[ nová verze ]
22. duben 2011, Pátek
2. týden žaltáře
Velký pátek
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 22. duben 2011 Velký pátekRANNÍ CHVÁLY S ČETBOU
V. Bože, shlédni a pomoz.
R.
Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky
a na věky věků. Amen.
HYMNUS
Hle, žluč, ocet, sliny, trní.
Už proráží kopí, hřeb
tělo, z něhož v okamžení
vylévá se s vodou krev.
Jaký proud omývá zemi,
moře, hvězdy, celý svět!
Věrný kříži, nenajde se
žádný strom tak vznešený,
podobný ti v žádném lese
květy, plodem, zelení:
Blahý kmen plod sladký nese
blahým hřebem zraněný.
Velký strome, větve sehni,
uvolni svou tuhou dřeň,
vrozenou ti tvrdost zjemni,
kterou jsi vždy napřímen,
údy krále nebes vezmi
jemně na svůj hladký kmen.
Ty jen jsi směl v náruč svoji
Oběť lidstva pozdvihnout
a světu, jenž v troskách stojí,
archu spásy nabídnout;
z Beránkova boku dvojí
vytmelil ji trysklý proud.
Otci, Synu buď táž sláva
táž Duchu, jenž těší nás,
ať se ti táž úcta vzdává,
Trojice, po všechen čas,
vždyť tvá milost neustává
chránit nás, jež spasilas. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 K boji povstávají králové, smlouvají se vládci proti Pánu, proti jeho Pomazanému.
Žalm 2
Mesiáš — král a vítěz
Spolčili se proti tvému svatému služebníku Ježíšovi, kterého jsi pomazal za Mesiáše. (Sk 4, 27)
1 Proč se bouří kmeny pohanů, *
národy proč snují marné plány?
2 K boji povstávají králové, †
smlouvají se vládci proti Pánu, *
proti jeho pomazanému.
3 „Zpřetrhejme jejich okovy, *
shoďme ze sebe ta jejich pouta!“ –
4 Směje se jim na nebesích Pán, *
úsměšek má pro ně na svém trůnu.
5 Potom k nim však s hněvem promluví, *
vyděsí je ve svém rozhořčení:
6 „Já jsem svého krále dosadil *
na Siónu, na své svaté hoře!“ –
7 Rozhodnutí Páně rozhlásím. †
Takto ke mně promluvil můj Pán: *
„Tys můj syn, dnes já jsem tebe zplodil.
8 Požádej, a národy ti dám, *
zemi budeš vlastnit do všech končin.
9 Povládneš jim prutem železným, *
jako z hlíny džbán je můžeš rozbít.“ –
10 Proto, králové, už prohlédněte, *
poučit se dejte, vládci země!
11 V bázni služte Pánu, vzývejte ho, *
v rozechvění líbejte mu nohy,
12 ať se k vaší zkáze nerozhorlí, †
neboť hněvem snadno může vzplanout. *
Blaze všem, kdo důvěřují v něho!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 K boji povstávají králové, smlouvají se vládci proti Pánu, proti jeho Pomazanému.
Ant. 2 Rozdělují si moje šaty, metají kostky o můj oděv.
Žalm 21 (22), 2-23 (¶ 24-32)
Spravedlivý volá ve svém soužení a je vyslyšen
Ježíš zvolal mocným hlasem: „Eli, Eli, lema sabachthani?“ (Srov. Mt 27, 46)
2 Bože, můj Bože, pročs mě opustil? *
Tak vzdálen jsi mým nářkům a mým prosbám!
3 Můj Bože, volám za dne – neodpovíš, *
za noci – nedocházím utišení. –
4 Ty však jsi svatý, ve svatyni sídlíš, *
ve chvalozpěvech Izraele trváš.
5 Otcové naši doufali jen v tebe, *
doufali v tebe, tys je vysvobodil;
6 volali k tobě, byli zachráněni, *
doufali v tebe, neupadli v hanbu. –
7 Já však už jsem jen červ, ne ani člověk, *
pro posměch lidem, davu k pohrdání.
8 Všichni, kdo na mě hledí, se mi smějí, *
rty sešklebují, potřásají hlavou:
9 "Svěřil se Pánu, ať ho vysvobodí, *
ať ho teď zachrání, když ho má v lásce.“ –
10 Vždyť jenom tys mě vyvedl už z lůna, *
tys mi dal úkryt na matčiných prsou,
11 na tebe odkázán jsem od zrození, *
jen tys můj Bůh už od matčina klína.
