[ nová verze ]
11. srpen 2020, Úterý
3. týden žaltáře
Sv. Kláry, panny, památka
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
používat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 11. srpen 2020 Sv. Kláry, panny, památka
Narodila se v roce 1193 nebo 1194 v Assisi a pocházela ze šlechtické
rodiny. Rozhodla se následovat příkladu sv. Františka a svých dvou bratranců
(Silvestra a Rufina), kteří se k němu připojili. Opustila domov,
přijala z rukou sv. Františka řeholní šat (1212) a po krátkém pobytu u
benediktinek se usadila v klášteře u sv. Damiána. Ten se pak stal
mateřským klášterem ženské větve františkánského řádu – klarisek. Brzy se
k ní připojily další, mezi nimi i její dvě rodné sestry (Anežka a
Beatrice) a po smrti otce i její matka Ortulana. Pro přísnost dodržování
naprosté chudoby papežové dlouho váhali s potvrzením její řehole; dočkala
se ho až těsně před svou smrtí. Zemřela 11.VIII 1253 po téměř třicet let
trvající nemoci, která ji většinou poutala na lůžko. Jejího pohřbu se
zúčastnil sám papež Inocenc IV., po dvou letech byla prohlášena za svatou
a kostel sv. Jiří, kde byla pohřbena, byl přebudován v baziliku, která
nese její jméno. Zachovaly se čtyři dopisy, které poslala do Prahy sv. Anežce České.
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
V noci a časně ráno:
Ty s Otcem v záři trůnící,
jsi den, jas z jasu proudící.
Klid noci zpěvem rušíme:
buď s námi – tebe prosíme.
Vypuď nám z mysli mračno tmy,
odežeň od nás démony,
probuď nás z těžké dřímoty,
než zlenivělé pohltí.
To uděl, Kriste, věrným svým,
v tebe vždy důvěřujícím,
ať prospěje nám prosícím
zpěv náš, jenž zní ti do výšin.
Laskavý Vládce, Ježíši,
buď s Otcem ti čest nejvyšší,
i Duchu, který těší nás,
po všechny věky, v každý čas. Amen.
Během dne:
Přesvatý Bože v Trojici,
jenž řídíš vše, co stvořil jsi,
ty jsi den práci vyhradil,
noc odpočinku zasvětil.
Chválíme tebe během dne,
už z rána, večer, v noční tmě.
S otcovskou péčí chraň ty nás
mocí své slávy v každý čas.
My sluhové tví věrní jsme
a vroucně se ti klaníme:
Prosících prosby, jejich zpěv
spoj s hymny nebešťanů všech.
To splň nám, dobrý Otče náš,
i ty, jenž rovné božství máš,
i Duchu, který těšíš nás
a vládneš, Bože, v každý čas. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Bůh povstal, prchají před ním, kdo ho nenávidí.
Žalm 67 (68)
Bůh přichází jako vítěz
Vystoupil vzhůru, odvedl zajatce a dal lidem dary. (Ef 4, 8)
I
2 Bůh povstal – rozprášeni nepřátelé, *
prchají před ním, kdo ho nenávidí.
3 Rozptylují se tak, jak dým se tratí; †
a jako vosk se taví nad plamenem, *
tak hynou hříšníci před Boží tváří.
4 A spravedliví před Bohem se těší *
a jásají a veselí se blahem. –
5 Zpívejte Bohu, chvalte jeho jméno, †
razte mu dráhu, pouští přichází. *
Jásejte Pánu, radujte se v něm!
6 Je otcem sirotků a vdovy chrání *
náš Bůh, jenž sídlí ve své svatyni.
7 Bůh, který dává domov opuštěným, †
zajaté na svobodu vyvádí, *
vzpurníky nechá však žít v pustině. –
8 Bože, když vyšels v čele svého lidu *
a když jsi před ním kráčel po poušti,
9 země se třásla, nebe roztékalo *
před Bohem, jenž je Bohem Izraele.
10 V deštích jsi, Bože, dával hojnost vláhy, *
své dědictví, už vadnoucí, jsi vzkřísil.
11 Tam utábořilo se tvoje plémě, *
z lásky dals, Pane, domov poníženým.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Bůh povstal, prchají před ním, kdo ho nenávidí.
Ant. 2 Náš Bůh je Bůh, jenž pomáhá a chrání, Pán, který ze smrti zná východisko.
II
12 Pán vyřkl svoje všemohoucí slovo: *
„Rozprášil četná vojska Svrchovaný!"
13 Králové s vojsky běží, utíkají! *
Strážkyně domu rozděluje kořist.
14 Zatímco vy si mezi stády spíte, *
postříbřila se křídla holubice,
15 perutě její zaskvěly se zlatem, *
klenoty jako sněhem na Salmonu. –
16 Bašanské hory, to jsou hory mocné, *
bašanské hory, to jsou hory mračné.
