dny, jaké
nebyly od té doby, kdy odpadl Efraim od Judy: přivede asyrského krále.“
RESPONSORIUM
Iz 7, 14; 8, 10; Lk 1, 30.31
O.
Hle, panna počne a porodí syna *
a bude nazván Emanuel – to je Bůh s námi.
V.
Neboj se, Maria. Počneš a porodíš syna *
a bude nazván Emanuel – to je Bůh s námi.
DRUHÉ ČTENÍ
Z apoštolské konstituce sv. Pia X.
(Const. apost. Divino afflatu: AAS 3 [1911], 633-635)
Líbezně znějící hlas církve
Žalmy, složené z Božího vnuknutí a sebrané v Písmu svatém, podivuhodně
posilovaly a živily, jak známo, hned od počátku Církve zbožnost věřících,
kteří podávali Bohu stále obět chvály, ovoce rtů, které chválí jeho
jméno,1 a podle zvyku přijatého už ve Starém zákoně byly také důležitou
součástí posvátné liturgie a denní modlitby Církve. Odtud pochází onen
hlas Církve,2 jak říká svatý Basil, zpěv žalmů, jejž nazývá náš
předchůdce Urban VIII. dcerou toho chvalozpěvu, který se ustavičně zpívá
před trůnem Božím a Beránkovým.3 Podle výroku svatého Atanáše učí lidi,
především ty, kdo se věnují bohoslužbě, jak mají chválit Boha a jakými
slovy ho náležitě velebit.4 Krásně o tom říká svatý Augustin: Aby člověk
mohl dobře chválit Boha, sám Bůh dal najevo svou chválu. A protože zjevil
svou chválu, poznal člověk, jak ho má chválit.5
Kromě toho mají žalmy jakousi podivuhodnou schopnost probouzet v duši
snahu o všechny ctnosti. Celé naše Písmo, Starého i Nového zákona, je
vdechnuto Bohem a hodí se k poučování,6 jak je psáno; ale kniha žalmů
obsahuje v sobě jako ráj ovoce všech ostatních knih a předkládá zpěvy, při
jejichž užívání vydává s ostatními plody navíc i své vlastní. To opět
říká svatý Atanáš a právem dodává: Myslím, že žalmy jsou pro toho, kdo je
zpívá, jako zrcadlo, aby v nich pohlížel na sebe a na svá vnitřní hnutí, a
tak se je modlil.7 A svatý Augustin říká ve svých Vyznáních: Jak jsem
plakal při tvých hymnech a zpěvech, tak mocně mě dojaly líbezně znějící
hlasy tvé zpívající Církve. Ty hlasy vnikaly do mých uší, pravda mi
pronikala do srdce, tím se rozhoříval cit zbožnosti, tekly mi slzy a bylo
mi přitom dobře.8
A opravdu, kým by nepohnula tak častá místa v žalmech, kde se vznešeně
hlásá nesmírná Boží velebnost, Boží všemohoucnost, nevýslovná
spravedlnost, dobrota, laskavost a ostatní jeho nekonečně chvályhodné
vlastnosti? V kom by to nevyvolalo podobné city, když se v žalmech děkuje
za přijatá Boží dobrodiní nebo se s pokorou a důvěrou něco vyprošuje a
očekává, nebo když kající duše volá po smilování? A když se v žalmech
vytrvale naznačuje obraz Krista Vykupitele, v kom by neroznítil lásku?
Vždyť svatý Augustin slyšel ve všech žalmech Kristův hlas, zpívající nebo
sténající, radující se v naději nebo vzdychající pod tíhou utrpení.9
1 srov. Žid 13, 15
2 srov. Hom. in Psalmum 1, n. 2
3 srov. Bulla "Divinam Psalmodiam"
4 srov. Ep. ad Marcellinum in interpretationem Psalmorum, n. 10
5 srov. Enarrat. in Psalmos 145, n. 1
6 srov. 2 Tim 3, 16
7 Ep. ad Marcellinum, n. 12
8 srov. confes. n 9, 6
9 srov. Enarrat in Psalmos 43, n. 1
RESPONSORIUM
1 Sol 2, 4.3
O.
Bůh nám svěřil evangelium, když nás napřed vyzkoušel. *
Nechceme se svým kázáním dělat pěknými v očích lidí, ale chceme se líbit Bohu.
V.
Když vás povzbuzujeme, nepramení to z nějakého falešného přesvědčení, z nějakých
nepoctivých úmyslů ani vás nechceme klamat. *
Nechceme se svým kázáním dělat pěknými v očích lidí, ale chceme se líbit Bohu.
MODLITBA
Modleme se:
Bože, tys naplnil svatého papeže Pia pastýřskou moudrostí a apoštolskou
horlivostí, aby usiloval všechno obnovit v Kristu; prosíme tě: pomáhej
nám, ať žijeme podle příkladu tohoto statečného obhájce katolické víry a
dosáhneme věčné odměny. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|