12 Nevzdaluj se mi, když se blíží muka, *
a nikde nikdo, aby pomohl!
13 Obklopuje mě množství býků, *
bašanští tuři sevřeli mě,
14 své chřtány na mě otvírají *
jako lvi krvelačně řvoucí.
15 Celý se roztékám jak voda, *
kosti se ve mně rozpojují
a moje srdce jako z vosku *
rozpouští se mi uvnitř těla.
16 Hrdlo už jako střep mám vyschlé †
a jazyk na patro se lepí, *
do prachu smrti jsi mě vrhl. –
17 Smečka zlých psů mě obkličuje, *
zločinná tlupa stojí kolem.
18 Ruce mi proťali i nohy, †
všechny své kosti mohu spočíst, *
a oni na mne krutě civí.
19 Rozdělují si moje šaty, *
metají kostky o můj oděv. –
20 Ty, Pane, však mi nebuď vzdálen! *
Ty mi přijď na pomoc, má sílo!
21 Zpod meče vytrhni mou duši *
a z drápů lítých psů můj život.
22 Ze lvího chřtánu vysvoboď mě †
a zachraň před tuřími rohy! *
Vyslyš mě, vyslyš ubohého!
23 Vyprávět budu o tobě svým bratřím, *
ve shromáždění velebit tě budu.
¶ Tato poslední část žalmu se bere dle vlastního uvážení.
24 Kdo bojíte se Pána, velebte jej, †
slavte jej všichni z Jákobova rodu, *
chvějte se před ním, děti Izraele!
25 Protože nepohrdl poníženým, *
nezošklivil si bídu nebožáka,
tvář před ním neskryl, ale vyslyšel ho, *
když k němu v bídě úpěl o pomoc. –
26 Tys cíl mé chvály v shromážděné obci, *
své sliby splním před ctiteli Páně:
27 Chudobní najedí se do sytosti †
a chválit budou Pána, kdo jdou za ním, *
ať jejich srdce věčné věky žije!
28 Rozpomenou se všechny kraje země, †
vrátí se k Pánu všechny lidské rody *
a s uctíváním padnou před ním na tvář. –
29 Neboť jen Pánu patří kralování, *
jeho je všechna vláda nad národy.
30 Jemu ať klanějí se mocní země *
vzdávají úctu ti, co v hlíně leží! –
31 I moje duše pouze jemu žije, *
všechno mé potomstvo mu bude sloužit.
32 Všem příštím o Pánu se bude zpívat, †
budoucím hlásat jeho spravedlnost: *
neboť tak veliké je dílo Páně.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Rozdělují si moje šaty, metají kostky o můj oděv.
Ant. 3 Použili síly ti, kdo mě chtějí zabít.
Žalm 37 (38)
Prosba hříšníka, který se octl v krajním nebezpečí
Jeho známí všichni zůstali stát opodál. (Lk 23, 49)
2 Nekárej mě, Pane, ve svém hněvu, *
netrestej mě ve svém rozhorlení!
3 Zaryly se do mne tvoje šípy, *
těžce na mne dolehla tvá ruka. –
4 Pro tvůj hněv mám tělo jednu ránu, *
pro můj hřích kost ve mně není celá.
5 Nad hlavu se nakupily viny, *
tíhou přetěžkou mě obtížily.
6 Jitří se a páchnou moje rány, *
a to všechno pro mou pošetilost.
7 Přitlačen a sehnut jsem až k zemi, *
celý den se v sklíčenosti vláčím. –
8 Bedra má jsou celá zanícená, *
místečko v mém těle není zdravé.
9 Zesláblý jsem, zkroušený až běda, *
křičím z hloubi sevřeného srdce. –
10 Pane, ty znáš každou moji touhu, *
žádný povzdech můj ti není tajný.
11 Srdce buší, opouští mě síla, *
už i světlo v očích se mi kalí. –
12 Všichni moji přátelé a druzi †
mému neštěstí se vyhýbají, *
ba i příbuzní se drží stranou.
13 Léčky strojí, kdo mě chtějí zabít, †
hrozí mi, kdo hledají mou zkázu, *
denně nové lsti si vymýšlejí.
14 Já však jsem k nim hluchý, neslyším je, *
němý jsem a ústa neotvírám.