17 Proč vzhlížíte tak závistně, vy hory, †
k vrchu, jejž Bůh si zvolil za své sídlo? *
Sám Pán tam bude sídlit do věčnosti.
18 Četné jsou vozy Boží, do tisíců: *
Pán ze Sinaje do svatyně vchází.
19 Vystoupils, Pane, do své vysokosti *
a svoje zajaté jsi vedl s sebou.
Tam pak jsi přijal darem lidi za své, *
i ty, co brání se dlít v domě Páně. –
20 Vzdávejte Pánu každodenně chválu; *
on sám nás nese, je nám pomocníkem.
21 Náš Bůh je Bůh, jenž pomáhá a chrání, *
Pán, který ze smrti zná východisko.
22 Pán hlavu roztříští svým nepřátelům, *
temeno těm, kdo setrvávají v hříších. –
23 "I z Bašanu je přivedu," Pán praví, *
"přivedu ti je třeba z hlubin moře,
24 ať nohy můžeš umývat si v krvi, *
jazyk tvých psů ať z nepřátel má podíl!“
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Náš Bůh je Bůh, jenž pomáhá a chrání, Pán, který ze smrti zná východisko.
Ant. 3 Zpívejte Bohu všechny říše světa, jen hrejte na počest a k chvále Pána.
III
25 My jsme tě, Pane, viděli, jak vcházíš, *
můj král a Bůh jak vchází do svatyně.
26 Zpěváci vpředu, vzadu hudebníci, *
uprostřed panny do bubínků tlukou.
27 Velebí Pána v chórech, Pána chválí, *
ve slavném shromáždění Izraele.
28 Benjamin, nejmladší, jde první vpředu, †
pak judská knížata a jejich pokřik, *
knížata Zabulona, Neftaliho. –
29 Zjev, Pane, před nimi svou moc, moc Páně, *
svou moc, již, Pane, ukázal jsi na nás
30 ze svého chrámu nad Jeruzalémem, *
ať králové ti přinášejí dary!
31 Zkruš zvíře v rákosí, zkruš zástup silných *
a všechny, kdo jsou pány nad národy!
Zašlápni ty, kdo za stříbrem se honí, *
rozmetej všechny válečnické kmeny!
32 Jenom ať přijdou mocní z Egypťanů, *
ať ruce k Bohu vztáhnou Etiopští! –
33 Zpívejte Bohu, všechny říše světa, *
jen hrajte na počest a k chvále Pána,
34 jenž nebem projíždí, tím dávným nebem! *
Slyšte, jak hřmí svým hlasem, strašným hlasem: –
35 "Ctěte moc Páně! Září v Izraeli *
a jeho velká moc až nad oblaky."
36 Hrozný je Bůh, jenž sídlí ve svatyni, †
Bůh Izraele dává moc a sílu *
národu svému. Veleben buď Pán!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Zpívejte Bohu všechny říše světa, jen hrejte na počest a k chvále Pána.
V.
Naslouchat budu, co Bůh nyní poví!
R.
Pán mluví zajisté jen slovy míru k národu svému.
PRVNÍ ČTENÍ
Z knihy proroka Micheáše
3,1-12
Jeruzalém se změní v trosky pro hříchy svých knížat
1"Slyšte, Jakubova knížata,
vůdcové domu Izraele:
Nemáte vy znát právo?"
2Nenávidíte dobro, ale milujete zlo.
Stahujete z lidu kůži
a maso z jejich kostí.
3To vy požíráte maso mého lidu
a stahujete z něho kůži;
lámete mu kosti,
sekáte ho jako pečeni v hrnci
a jako maso uvnitř kotle.
4Tehdy budou volat k Hospodinu,
a nevyslyší je,
v tu dobu před nimi skryje svou tvář
kvůli zločinům, kterých se dopustili.
5Tak praví Hospodin o prorocích,
kteří svádějí můj lid:
Když mají do čeho kousat,
mluví o pokoji,
ale tomu, kdo jim nic do úst nedá,
vyhlašují svatou válku.
6Proto budete mít noc bez vidění
a temnoty bez věštění;
nad proroky zapadne slunce
a den se nad nimi zatmí.
7Stydět se budou jasnovidci,
zahanbí se věštci,
všichni si zahalí vousy,
neboť Bůh neodpoví.
8Já však jsem naplněn
silou Hospodinova ducha,
spravedlností a statečností,
abych vyčítal Jakubovi jeho zločin
a Izraeli jeho hřích.
9Slyšte to, knížata Jakubova domu,
vůdcové domu Izraele,
vy, kteří si ošklivíte právo
a překrucujete všechno, co je přímé.
10Krví budujete Sión,
Jeruzalém nepravostí!
11Jeho knížata soudí za úplatek,
jeho kněží učí za mzdu,
jeho proroci věští za stříbro –
a přitom spoléhají na Hospodina:
"Copak Hospodin není mezi námi?
Nás nemůže stihnout nic zlého!"
