[ nová verze ]
28. prosinec 2011, Středa
1. týden žaltáře
Svatých Mláďátek, mučedníků, svátek
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 28. prosinec 2011 Svatých Mláďátek, mučedníků, svátek
Svátek těchto nevinných dětí zavražděných v Betlémě a jeho okolí
se připomíná už v nejstarších martyrologiích. Sv. Caesarius z Arles, sv. Augustin a
jiní církevní Otcové vidí jejich slávu v tom, že na rozdíl od ostatních mučedníků,
kteří svou smrtí vydali Kristu svědectví, tito malí chlapci zemřeli místo něho.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
Teď mučedníkům zpívejme,
mláďátkům, písně velebné,
je ztrácí zarmoucená zem,
nebe však vítá s jásotem.
Bezbožný král je zavraždil,
Tvůrce však dobrý shromáždil,
a vzal je s sebou blažené
do jasné říše nadhvězdné.
Smrt těchto věrných nevinná
i Krista mocně dojímá.
Andělé, chlapce dvouleté
i mladší k nebi vedete.
Té blahé obci patří čest,
v níž Vykupitel zrozen jest,
tam se mu první oběti
z řad mučedníků zasvětí.
Teď skví se v bílém rouchu svém,
v nebesích přímo před trůnem,
když purpurová roucha všech
obmyla Beránkova krev.
Buď sláva tobě, Ježíši,
zrozený z Panny nejčistší,
i Otci, Duchu milosti
po všechny věky věčnosti. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Tví chlapci jásali jako beránkové a velebili tě, Pane, protože jsi
je vysvobodil.
Žalm 2
Mesiáš — král a vítěz
Spolčili se proti tvému svatému služebníku Ježíšovi, kterého jsi pomazal za Mesiáše. (Sk 4, 27)
1 Proč se bouří kmeny pohanů, *
národy proč snují marné plány?
2 K boji povstávají králové, †
smlouvají se vládci proti Pánu, *
proti jeho pomazanému.
3 „Zpřetrhejme jejich okovy, *
shoďme ze sebe ta jejich pouta!“ –
4 Směje se jim na nebesích Pán, *
úsměšek má pro ně na svém trůnu.
5 Potom k nim však s hněvem promluví, *
vyděsí je ve svém rozhořčení:
6 „Já jsem svého krále dosadil *
na Siónu, na své svaté hoře!“ –
7 Rozhodnutí Páně rozhlásím. †
Takto ke mně promluvil můj Pán: *
„Tys můj syn, dnes já jsem tebe zplodil.
8 Požádej, a národy ti dám, *
zemi budeš vlastnit do všech končin.
9 Povládneš jim prutem železným, *
jako z hlíny džbán je můžeš rozbít.“ –
10 Proto, králové, už prohlédněte, *
poučit se dejte, vládci země!
11 V bázni služte Pánu, vzývejte ho, *
v rozechvění líbejte mu nohy,
12 ať se k vaší zkáze nerozhorlí, †
neboť hněvem snadno může vzplanout. *
Blaze všem, kdo důvěřují v něho!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Tví chlapci jásali jako beránkové a velebili tě, Pane, protože jsi
je vysvobodil.
Ant. 2 Byli vykoupeni z lidí jako prvotiny pro Boha a pro Beránka, jsou bez poskvrny
před trůnem Božím.
Žalm 32 (33)
Chvála Boží prozřetelnosti
Všechno povstalo skrze Slovo. (Jan 1, 3)
I
1 Jásejte vstříc Pánu, spravedliví, *
zbožným sluší vroucí chvalozpěv.
2 Oslavujte Pána při citeře, *
rozezvučte harfu mnoha strun!
3 Zazpívejte Pánu novou píseň, *
doprovoďte jásot zvučnou hrou! –
4 Neboť pravdivé je slovo Páně, *
spolehlivé vše, co činí on.
5 Spravedlnost, právo vždy má v lásce, *
milost Páně naplňuje zem.
6 Slovem Páně stvořeno je nebe, *
zástup nebes dechem jeho úst.
7 Vody moří jako v měchu jímá, *
v hojné zásobě má pravodstvo. –
8 Pánu ať se koří celá země, *
tvorstvo světa ať se před ním chví!
9 Vždyť co řekne Pán, se ihned stane, *
co on poručí, to rázem jest.
