[ nová verze ]
11. srpen 2029, Sobota
2. týden žaltáře
Sv. Kláry, panny, památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. první večerní chvály
kompletář po prvních chválách
vigilie
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 11. srpen 2029 Sv. Kláry, panny, památka
Narodila se v roce 1193 nebo 1194 v Assisi a pocházela ze šlechtické
rodiny. Rozhodla se následovat příkladu sv. Františka a svých dvou bratranců
(Silvestra a Rufina), kteří se k němu připojili. Opustila domov,
přijala z rukou sv. Františka řeholní šat (1212) a po krátkém pobytu u
benediktinek se usadila v klášteře u sv. Damiána. Ten se pak stal
mateřským klášterem ženské větve františkánského řádu – klarisek. Brzy se
k ní připojily další, mezi nimi i její dvě rodné sestry (Anežka a
Beatrice) a po smrti otce i její matka Ortulana. Pro přísnost dodržování
naprosté chudoby papežové dlouho váhali s potvrzením její řehole; dočkala
se ho až těsně před svou smrtí. Zemřela 11.VIII 1253 po téměř třicet let
trvající nemoci, která ji většinou poutala na lůžko. Jejího pohřbu se
zúčastnil sám papež Inocenc IV., po dvou letech byla prohlášena za svatou
a kostel sv. Jiří, kde byla pohřbena, byl přebudován v baziliku, která
nese její jméno. Zachovaly se čtyři dopisy, které poslala do Prahy sv. Anežce České.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Svou vroucí písní velebí
tento den zbožní věřící,
když dnes i z výšin na nebi
se sláva této panny skví.
Panna, jež k chválám Kristovým
přispěla mužnou pevností,
se k sborům nebes vznešeným
dnes druží plna radosti.
Křehkosti těla přemohla
cudností v celém žití svém,
svůdnostmi světa pohrdla
a ve stopách šla za Kristem.
Spravuj nás, Kriste, podle ní,
před nepřáteli chraň lid svůj,
nás ve svých ctnostech upevni
a balvany vin odstraňuj.
Ať tebe všechno lidstvo ctí,
Ježíši, z Panny zrozený,
i Otci, Duchu milosti
ať ustavičná chvála zní. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Pán velké divy učinil, on sám, vždyť jeho láska trvá navěky.
Žalm 135 (136)
Velikonoční chvalozpěv
Když mluvíš o tom, co učinil Pán, chválíš ho. (Cassiodorus)
I
1 Velebte Pána, vždyť je dobrotivý, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
2 Velebte Boha nade všemi bohy, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
3 Velebte Pána nade všemi pány, *
vždyť jeho láska trvá na věky. –
4 On velké divy učinil, on sám, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
5 On v moudrosti své stvořil nebesa, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
6 On nad vodami zemi rozprostřel, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
7 On stvořil všechna světla veliká, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
8 To slunce, aby vládlo nade dnem, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
9 Měsíc a hvězdy k vládě nad nocí, *
vždyť jeho láska trvá na věky. –
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Pán velké divy učinil, on sám, vždyť jeho láska trvá navěky.
Ant. 2 Vyvedl Izraele z Egypta přemocnou rukou, napřaženou paží.
II
10 V prvorozencích Egypťany zhubil, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
11 Vyvedl z jejich středu Izraele, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
12 Přemocnou rukou, napřaženou paží, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
13 On Rákosové moře přeťal v části, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
14 Provedl Izraele mezi nimi, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
15 Do moře smetl faraóna s vojskem, *
vždyť jeho láska trvá na věky. –
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Vyvedl Izraele z Egypta přemocnou rukou, napřaženou paží.
Ant. 3 Vzdávejme díky Bohu, Pánu nebes, od našich nepřátel nás osvobodil.
III
16 Hrůzami pouště převedl svůj národ, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
17 On mocné krále potíral svou silou, *
vždyť jeho láska trvá na věky;
18 on skvělé krále pobíjel svou mocí, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
19 Sehona, jenž byl králem Amoritů, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
20 Jakož i Oga, krále bašanského, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
21 Dal jejich kraje potom za dědictví, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
22 Dědictví Izraeli, svému lidu, *
vždyť jeho láska trvá na věky. –
23 On vzpomněl na nás v našem ponížení, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
24 Od našich nepřátel nás osvobodil, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
25 On dává pokrm všemu živoucímu, *
vždyť jeho láska trvá na věky. –
26 Vzdávejte díky Bohu, Pánu nebes, *
vždyť jeho láska trvá na věky.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Vzdávejme díky Bohu, Pánu nebes, od našich nepřátel nás osvobodil.
V.
Ukazuj mi, Pane, svoje cesty.
R.
Uč mě kráčet tvými stezkami.
PRVNÍ ČTENÍ
Z knihy proroka Ozeáše
5,15d-7,2
Obrácení, není-li upřímné, zůstane bez užitku
Tak praví Hospodin:
5.14„Já jsem lvicí Efraimovi,
mladým lvem judskému domu,
já, já uchvátím a odejdu,
vezmu, a nikdo nezachrání.
15Půjdu a vrátím se na své místo,
dokud neodpykají tresty;
budou hledat mou tvář
v soužení budou toužit po mně:
6.1'Nuže, vraťme se k Hospodinu:
on nás rozdrásal a on nás uzdraví,
on nás zranil a on nás obváže!
2Po dvou dnech nám vrátí život,
třetího dne nás vzkřísí,
před jeho tváří budeme žít.
3Poznávejme Hospodina,
snažme se ho poznat!
Jako jitřenka jistě vysvitne,
přijde k nám jako déšť raný,
jako déšť pozdní, který zavlaží zemi.'
4Co mám dělat s tebou, Efraime,
co mám dělat s tebou, Judo?