12Proto kvůli vám
bude Sión orán jako pole,
Jeruzalém se změní v trosky
a chrámová hora ve výšinu porostlou lesem.
RESPONSORIUM
Žl 78 (79), 1; Dan 3, 42.29
O.
Bože, v dědictví tvé vtrhli pohané, svatyni tvou hrozně pošpinili, Jeruzalém obrátili v trosky. *
Jednej s námi podle své laskavosti, podle množství svého milosrdenství.
V.
Zhřešili jsme, špatně jsme jednali, když jsme od tebe odpadli. *
Jednej s námi podle své laskavosti, podle množství svého milosrdenství.
DRUHÉ ČTENÍ
Z dopisu svaté Kláry svaté Anežce České
(Edit. I. Omaechevarria, Escritos de Santa Clara, Madrid 1970,
pp. 339-341)
Dívej se na Kristovu chudobu, pokoru a lásku
Šťastný je jistě ten, komu je dáno mít účast na svaté hostině, aby z
hloubi srdce přilnul k tomu, jehož kráse se bez ustání obdivují všechny
blažené sbory nebešťanů. Jeho láska probouzí lásku, pohled na něj
občerstvuje, jeho dobrota nasycuje, jeho sladkost oblažuje, vzpomínka na
něj přináší líbezné světlo, jeho vůní oživnou mrtví, patření na jeho
slávu bude blažeností všech občanů nebeského Jeruzaléma. A protože on je
odleskem věčné slávy, jasem světla věčného a zrcadlem bez poskvrny,1
dívej se denně do tohoto zrcadla, královno, snoubenko Ježíše Krista, a
pozoruj v něm ustavičně svou tvář, aby ses celá ozdobila uvnitř i
navenek, aby ses oblékla v pestrou nádheru a byla okrášlena květy a
ozdobami všech ctností, jak se sluší na nejčistší dceru a snoubenku
nejvyššího Krále. V tomto zrcadle září blahoslavená chudoba, svatá pokora
a nevýslovná láska, jak můžeš s pomocí Boží milosti v celém zrcadle
pozorovat.
Dívej se tedy na počátek toho zrcadla: na chudobu toho, který byl položen
do jeslí a zavinut do plének. Jak obdivuhodná pokora, jak úžasná chudoba!
Král andělů, Pán nebe i země, spočívá v jeslích. Uprostřed zrcadla pak
pozoruj pokoru nebo alespoň blahoslavenou chudobu, nesčetné námahy a
strasti, které vzal na sebe pro vykoupení lidstva. A na konci toho
zrcadla pohlížej na nevýslovnou lásku, s níž chtěl trpět na kříži a
zemřít nejpotupnějším způsobem smrti. Sám Kristus – neboť on je to
zrcadlo visící na dřevě kříže – vybízel kolemjdoucí, aby o tom uvažovali:
Vy všichni, kteří jdete okolo cestou, pohleďte a vizte, zdali je bolest
jako bolest má.2 Odpovězme volajícímu a naříkajícímu jedním hlasem a
jedním duchem: Ustavičně to mám na paměti, má duše ve mně chřadne.3 Proto
ať stále víc planeš žárem lásky, královno nebeského Krále.
A nadto rozjímej o jeho nevýslovných slastech, věčném bohatství a cti, a
vzdychajíc z nesmírné touhy a lásky srdce, volej: „Přitahuj mě, a
poběžíme za tebou po vůni tvých mastí,4 nebeský Ženichu. Poběžím a
nezemdlím, dokud mě neuvedeš do vinného sklepa,5 dokud tvá levice nebude
pod mou hlavou a tvá pravice mě nebude šťastně objímat6 a nepolíbíš mě
blaženým polibkem svých úst.“7
A až budeš pohroužena v toto rozjímání, pamatuj na mě, svou chudičkou
matku, a věz, že jsem nesmazatelně zapsala tvou drahou památku na desky
svého srdce, neboť jsi mi ze všech nejdražší.
1 srov. Mdr 7, 26 (Vulg.)
2 Pláč 1, 2
3 Pláč 3, 20
4 Pís 1, 3 (Vulg.)
5 srov. Pís 2, 4
6 srov. Pís 2, 6
7 srov. Pís 1, 1
RESPONSORIUM
Žl 72 (73), 26; srov. Flp 3, 8.9
O.
Ať tělo mé i srdce pominou – *
Pán je má skála a můj úděl navždy.
V.
Všechno považuji za škodu, abych mohla získat Krista a byla s ním spojena. *
Pán je má skála a můj úděl navždy.
MODLITBA
Modleme se:
Bože, tvá milosrdná láska vedla svatou Kláru, aby šla za tvým voláním a
zamilovala si chudobu; prosíme tě, pomáhej i nám, abychom nepřilnuli k
věcem pozemským, ale následovali Krista a došli k patření na tebe v nebeské
slávě. Skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|