[ nová verze ]
29. srpen 2024, Čtvrtek
1. týden žaltáře
Umučení svatého Jana Křtitele, památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
nepoužívat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 29. srpen 2024 Umučení svatého Jana Křtitele, památka
O umučení Předchůdce Páně podává zprávu evangelium Matoušovo (14,3-12) a
Markovo (6, 17-29). Josef Flavius píše, že se to stalo v tvrzi Machaerus,
kde měl Herodes Antipas královský palác. Podle staré tradice přenesli
Janovi učedníci jeho mrtvé tělo do samařského města Sebaste a uložili ho
na místě, kde byla v 1. polovině 4. století zbudována bazilika. Zdá se,
že památka Předchůdce Páně, slavená v Jeruzalémě už v 5. století kromě
slavnosti Narození také dnešního dne, byla výročím posvěcení této
baziliky. Během 6. a 7. století se rozšířilo slavení této památky na
Východě i na Západě s názvem Umučení nebo Stětí sv. Jana Křtitele.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
V noci a časně ráno:
Když zakryla noc pláštěm tmy
barvy všech věcí na zemi,
slyš prosby, naše vyznání,
ty Soudce srdcí nestranný.
Odpusť nám všechny proviny,
smyj z naší duše poskvrny,
dej, Kriste, nám, ať milost tvá
zažene od nás smečky zla.
Hle, duch je hříchem podlomen
a zhoubná vina hlodá v něm.
Však chcem se temných činů vzdát
a tebe, Spáso, vyhledat.
A proto rozptyl mlžný dým
nám z duše světlem blaživým,
ať blahý cit ji naplní,
že smí dlít na tvém výsluní.
Laskavý Vládce, Ježíši,
buď s Otcem ti čest nejvyšší,
i Duchu, který těší nás,
po všechny věky, v každý čas. Amen.
Během dne:
Prosíme, Kriste, vlídně hleď
na sluhy tebe prosící,
ať víru naši neničí
zlo, kterým naplněn je svět.
Vypuďme špatnost z duše své,
závistí svést se nedejme,
urážky neoplácejme
a dobrým přemáhejme zlé.
Dej, by nám z nitra zmizela
lest, hněv a pýcha života
a s ní i naše lakota,
odvěký pramen všeho zla.
Ať cesty míru urovná
vždy nelíčená upřímnost,
ať skví se všude počestnost
a naděje vždy nezlomná.
Laskavý Vládce, Ježíši,
buď s Otcem ti čest nejvyšší,
i Duchu, který těší nás,
po všechny věky, v každý čas. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Výroky Páně jsou štítem všem, kdo v něm hledají spásu.
Žalm 18, 31-51
Poděkování za záchranu
Je-li Bůh s námi, kdo proti nám? (Řím 8, 31)
IV
31 Bůh, Boží cesta je dokonalá, †
výroky Páně tříbeny v ohni, *
on je štít všech, kdo v něm hledají spásu.
32 Vždyť kdo je Bůh než jedině Pán, *
kdo nežli sám náš Bůh je skálou?
33 Bůh, který silou mě opásal, *
cestu mou ochránil od úhony.
34 Jelení hbitost mým krokům dal, *
on mi dal kráčet po výšinách.
35 Ruce mé učil bojovat, *
paže mé napínat kovové luky.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Výroky Páně jsou štítem všem, kdo v něm hledají spásu.
Ant. 2 Pravice tvá, Pane, mě podepírá.
V
36 Svou pomoc dals mi za můj štít, †
pravice tvá mě podepírá, *
silným mě činí, že ty jsi se mnou.
37 Volnou cestu mým krokům jsi dal, *
abych si kotník nepodvrtl.
38 Nepřátele jsem dohonil, *
neucouvl, až jsem je pobil.
39 Tak jsem je srazil, že nevstanou víc, *
zůstali ležet u mých nohou.
40 Tys k boji silou mě opásal, *
podlehnout dals mým protivníkům, –
41 zahnals mé odpůrce na útěk, *
dopřáls mi za jejich záští je zničit.
43 Rozdrtil jsem je na pouhý prach, *
rozšlápl jako na cestě bláto.
44 Tys mě vytrhl z přečetných vojsk, *
tys mi dal vládu nad národy.
