[ nová verze ]
20. srpen 2014, Středa
4. týden žaltáře
Sv. Bernarda, opata a učitele Církve, památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
používat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 20. srpen 2014 Sv. Bernarda, opata a učitele Církve, památkaVEČERNÍ CHVÁLY
Narodil se roku 1090 ve Fontaines-lés-Dijon ve Francii. V roce 1111
opustil rodné šlechtické sídlo a spolu se svými čtyřmi bratry vstoupil do cisterciáckého kláštera v Citeaux. Z pověření opata zbudoval nový klášter
v Clairvaux (1115) a stal se tam opatem. Miloval klášterní samotu, ale pro dobro Církve ji nejednou neváhal opustit a zasáhnout do veřejného dění.
Vystoupil proti vzdoropapeži Anakletovi II. (1130) a proti tehdejším bludařům Petru Abelardovi (1140) a Arnoldovi z Brescie (1144). Když se stal
papežem jeho žák Evžen III. (1145), napsal pro něj pětisvazkové dílo o povinnostech papeže a zásadách hlubokého duchovního života. Z papežova
pověření vybízel k druhé křížové výpravě (1147-48) na odražení tureckých vojsk a dožil se bolestného zklamání, když tato výprava pro nesvornost a
hrabivost křižáků a různé zákulisní pletichy jejich vůdců skončila tragickým nezdarem. Zanechal mnoho spisů o duchovním životě a vynikal
velikou úctou k Panně Marii. Jeho kázání o Písni písní patří ke skvostům křesťanské mystické literatury. Zemřel 20. VIII. 1153 v Clairvaux. V roce
1174 byl prohlášen za svatého a roku 1830 za učitele Církve.
V. Bože, shlédni a pomoz.
R.
Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky
a na věky věků. Amen. Aleluja.
HYMNUS
Bernarde, nebes perla jsi;
chvály, jež dnes ti pějeme,
obrať nám v radost ze spásy
a k větší věčné odměně.
Kristus tvé srdce poranil,
když lásky šíp v ně vetkl hloub,
v moudrosti z tebe učinil
štít Církve, světlo, mocný sloup.
Tebe nám vznešený Duch dal,
bys proudy pravdy rozléval,
a nektar stravy nebeské
roznášel v kraje pozemské.
Panenská Matka v nitru tvém
žár čisté lásky roznítí,
nikdo ji s větším zápalem
nechválil dosud nežli ty.
Pastýři, mistři, vládcové
hledali často rady tvé.
Tys, poustevníku, jménem svým
zářil jak maják staletím.
Trojici sláva, čest i dík,
že v nesmírné své štědrosti
dovolí též nám na ni zřít
a dojít věčných radostí. Amen.
PSALMODIE
Ant. 1 Hodna úžasu mi je tvá znalost, Pane.
Žalm 138 (139), 1-18. 23-24
Boží vševědoucnost
Kdo pochopí myšlení Páně? Kdo mu byl rádcem? (Řím 11, 34)
I
1 Pane, ty mě prohlédáš a znáš mě, †
2 o mně víš, ať sedám nebo vstávám, *
postihneš mé úmysly už z dálky.
3 Ať jdu nebo ležím, tys tak určil, *
všechny moje cesty jsou ti známy.
4 Ještě nemám slovo na jazyku, *
a ty, Pane, už je slyšíš celé. –
5 Zpředu, zezadu mě obepínáš, *
pevně na mně spočívá tvá ruka.
6 Hodna úžasu mi je tvá znalost, *
nedostupná, nepochopitelná. –
7 Kam bych mohl před tvým duchem jít, *
kam bych mohl prchnout před tvou tváří?
8 Vystoupil bych do nebe – jsi tam; *
ustlal bych si v podsvětí – i tam jsi!
9 Kdybych si vzal křídla jitřenky, *
snesl se až k nejzazšímu moři,
10 i tam ruka tvá mě zachytí, *
pravice tvá by mě uchopila.