10 Plány pohanů Pán rozmetává, *
maří, co si smyslí národy.
11 Na věky však trvá vůle Páně, *
z rodu na rod jeho záměry. –
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Byli vykoupeni z lidí jako prvotiny pro Boha a pro Beránka, jsou bez poskvrny
před trůnem Božím.
Ant. 3 Na věky jásají, došli radosti a zmizela bolest
i pláč.
II
12 Šťastný národ, jemuž Pán je Bohem, *
lid, jejž on si za svůj vyvolil!
13 Pán k nám shlíží z vysoka svých nebes, *
všechny lidské syny obzírá.
14 Bedlivě se dívá z míst, kde sídlí, *
na všechny, kdo obývají zem:
15 protože on sám jim srdce stvořil, *
nyní jejich skutky sleduje. –
16 Nepomůže králi množství vojska, *
nezachrání síla hrdinu,
17 nezvítězí koně s vozatajstvem, *
všechna jejich síla nestačí.
18 Pán je s těmi, kdo ho uctívají, *
kdo jen v jeho milost doufají,
19 že uchrání jejich duše smrti, *
že je v hladomoru zachová. –
20 Naše duše hledí jenom k Pánu, *
vždyť on je náš pomocník a štít.
21 Z něho raduje se naše srdce, *
v jeho svaté jméno doufáme.
22 S námi, Pane, buď tvé slitování, *
jako ty jsi naše naděje!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Na věky jásají, došli radosti a zmizela bolest
i pláč.
V.
Svatí zpívali píseň novou před trůnem Božím a Beránkovým.
O.
A spolu s nimi se ozývala zpěvem země.
PRVNÍ ČTENÍ
Z druhé knihy Mojžíšovy
1, 8-16. 22
Zabíjení hebrejských dětí v Egyptě
8V Egyptě se dostal k vládě nový král, který nevěděl nic o Josefovi.
9Řekl svému národu:
„Hle, národ synů Izraele je příliš četný a silný na nás. 10Jednejme vůči němu obezřetně,
aby se nerozmnožil a v případě války se nepřidal k našim nepřátelům, s námi nebojoval a neodešel ze země.“
11Ustanovili tedy nad nimi dozorce pro roboty, aby je týrali robotou. Stavěli faraónovi
zásobovací města Pithom a Rameses. 12Čím víc však je týrali, tím víc se množili a rostli,
13takže si Egypťané zprotivili syny Izraele. 14Tyranií
si je podrobili, ztrpčovali jim život tvrdou prací s přípravou hlíny, cihel a všelijakou prací na poli, vůbec je dřeli tyransky.
15Egyptský král poručil hebrejským porodním pomocnicím, z nichž jedna se jmenovala Šifra a druhá
Pua: 16„Když budete Hebrejkám pomáhat při porodu a zjistíte,
že je to chlapec, usmrťte ho, když to bude děvče, ať je naživu.“
20Farao nadto poručil všemu svému lidu: „Každého syna narozeného Hebreům hoďte do Nilu, každou dceru však nechte naživu!“
RESPONSORIUM
Iz 65, 19; Zj 21, 4. 5
O.
Plesat budu nad Jeruzalémem, radovat se budu ze svého lidu. *
Neuslyší se v něm hlas pláče nebo křiku.
V.
Nebude už smrt ani zármutek, nářek ani bolest už nebude. *
Neuslyší se v něm hlas pláče nebo křiku.
DRUHÉ ČTENÍ
Z kázání svatého biskupa Quodvultdea
(Sermo 2 de Symbolo: PL 40,
655)
Nemluví ještě a už vyznávají Krista
Narodil se malý chlapec i velký Král. Zdaleka vede Bůh mudrce, aby se přišli poklonit tomu,
kdo sice leží v jeslích, ale kraluje nebi i zemi. A když mudrcové zvěstují, že se narodil král,
Herodes se děsí a chce ho zabít, aby neztratil své království. A přitom kdyby v něho uvěřil,
klidně by si kraloval zde na tomto světě i jednou bez konce v životě věčném.
Proč se bojíš, Herode, když slyšíš, že se narodil Král? Nepřišel přece, aby tebe svrhl a vyhnal,
ale aby přemohl ďábla. Ale ty to nechápeš, děsíš se a běsníš, a pro zničení toho jediného,
po kterém se pídíš, se stáváš ukrutníkem vraždícím tolik dětí.