15 Tak jsem jako člověk beze sluchu, *
bez schopnosti ubránit se slovem. –
16 Doufám, Pane, v tebe jediného, *
ty mě vyslyšíš, můj Pane Bože!
17 Říkám si: „Jen ať jim nejsem pro smích, *
těm, kdo mají radost, klopýtnu-li!“ –
18 Já pak mám až příliš blízko k pádu, *
stále mám svou bolest před očima.
19 Proto zhloubi přiznávám svou vinu, *
pro svůj hřích jsem obavami sklíčen. –
20 Silní však jsou moji nepřátelé, *
mnozí, kdo mě nenávidí pro nic,
21 za dobrotu zlem mi odplácejí, *
pasou po mně za to, že chci dobro. –
22 Proto ty mě, Pane, neopouštěj, †
nevzdaluj se ode mne, můj Bože! *
Na pomoc mi pospěš, Pane, spáso má!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Použili síly ti, kdo mě chtějí zabít.
V.
Stojí proti mně falešní svědci.
O.
V záští mi hrozí záhubou.
PRVNÍ ČTENÍ
Z listu Židům
9, 11-28
Kristus, velekněz budoucích hodnot, vešel jednou provždy do svatyně se svou vlastní krví
11Kristus přišel jako velekněz budoucích hodnot; prošel stánkem větším a dokonalejším, který není udělán lidskýma
rukama, to je: nenáleží k tomuto stvořenému světu, 12a vešel jednou provždy do svatyně, ne s krví kozlů
a telat, ale se svou vlastní krví, a tím nám získal věčné vykoupení. 13Jestliže už samo pokropení krví kozlů,
býků a popel z jalovice posvěcuje ty, kteří jsou nečistí, k čistotě těla, 14čím spíše krev Krista, který
skrze věčného Ducha sám sebe přinesl Bohu jako oběť bez poskvrny, očistí naše svědomí od mrtvých skutků, abychom mohli sloužit Bohu živému.
15A proto on je prostředníkem nové smlouvy. Svou smrtí dal zadostiučinění za hříchy spáchané v době, kdy ještě
platila dřívější smlouva. Tím se povolaným dostává splnění slibu o věčném dědictví. 16Aby totiž vstoupila v platnost
závěť, musí být napřed prokázána smrt toho, kdo tu závěť udělal. 17Ta závěť je přece platná až po jeho smrti; dokud on žije,
nemá jeho závěť právní účinnost. 18Proto ani první smlouva nebyla uzavřena bez krve.
19Neboť když Mojžíš ohlásil celému shromáždění všechna nařízení Zákona, vzal yzop se šarlatovou vlnou a pokropil jak
knihu samu, tak všechen lid krví telat a kozlů smíchanou s vodou 20a řekl: „Toto je krev smlouvy,
kterou s vámi uzavřel Bůh“. 21Podobně pokropil krví i stánek a všechno bohoslužebné nářadí.
22A skoro všechno – jak Zákon nařizuje – se očišťuje krví a bez prolití krve není odpuštění.
23Takhle se tedy muselo očišťovat to, co nebeskou svatyni jen připomínalo, ale nebeská svatyně sama vyžaduje obětí
vzácnějších, než jsou tyto. 24Neboť Kristus nevešel do svatyně, zbudované lidskýma rukama, která je jenom napodobeninou té
pravé, ale do samého nebe, aby se teď staral o naše záležitosti u Boha. 25A není třeba, aby víckrát obětoval sám sebe,
jako velekněz vchází do velesvatyně rok co rok s cizí krví, 26jinak by byl musel trpět už mnohokrát od stvoření světa.
Ale zjevil se teď, na konci věků jednou provždy, aby svou obětí odstranil hřích. 27A jako je lidem
určeno, že musí jednou umřít, a pak nastane soud, 28podobně je tomu i u Krista: když byl jednou podán v oběť,
aby na sebe vzal hříchy celého množství lidí, objeví se podruhé – ne už pro hříchy – ale aby přinesl spásu těm, kteří na něho čekají.
RESPONSORIUM
Srov. Iz 53, 7.12
O.
Byl týrán, ale podrobil se a neotevřel svá ústa jako beránek vedený na porážku; byl vydán na smrt, *
aby dal život svému lidu.
V.
Sám sebe vydal na smrt a dal se přičíst k hříšníkům. *
Aby dal život svému lidu.