11 Řeknu-li: „Snad ukryje mě tma, *
zahalím se nocí místo světlem,“
12 ani tma ti temná nebude, †
noc ti zjasní jako světlo denní, *
temnota tvým očím bude světlem.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Hodna úžasu mi je tvá znalost, Pane.
Ant. 2 Já, Pán, zpytuji srdce a zkouším ledví, abych dal každému podle jeho skutků.
II
13 Vždyť ty sám jsi stvořil moje nitro, *
ty sám jsi mě v lůně matky utkal.
14 Děkuji ti za svůj vznik tak zvláštní! †
Podivuhodná jsou tvoje díla! *
Dobře to má duše rozpoznává. –
15 Podstata má nebyla ti tajna, †
když jsem já byl vskrytu teprv tvořen, *
pestře spřádán v samé hloubi země.
16 Před očima měls můj celý úděl, *
vše už bylo napsáno v tvé knize.
Moje dny už byly utvořeny, *
dříve než z nich kterýkoli vzešel.
17 Tvé myšlenky však jsou nad můj dosah, *
Bože, jejich plnost nedozírná!
18 Chtít je sčítat - je jich víc než písku; *
sčetl bych je - u tebe bych zůstal. –
19 [Kéž bys, Bože, zhubil bezbožníka! *
Jděte ode mne, vy lační krve!
20 Ti, co o tobě tak lstivě mluví, *
nadarmo se bouří proti tobě!
21 Jak je za zášť k tobě nemít v zášti, *
neprotivit si tvé protivníky?
22 Z hloubi duše své je nenávidím, *
pro mne jsou i mými nepřáteli!]
23 Zkoumej, Bože, poznávej mé srdce, *
zkoušej mě a poznávej, jak smýšlím!
24 Pohleď, zdali nejdu cestou špatnou, *
veď mě cestou věky osvědčenou!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Já, Pán, zpytuji srdce a zkouším ledví, abych dal každému podle jeho skutků.
Ant. 3 V něm bylo stvořeno všechno a všechno má trvání v něm.
Kantikum
Kristus je dříve zrozený než celé tvorstvo
Srov. Kol 1, 12-20
12 Radostně děkujme Bohu Otci, *
že nám dal účast na podíle věřících ve světle,
13 že nás vytrhl z moci temnoty *
a převedl do království svého milovaného Syna:
14 v něm máme vykoupení skrze jeho krev, *
odpuštění hříchů. –
15 On je věrný obraz neviditelného Boha, *
prvorozený ze všech tvorů,
16 v něm bylo stvořeno všechno †
na nebi i na zemi, *
svět viditelný i neviditelný,
ať to jsou andělé při trůnu, *
nebo knížata a mocnosti: –
všechno je stvořeno skrze něj a pro něj: †
17 on je dříve než všechno ostatní, *
a všechno má trvání v něm. –
18 A on je hlava těla Církve, †
on je počátek, prvorozený z mrtvých, *
aby měl ve všem prvenství.
19 Otci se totiž zalíbilo, aby v něm přebývala všechna plnost, *
a aby skrze něho se sebou usmířil všechno,
20 tím, že jeho krví prolitou na kříži *
zjednal pokoj jak na nebi, tak na zemi.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 V něm bylo stvořeno všechno a všechno má trvání v něm.
KRÁTKÉ ČTENÍ
1 Jan 2, 3-6
Podle toho víme, že jsme poznali Krista, když zachováváme jeho přikázání. Kdo tvrdí: „Znám ho“, ale jeho přikázání nezachovává, je lhář a není v něm pravda. Kdo však jeho slova
zachovává, v tom je Boží láska opravdu přivedena k dokonalosti. Podle toho můžeme poznat, že jsme v Kristu. Kdo tvrdí, že v něm zůstává, má se i sám chovat tak, jak se choval on.