Vaše láska je jak ranní mráček,
jako rosa, která záhy mizí.
5Proto jsem je otesával skrze proroky,
zabíjel slovy svých úst,
ale má spravedlnost vyjde jak světlo,
6protože chci lásku, a ne oběť,
poznání Boha chci víc než celopaly.
7Oni však v Admě porušili smlouvu,
tam se mi zpronevěřili.
8Městem zločinců je Gilead,
potřísněné krví.
9Jako lupiči, kteří číhají na chodce,
je tlupa kněží;
vraždí na cestě ty, kdo jdou do Sichemu,
věru, páchají hanebnost.
10V Izraelově domě jsem viděl strašnou věc:
Efraim tam smilní, poskvrnil se Izrael.
11Také pro tebe, Judo, je připravena žeň,
až změním osud svého lidu.
7.1Když jsem chtěl Izraele léčit,
ukázala se nepravost Efraima
a neřest Samaří,
protože páchají podvod;
vloupává se zloděj,
lupičské bandy přepadají na ulici.
2Nemyslí na to,
že pamatuji na všechny jejich neřesti.
Kolem nich jsou nyní jejich zločiny,
jsou před mou tváří.“
RESPONSORIUM
Mt 9, 13; Oz 6, 6.4
O.
Jděte a naučte se, co znamená: *
Chci lásku, a ne oběť, poznání Boha chci víc než celopaly.
V.
Vaše láska je jak ranní mráček, jako rosa, která záhy mizí. *
Chci lásku, a ne oběť, poznání Boha chci víc než celopaly.
DRUHÉ ČTENÍ
Z dopisu svaté Kláry svaté Anežce České
(Edit. I. Omaechevarria, Escritos de Santa Clara, Madrid 1970,
pp. 339-341)
Dívej se na Kristovu chudobu, pokoru a lásku
Šťastný je jistě ten, komu je dáno mít účast na svaté hostině, aby z
hloubi srdce přilnul k tomu, jehož kráse se bez ustání obdivují všechny
blažené sbory nebešťanů. Jeho láska probouzí lásku, pohled na něj
občerstvuje, jeho dobrota nasycuje, jeho sladkost oblažuje, vzpomínka na
něj přináší líbezné světlo, jeho vůní oživnou mrtví, patření na jeho
slávu bude blažeností všech občanů nebeského Jeruzaléma. A protože on je
odleskem věčné slávy, jasem světla věčného a zrcadlem bez poskvrny,1
dívej se denně do tohoto zrcadla, královno, snoubenko Ježíše Krista, a
pozoruj v něm ustavičně svou tvář, aby ses celá ozdobila uvnitř i
navenek, aby ses oblékla v pestrou nádheru a byla okrášlena květy a
ozdobami všech ctností, jak se sluší na nejčistší dceru a snoubenku
nejvyššího Krále. V tomto zrcadle září blahoslavená chudoba, svatá pokora
a nevýslovná láska, jak můžeš s pomocí Boží milosti v celém zrcadle
pozorovat.
Dívej se tedy na počátek toho zrcadla: na chudobu toho, který byl položen
do jeslí a zavinut do plének. Jak obdivuhodná pokora, jak úžasná chudoba!
Král andělů, Pán nebe i země, spočívá v jeslích. Uprostřed zrcadla pak
pozoruj pokoru nebo alespoň blahoslavenou chudobu, nesčetné námahy a
strasti, které vzal na sebe pro vykoupení lidstva. A na konci toho
zrcadla pohlížej na nevýslovnou lásku, s níž chtěl trpět na kříži a
zemřít nejpotupnějším způsobem smrti. Sám Kristus – neboť on je to
zrcadlo visící na dřevě kříže – vybízel kolemjdoucí, aby o tom uvažovali:
Vy všichni, kteří jdete okolo cestou, pohleďte a vizte, zdali je bolest
jako bolest má.2 Odpovězme volajícímu a naříkajícímu jedním hlasem a
jedním duchem: Ustavičně to mám na paměti, má duše ve mně chřadne.3 Proto
ať stále víc planeš žárem lásky, královno nebeského Krále.
A nadto rozjímej o jeho nevýslovných slastech, věčném bohatství a cti, a
vzdychajíc z nesmírné touhy a lásky srdce, volej: „Přitahuj mě, a
poběžíme za tebou po vůni tvých mastí,4 nebeský Ženichu. Poběžím a
nezemdlím, dokud mě neuvedeš do vinného sklepa,5 dokud tvá levice nebude
pod mou hlavou a tvá pravice mě nebude šťastně objímat6 a nepolíbíš mě
blaženým polibkem svých úst.“7
A až budeš pohroužena v toto rozjímání, pamatuj na mě, svou chudičkou
matku, a věz, že jsem nesmazatelně zapsala tvou drahou památku na desky
svého srdce, neboť jsi mi ze všech nejdražší.
1 srov. Mdr 7, 26 (Vulg.)
2 Pláč 1, 2
3 Pláč 3, 20
4 Pís 1, 3 (Vulg.)
5 srov. Pís 2, 4
6 srov. Pís 2, 6
7 srov. Pís 1, 1
RESPONSORIUM
Žl 72 (73), 26; srov. Flp 3, 8.9
O.
Ať tělo mé i srdce pominou – *
Pán je má skála a můj úděl navždy.
V.
Všechno považuji za škodu, abych mohla získat Krista a byla s ním spojena. *
Pán je má skála a můj úděl navždy.
MODLITBA
Modleme se:
Bože, tvá milosrdná láska vedla svatou Kláru, aby šla za tvým voláním a
zamilovala si chudobu; prosíme tě, pomáhej i nám, abychom nepřilnuli k
věcem pozemským, ale následovali Krista a došli k patření na tebe v nebeské
slávě. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|