DRUHÉ ČTENÍ
Z katechezí svatého biskupa Jana Zlatoústého
(Cat. 3, 13-19: SCh 50, 158-162; lat. 174-177)
Moc krve Kristovy
Chceš poznat moc Kristovy krve? Pak se vraťme k jejímu předobrazu, k dávným příběhům, jak se odehrály v Egyptě.
Zabijte, říká Mojžíš, beránka, na němž není vady, a jeho krví pomažte dveře.1 Co to znamená? Že krev zvířete je schopna spasit
rozumného člověka? Zajisté, říká, ale nikoli proto, že je to krev, nýbrž proto, že je předobrazem krve Páně. Jestliže ďábel nyní uvidí nikoli
krev předobrazu rozetřenou po dveřích, nýbrž krev pravdy nanesenou ústy věrných na dveře chrámu, v němž spočívá Kristus, což se tím spíše
nestáhne zpět?
Chceš poznat moc této krve i z jiné strany? Pohleď, odkud zpočátku vytékala a z jakého pramene vytryskla: z výšin kříže, z boku Páně. Jak je
psáno, když Kristus zemřel a byl ještě na kříži, přistoupil voják, probodl kopím bok a nato vytekla voda a krev. První byla symbolem křtu, druhá
svatých tajemství (eucharistie). Onen voják tedy probodl bok, prorazil stěnu svatého chrámu a já jsem nalezl poklad a získal bohatství. Tak tomu
bylo i s Beránkem: Židé ho zabili a mně ta oběť přinesla spásu.
Z boku vytekla krev a voda.2 Toto tajemství nesmíš, můj milý, přejít jen tak beze všeho. Mám ještě dále co mluvit o tajemstvích: řekl jsem,
že ona krev a voda jsou symboly křtu a svatých tajemství. Z nich obou se zrodila Církev v koupeli znovuzrození a obnovení Duchem Svatým,3
to jest skrze křest a svatá tajemství. A symboly křtu a svatých tajemství vycházejí z boku. Ze svého boku tedy Kristus vytvořil Církev, jako
vytvořil z Adamova boku Evu.
Proto i Mojžíš, když hovoří o prvním člověku, říká: Kost z mých kostí a tělo z mého těla;4 tím nám naznačuje bok Páně. Vždyť jako vzal
kdysi Bůh z boku a vytvořil ženu, tak nám dal krev a vodu ze svého boku a vytvořil Církev. A jako tenkrát vzal z boku, když Adam spal a nevěděl
o sobě, obdobně i nyní dal krev a vodu až po své smrti.
Viděli jste, jakým způsobem se Kristus zasnoubil se svou nevěstou? Viděli jste, jakým pokrmem nás všechny živí? Týž pokrm nás utváří i živí. A
jako krmí žena toho, koho porodila, vlastní krví a mlékem, tak i Kristus neustále živí svou krví ty, jimž dal život.
1 srov Ex 12, 5-7
2 Jan 19, 34
3 Tit 3, 5
4 Gn 2, 23
RESPONSORIUM
1 Petr 1,18-19; Ef 2, 18; 1 Jan1, 7
O.
Nebyli jste vykoupeni nějakými věcmi pomíjejícími, stříbrem nebo zlatem, ale drahou krví Krista jako bezúhonného a neposkvrněného beránka. *
Skrze něho máme všichni přístup k Otci v jednom Duchu.
V.
Krev Ježíše Krista, Syna Božího, nás očišťuje od každého hříchu. *
Skrze něho máme všichni přístup k Otci v jednom Duchu.
PSALMODIE
Ant. 1 Bůh ani vlastního Syna neušetřil, ale vydal ho za nás za všechny.
Žalm 50 (51)
Smiluj se nade mnou
Stále si obnovujte mysl po její duchovní stránce a oblečte člověka nového. (Srov. Ef 4, 23-24)
3 Smiluj se nade mnou, Bože, *
jenž jsi tak milosrdný,
tak plný slitování, *
a moji nepravost zahlaď!
4 Smyj ze mne všechnu mou vinu *
a z mého hříchu mě očisť! –
5 Uznávám, špatně jsem činil, *
svůj hřích mám na očích stále. –
6 To proti tobě jsem hřešil, *
spáchal, co tobě se příčí,
takže tvůj soud je správný, *
tvůj ortel spravedlivý. –
7 Vždyť jsem už narozen s vinou, *
matka mě počala s hříchem.