KRÁTKÉ RESPONSORIUM
V. Opatruj nás, Pane, * jako zřítelnici oka.
R. Opatruj nás, Pane, * jako zřítelnici oka.
V. V bezpečí nás ukryj pod svá křídla.
R. Jako zřítelnici oka.
V. Sláva Otci i Synu * i Duchu Svatému.
R. Opatruj nás, Pane, * jako zřítelnici oka.
KANTIKUM PANNY MARIE
Ant. ke Kantiku Panny Marie Bernard, který učil hlasem plynoucím
jako med, byl přítelem nebeského Ženicha a velkým kazatelem panenské Matky, zazářil v Jasném údolí jako pastýř
nejjasnější.
Můj duch ať jásá v Pánu
Lk 1, 46-55
46 Velebí má duše Pána *
47 a můj duch plesá v Bohu, mém Spasiteli,
48 že shlédl na svou nepatrnou služebnici: *
Hle, od této chvíle mě budou blahoslavit všechna pokolení,
49 že mi učinil veliké věci ten, který je mocný; *
jeho jméno je svaté
50 a jeho milosrdenství od pokolení do pokolení *
k těm, kdo se ho bojí.
51 Prokázal sílu svým ramenem, *
rozptýlil ty, kdo v srdci smýšlejí pyšně,
52 mocné svrhl z trůnu *
a ponížené povýšil,
53 hladové nasytil dobrými věcmi *
a bohaté propustil s prázdnou.
54 Ujal se svého služebníka Izraele, *
pamatoval na své milosrdenství,
55 jak slíbil našim otcům, *
Abrahámovi a jeho potomkům na věky.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Antifona ke Kantiku Panny Marie Bernard, který učil hlasem plynoucím
jako med, byl přítelem nebeského Ženicha a velkým kazatelem panenské Matky, zazářil v Jasném údolí jako pastýř
nejjasnější.
PROSBY
Dobrota věčného Otce k jeho lidu sahá až do oblak. Proto k němu volejme s radostí v srdci:
BOŽE, AŤ SE VESELÍ VŠICHNI, KDO V TEBE DOUFAJÍ.
Bože, tys neposlal svého Syna svět soudit, ale aby byl svět skrze něj spasen,
— dej, ať nám jeho smrt na kříži přinese hojný užitek.
Podle tvé vůle jsou kněží služebníky Kristovými a rozdavateli tvých tajemství,
— dej jim věrnost, moudrost a lásku.
Dej těm, kteří se ti zcela zasvětili pro nebeské království,
— aby zůstali věrni tvému volání a následovali tvého Syna.
Tys na počátku stvořil člověka jako muže a ženu a tak jsi položil základ rodinného života,
— uchovej všechny rodiny v upřímné lásce.
Kristova oběť zničila všechen hřích,
— odpusť proto všem zemřelým jejich viny.
Otče náš, jenž jsi na nebesích,
posvěť se jméno tvé,
přijď království tvé,
buď vůle tvá jako v nebi, tak i na zemi.
Chléb náš vezdejší dej nám dnes.
A odpusť nám naše viny,
jako i my odpouštíme našim viníkům,
a neuveď nás v pokušení,
ale zbav nás od zlého.
Otče náš...
MODLITBA
Bože, tys dal svatému opatu Bernardovi milost, aby byl světlem v tvé
Církvi a horlil pro její obnovu; na jeho přímluvu naplň také nás podobnou
horlivostí ducha, abychom žili jako děti světla. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Předsedá-li společnému slavení kněz nebo jáhen, připojí závěrečný pozdrav a požehnání.
Pán s vámi.
R. I s tebou.
Požehnej vás všemohoucí Bůh,
Otec i Syn i Duch Svatý.
R. Amen.
Může použít i
jinou formuli požehnání z misálu.
Následuje-li propuštění lidu, říká se:
Jděte ve jménu Páně.
R. Bohu díky.
Není-li přítomen kněz nebo jáhen anebo modlí-li se někdo sám, končí slovy:
Pán nám žehnej,
ode všeho zlého nás ochraňuj
a doveď nás do života věčného.
R. Amen.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|