Neodvrátí tě ani láska hořekujících matek, ani truchlení otců nad zavražděnými syny,
ani křik a nářek dětí. Vraždíš tyto drobečky jen proto, že tvé srdce vraždí
strach a ty se domníváš, že když se ti podaří, oč usiluješ, budeš moci být dlouho živ. Ale vždyť ty chceš zabít sám Život!
Nuže, onen zdroj milosti, maličký i veliký, ten, který leží v jeslích, otřásá tvým trůnem.
Aniž to víš, uskutečňuje skrze tebe své dílo a vysvobozuje duše ze zajetí ďáblova.
Děti svých nepřátel přijal totiž za vlastní.
Děťátka umírají za Krista a nevědí o tom, rodiče oplakávají ty, kteří se ve smrti stávají mučedníky;
a ty, kteří ještě ani nemluví, činí Kristus svými spolehlivými svědky. Hle, jak kraluje ten,
jenž právě přišel vládnout! Hle, osvoboditel už osvobozuje, spasitel přináší spásu!
Jenže ty, Herode, o tom nic nevíš, děsíš se a běsníš. A zatímco proti tomuto dítěti běsníš,
už mu prokazuješ službu, i když o tom nevíš.
Jak veliký je to dar milosti! Pro jaké zásluhy bylo těmto dětem dopřáno takovéto vítězství?
Nemluví ještě, a už vyznávají Krista. Nejsou s to se pustit do boje, protože nevládnou ještě rukama,
a už si odnášejí palmu vítězství!
RESPONSORIUM
srov. Zj 5, 14; 4, 10; 7, 11
O.
Klaněli se žijícímu na věčné věky, *
složili své koruny před trůn svého Pána, Boha.
V.
Padli na tvář před trůnem a velebili žijícího na věčné věky.*
Složili své koruny před trůn svého Pána, Boha.
HYMNUS
Bože, tebe chválíme. *
Tebe, Pane, velebíme.
Tebe, věčný Otče, *
celá země uctívá.
Tobě všichni andělé, *
tobě všechny moci nebeské,
tobě cherubové, tobě serafové *
bez ustání provolávají:
Svatý, * svatý, * svatý *
Pán, Bůh zástupů!
Plná jsou nebesa i země *
tvé vznešené slávy.
Tebe oslavuje *
skvělý sbor apoštolů,
tebe oslavuje *
velký počet proroků,
tebe oslavují *
bělostné šiky mučedníků;
tebe oslavuje *
Církev po širém světě:
tebe, Otce, *
neskonale velebného,
tvého milovaného, *
pravého a jediného Syna,
stejně jako Ducha Svatého, *
Utěšitele.
Ty jsi Král slávy, *
Kriste!
Ty jsi Otcův *
věčný Syn.
Abys vysvobodil člověka, přijals jeho tělo *
a neváhal ses narodit z Panny.
Ty jsi zvítězil nad smrtí *
a otevřel věřícím království nebes.
Sedíš po pravici Boží *
ve slávě Otce.
Věříme, že přijdeš *
jako soudce.
Proto tě prosíme, pomoz svým služebníkům; *
vždyť jsi je vykoupil předrahou krví!
Dej, abychom byli uvedeni k tvým svatým *
do věčné slávy.
* Zachraň, Pane, svůj lid *
a žehnej svému dědictví.
Kraluj mu *
a vyvyš jej na věky.
Každého dne *
dobrořečíme tobě
a chválíme tvé jméno na věky, *
až na věky věků.
Rač nás, Pane, tohoto dne, *
chránit před hříchem.
Smiluj se nad námi, Pane,*
smiluj se nad námi.
Sešli nám, Pane, své milosrdenství, *
jak v tebe doufáme.
V tebe, Pane, doufám, *
nebudu zahanben na věky.
* Poslední část (prosby) se může vynechat.
MODLITBA
Modleme se:
Bože, tys poslal na svět svého Syna, a svaté děti betlémské, i když ještě neuměly mluvit,
přece svědčily o jeho příchodu svou mučednickou smrtí; dej, ať my, kteří svou víru ústy vyznáváme,
podle ní také žijeme. Prosíme o to skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|