8 Ty máš rád upřímné srdce, *
v skrytu mě moudrosti učíš. –
9 Pokrop mě yzopem, zas budu čistý, *
umyj mě, bělejší budu než sníh.
10 Veselí, radost mi zakusit dopřej, *
ať jásají kosti, které jsi zdrtil. –
11 Odvrať se tváří od mých hříchů, *
všechny mé špatnosti nadobro zahlaď.
12 Stvoř ve mně čisté srdce, Pane, *
nového, stálého ducha mi dej. –
13 Neodvrhuj mě od své tváře, *
ať ve mně trvá tvůj svatý duch.
14 Dej, ať se opět těším z tvé spásy, *
posil mě velkodušností. –
15 Hříšníky budu učit tvým cestám, *
bezbožní k tobě se vrátí zas.
16 Před krveprolitím zachraň mě, Pane, *
zajásám, jak jsi spravedlivý! –
17 Odemkni, Pane, opět má ústa, *
mé rty ti zapějí chvalozpěv.
18 V krvavých žertvách zálibu nemáš, *
obětí tou se ti nezavděčím.
19 Má oběť, Pane, je zkroušený duch, *
zdrcené srdce neodmítneš. –
20 Oblaž, Pane, svou dobrotou Sión, *
zbuduj zas hradby Jeruzaléma!
21 Pak se ti zalíbí v obětech řádných, †
v zápalných žertvách a celopalech, *
na oltář budou ti býčky klást.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Bůh ani vlastního Syna neušetřil, ale vydal ho za nás za všechny.
Ant. 2 Ježíš Kristus nás miloval a obmyl nás svou krví z našich hříchů.
Kantikum
Bůh přijde soudit
Hab 3, 2-4. 13a. 15-19
Zdvihněte hlavu, protože se blíží vaše vykoupení. (Lk 21, 28)
2 Zaslechl jsem Pane, tvé slovo, *
a zděsil jsem se.
Vidím tvůj záměr, Pane, *
během času jej zjevíš,
během času jej oznam, †
a když se rozhněváš, *
na milosrdenství pamatuj! –
3 Bůh už se blíží od poledne, *
Svatý od faranských hor.
4 Jeho sláva pokrývá nebe *
a zemi naplňuje jeho vznešenost.
Jeho záře je jako svit slunce, †
z jeho rukou planou blesky, *
síla je v nich skryta. –
13 Vyšel jsi svůj lid chránit, *
spasit ho se svým Pomazaným. –
15 Svým ořům jsi udělal v moři cestu *
přes bahno velikých vod. –
16 Slyšel jsem a celý jsem se zachvěl, *
tvůj hlas mi roztřásl rty.
Až do kostí mi pronikl hrozný děs *
a nohy se mi podlomily.
Jen abych přečkal ten den tísně *
a svůj lid našel připravený! –
17 Fíkovník už nevyraší, *
vinice nedají plody:
výnos oliv zklame, *
pole obilí neurodí.
Vyhynula stáda ovcí, *
ve stájích už není skotu. –
18 Já však budu jásat v Pánu, *
radovat se z Boha, svého Spasitele.
19 Pán Bůh je má síla, *
mým nohám dává hbitost laní.
Jako vítěz mne dovede na výšiny, *
a já mu budu žalmy zpívat.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Ježíš Kristus nás miloval a obmyl nás svou krví z našich hříchů.
Ant. 3 Tvému kříži se klaníme, Pane, a slavíme tvé svaté vzkříšení. Neboť kříž přinesl radost celému světu.
Žalm 147 (147B), 12-20
Obnova Jeruzaléma
Pojď, ukážu ti nevěstu, choť Beránkovu. (Zj 21, 9)
12 Oslavuj Pána, Jeruzaléme, *
veleb, Sióne, svého Boha! –
13 On v tvých branách závory zpevnil, *
žehná tvým dětem, žijícím v tobě.
14 On tvé území v pokoji chrání, *
jadrnou pšenicí štědře tě sytí.
15 On své slovo sesílá na zem, *
co on vyřkne, se rozbíhá kvapem.
16 On dává sníh jak hebkou vlnu, *
jíní rozsévá jako popel. –
17 Kroupy sype jak chlebové drobty, *
chladem jeho zmrzají vody:
18 sešle slovo, a roztají zase, *
větru dá zavát, a zas vody tekou.
19 Slova svá zjevil Jákobovi, *
zákony, příkazy Izraeli.