Podrobil se mi i neznámý lid, *
45 poslušni jsou, jen zaslechnou o mně.
46 Cizinci s bázní mi vzdávají hold, *
s chvěním své hradby opouštějí.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Pravice tvá, Pane, mě podepírá.
Ant. 3 Pán žije! Veleben budiž Bůh, má spása.
VI
47 Pán žije! Chvála buď Skále mé! *
Veleben budiž Bůh, má spása!
48 Bůh, jenž mi pomáhá k odplatě, *
který mi národy podrobuje!
49 Před odpůrci mě zachránil, †
vyzdvihl nad všechny nepřátele, *
vytrhl z rukou násilníka. –
50 Za to tě v národech oslavím, *
písněmi, Pane, tvé jméno chci chválit.
51 Pán svému králi byl milostiv, †
vyvýšil svého pomazaného, *
Davida i jeho potomstvo navždy.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Pán žije! Veleben budiž Bůh, má spása.
V.
Otevř mé oči, Pane, ať sleduji bděle.
R.
Podivuhodné zákony tvoje.
PRVNÍ ČTENÍ
Z knihy proroka Jeremiáše
3, 1-5. 19 – 4, 4
Výzva k obrácení
Hospodin mě oslovil:
3.1„Jestliže muž propustí svou ženu
a ona od něho odejde
a vezme si jiného muže –
vrátí se k ní zase první muž?
Nebude ta žena zneuctěna?
Ty však, která jsi smilnila s mnoha milovníky,
směla by ses ke mně vrátit?
– praví Hospodin.
2Zdvihni oči k výšinám a rozhlédni se,
kde jsi nebyla zneuctěna;
sedávala jsi u cest a čekala na ně
jako Arab na poušti,
poskvrnila jsi zemi
svými smilstvy a zločiny.
3Proto byly zadrženy deště
a nebyla jarní vláha.
Zjednala sis čelo nevěstky,
stydět ses nechtěla.
4Nevoláš snad nyní ke mně: ‚Můj otče!?
Ty jsi přítel mého mládí!
5Což se bude hněvat ustavičně,
setrvá navěky v hněvu?‘
Hle, tak mluvíš, ale jednáš zle, jak jen můžeš!
19Myslil jsem si: Jak bych tě chtěl zařadit mezi syny
a dát ti rozkošnou zemi
jako nejvzácnější dědictví mezi všemi národy!
Myslil jsem si: Budeš mě nazývat otcem
a nepřestaneš za mnou chodit.
20Ale jako bývá žena nevěrná svému manželovi,
tak jste se stali nevěrnými mně, izraelský dome“
– praví Hospodin.
21Je slyšet křik na pahorcích,
pláč a nářek synů Izraele,
že převrátili své chování,
zapomněli na Hospodina, svého Boha.
22„Vraťte se, odpadlí synové,
a zhojím váš odpad.“
„Hle, přicházíme k tobě,
neboť ty jsi Hospodin, náš Bůh.
23Lživé jsou pahorky,
hluk na horách!
Jen v Hospodinu, našem Bohu,
je spása pro Izraele.
24Hanebné modly hltaly
od našeho mládí jmění našich otců,
jejich brav i skot,
jejich syny i dcery.
25Lehněme si do své hanby,
ať nás přikryje naše potupa,
neboť jsme hřešili proti Hospodinu, svému Bohu,
my i naši otcové od svého mládí až dodnes,
nechtěli jsme slyšet hlas Hospodina, svého Boha.“
4.1„Když se obrátíš, Izraeli – praví Hospodin –
smíš se ke mně vrátit.
Když se vzdáš svých ohavností,
nebudeš bloudit daleko ode mě!
2Když budeš přísahat: ‚Živ je Hospodin‘
podle pravdy, práva, spravedlnosti,
v tobě národy dojdou požehnání,
v tobě dojdou slávy.
3Neboť tak praví Hospodin lidu Judska i Jeruzaléma:
Zorejte si úhor
a nerozsévejte do trní!
4Obřežte se pro Hospodina,
odstraňte předkožky svých srdcí,
mužové judští i obyvatelé jeruzalémští,
aby můj hněv nevyšlehl jak oheň
a nevzplál, že by ho nikdo nemohl uhasit
pro špatnost vašich skutků.“
RESPONSORIUM
Jer 14, 7; Žl 129 (130), 3
O.
Svědčí-li naše nepravosti proti nám, jednej, Pane, ke cti svého jména!
* Našich zpronevěr je mnoho, hřešili jsme proti tobě.
V.
Kdybys, Pane, dbal na viny, kdopak, Pane, obstojí?
*
Našich zpronevěr je mnoho, hřešili jsme proti tobě.
DRUHÉ ČTENÍ
Z homilií svatého kněze Bedy Ctihodného
(Hom. 23: CCL 122, 354.356-357)
Předchůdce Kristův narozením i smrtí
Svatý Předchůdce narození, kázání i smrti Páně ukázal při svém zápase sílu
hodnou toho, aby na něj hledělo nebe. Platí o něm, co říká Písmo: I když
se lidem zdálo, že je trestán, jeho naděje byla plná nesmrtelnosti.1
Právem slavíme den, který je pro nás posvěcen Janovým utrpením, ozdoben
zářícím purpurem jeho krve. Právem uctíváme s duchovní radostí Janovu
památku, neboť on své svědectví, které vydal Pánu, zpečetil mučednickou
smrtí.
Nelze pochybovat, že svatý Jan trpěl ve vězení a v okovech pro našeho
Vykupitele. Jemu předem vydával svědectví a za něj položil také svůj
život. Pronásledovatel sice od něho nežádal zapření Krista, ale zamlčení
pravdy; to však znamená, že zemřel kvůli Kristu. Vždyť přece Kristus říká:
Já jsem pravda.2 A proto zajisté prolil svou krev kvůli Kristu, když ji
prolil kvůli pravdě. A jako svým narozením, kázáním a tím, že křtil,
vydával Jan předem svědectví tomu, který se měl narodit, kázat a křtít,
tak i svým utrpením Jan o něm předem naznačil, že má také trpět.
Takový a tak veliký muž uzavřel tedy svůj pozemský život, po dlouhém
utrpení v okovech, prolitím krve. Toho, který hlásal svobodu nebeského
pokoje, spoutali bezbožníci do okovů. Do temného vězení byl uvržen ten,
který přišel, aby vydal svědectví o světle,3 a o němž samo světlo, jímž je
Kristus, vydalo svědectví, že byl lampou hořící a zářící.4 A svou vlastní
krví byl pokřtěn ten, jemuž bylo dáno pokřtít Vykupitele světa, uslyšet
hlas Otcův, který se ozval Kristu z nebe, a uvidět milost Ducha Svatého
sestupujícího na něj. Ale takovým lidem, jako byl on, nebylo těžké,
naopak, bylo to pro ně lehké a žádoucí trpět časná muka pro pravdu; neboť
on věděl, že to bude odměněno věčnými radostmi.
Mučedníci si přáli přijmout smrt, která tak jako tak nevyhnutelně
hrozila, pro vyznání Kristova jména s palmou věčného života. Správně říká
apoštol: Vám se přece dostalo té milosti, že smíte v Krista nejen věřit,
ale také pro něj trpět.5 Považuje to za Kristův dar, že vyvolení mohou pro
něj trpět, a rovněž říká: Utrpení tohoto času se nedají srovnat s budoucí
slávou, která se zjeví na nás.6
1 srov. Mdr 3, 4
2 Jan 14, 6
3 srov. Jan 1, 8
4 srov. Jan 5, 35
5 Flp 1, 29
6 Řím 8, 18
RESPONSORIUM
Mk 6, 17.27
O.
Herodes dal Jana zatknout, spoutat a zavřít do vězení *
kvůli Herodiadě, manželce svého bratra, protože si ji vzal za ženu.
V.
Král poslal kata a ten ho sťal ve vězení. *
Kvůli Herodiadě, manželce svého bratra, protože si ji vzal za ženu.
MODLITBA
Modleme se:
Bože, tys povolal svatého Jana Křtitele, aby se stal předchůdcem tvého Syna i svou mučednickou smrtí, a vydal tak svědectví spravedlnosti a
pravdě; dávej i nám sílu, abychom statečně prosazovali plnění tvých přikázání. Prosíme o to skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|