20 S žádným národem nejednal takto, *
žádnému jinému nedal svůj zákon.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Tvému kříži se klaníme, Pane, a slavíme tvé svaté vzkříšení. Neboť kříž přinesl radost celému světu.
KRÁTKÉ ČTENÍ
Iz 52, 13-15
Hle, můj Služebník dojde úspěchu, bude povýšen, povznesen k velké vznešenosti. Jak mnozí budou nad ním žasnout! Neboť jeho podoba byla nelidsky zohavena, vzhledem se nepodobá člověku.
On přivede v údiv mnohé národy, králové před ním zavřou svá ústa, neboť spatří, co se jim neřeklo, zpozorují, co dříve neslyšeli.
KRÁTKÉ RESPONSORIUM
Místo responsoria se říká:
Ant. Kristus byl poslušný až k smrti, a to k smrti na kříži.
ZACHARIÁŠOVO KANTIKUM
Ant. k Zachariášovu kantiku Nad jeho hlavu dali nápis: Ježíš Nazaretský, židovský král.
Mesiáš a jeho předchůdce
Lk 1, 68-79
Požehnaný buď Pán, Bůh Izraele, *
protože navštívil a vykoupil svůj lid.
A vzbudil nám mocného spasitele *
z rodu Davida, svého služebníka.
Jak slíbil od pradávna *
ústy svých svatých proroků:
že nás zachrání od našich nepřátel *
a z rukou všech, kteří nás nenávidí.
Slitoval se nad našimi otci *
a rozpomenul se na svou svatou smlouvu:
na přísahu, kterou se zavázal našemu otci Abrahámovi, *
že nám dá,
abychom mu beze strachu *
a vysvobozeni z rukou nepřátel
zbožně a spravedlivě sloužili *
po všechny dny svého života.
A ty, synu, budeš prorokem Nejvyššího, *
neboť půjdeš před Pánem, abys mu připravil cestu
a dal jeho lidu poznat spásu *
v odpuštění hříchů
pro slitování a milosrdenství našeho Boha, *
kterým nás navštívil Vycházející z výsosti,
aby se zjevil těm, kdo jsou ve tmě a v stínu smrti, *
a uvedl naše kroky na cestu pokoje.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. k Zachariášovu kantiku Nad jeho hlavu dali nápis: Ježíš Nazaretský, židovský král.
PROSBY
Náš Vykupitel pro nás trpěl, byl pohřben a vstal z mrtvých. Klaňme se mu s upřímnou zbožností a pokorně ho prosme:
PANE, SMILUJ SE NAD NÁMI.
Pane a Mistře náš, ty ses stal kvůli nám poslušným až k smrti,
— kéž i my vždycky plníme vůli tvého nebeského Otce.
Živote náš, svou smrtí na kříži jsi přemohl peklo i smrt,
— kéž umíráme ve spojení s tebou, abychom byli s tebou také slavně vzkříšeni.
Králi náš, tys byl lidmi potupen a pošlapán jako červ,
— kéž jsme i my připraveni snášet utrpení, z něhož pramení spása.
Spáso naše, tys vydal svůj život z lásky k lidem,
— kéž se navzájem milujeme, jako tys miloval nás.
Spasiteli náš, tys rozepjal ruce na kříži a přitáhl k sobě všechna pokolení,
— shromáždi svůj rozptýlený lid ve svém království.
Otče náš, jenž jsi na nebesích,
posvěť se jméno tvé,
přijď království tvé,
buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
jako i my odpouštíme našim viníkům,
a neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás od zlého.
Otče náš...
MODLITBA
Shlédni, prosíme, Bože, na tuto svou rodinu, pro niž se náš Pán Ježíš Kristus neváhal vydat do rukou zločinců
a dát se ukřižovat. Neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Pokud předsedá kněz
nebo jáhen, rozpustí lid takto:
Pán s vámi.
R. I s tebou.
Požehnej vás všemohoucí Bůh,
Otec i Syn i Duch Svatý.
R. Amen.
Může použít i
jinou formuli požehnání z misálu.
Pokud má lid odejít,
řekne:
Jděte ve jménu Páně.
R. Bohu díky.
Pokud nepředsedá kněz nebo jáhen a při recitovaní jednotlivce se modlitba zakončí takto:
Pán nám žehnej,
ode všeho zlého nás ochraňuj
a doveď nás do života věčného.
R. Amen.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|