[ nová verze ]
3. březen 2011, Čtvrtek
4. týden žaltáře
První mezidobí, 8. týden
invitatorium
modlitba se čtením
ranní chvály - komb.
tercie - dopl.
sexta - dopl.
nona - dopl. večerní chvály
kompletář
používat společné texty
vygenerování modliteb
uspořádání liturgie hodin
modlitby za zemřelé
posvěcení chrámu
latinská verze
nahlásit chybu
|
Denní modlitba církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz 3. březen 2011 První mezidobí, 8. týden 4. týden žaltáře
MODLITBA SE ČTENÍM
V.
Bože, shlédni a pomoz.
O. Pane, pospěš mi pomáhat.
Sláva Otci i Synu i Duchu Svatému, jako byla na počátku i nyní i vždycky a na věky věků. Amen.
Aleluja.
HYMNUS
V noci a časně ráno:
Perutný zvěstovatel dní
nám hlásí blízké svítání.
Buditel srdcí, Pán, je tu
a burcuje nás k životu.
Opusťte, volá, lůžka svá,
snem ztěžklá, slehlá, nezdravá,
a střídmí, čistí v srdci svém
vždy bděte, neboť blízko jsem!
Až se červánky zářivé
po ranním nebi rozlejí,
ať nás, vždy v práci poctivé,
posílí světla nadějí.
K Ježíši s pláčem volejme,
z duše vždy bdělé, upřímné:
Jen usilovné vzývání
spát čistým srdcím zabrání.
Kriste, rozežeň dřímoty,
už rozbils krunýř temnoty,
všech starých hříchů zbav i nás
a v duši nalej nový jas.
Laskavý Vládce, Ježíši,
buď s Otcem ti čest nejvyšší,
i Duchu, který těší nás,
po všechny věky, v každý čas. Amen.
Během dne:
V nás lásku k tobě probuď již,
Bože, jenž viny odpouštíš,
a s vlídností se k srdcím schyl,
když jsi je od vin očistil.
Jak cizinci sem přišli jsme,
jak vyhnanci zde úpíme.
Ty jsi náš přístav, otčina,
veď nás, kde život začíná.
Jsi pramen žití, pravdy jas,
po tobě žízní láska v nás.
Je nevýslovně blažený
zrak toho, jenž tě vidět smí.
Tobě zní sláva nesmírná,
i když jen chval těch vzpomíná,
jež tobě stále vzdávají,
kdo k tobě duchem vzlétají.
To splň nám, dobrý Otče náš,
i ty, jenž rovné božství máš,
i Duchu, který těšíš nás
a vládneš, Bože, v každý čas. Amen.
ŽALMY
Ant. 1 Nezvítězilo jejich rámě, nýbrž tvá pravice, tvá jasná tvář.
Žalm 43 (44)
Pohromy národa
V tom všem skvěle vítězíme skrze toho, který si nás zamiloval. (Řím 8, 37)
I
2 Na vlastní uši jsme slýchali, Bože, *
otcové naši nám vyprávěli
o tom, cos vykonal za jejich dnů, *
v tom dávném čase rukou svou.
3 Pohany vyhnals, je jsi tam vsadil,
národy potřels a jim jsi dal růst. –
4 Nedobyli si mečem tu zemi, *
nezvítězilo jejich rámě,
nýbrž tvá pravice, tvoje rámě, *
tvá jasná tvář jen z lásky k nim. –
5 Ty jsi to, ty, můj král a můj Bůh, *
jenž jsi dal zvítězit Jákobovi.
6 S tebou jsme zdolali nepřátele, *
tvým jménem deptáme protivníky. –
7 Na svém luku si nezakládám, *
nevděčím za vítězství meči:
8 tys nám dal zvítězit nad nepřáteli, *
pokořils ty, kdo nás nenávidí.
9 Proto jsme denně se chlubili Bohem, *
povždy jsme chválili tvé jméno.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 1 Nezvítězilo jejich rámě, nýbrž tvá pravice, tvá jasná tvář.
Ant. 2 Pán od vás neodvrátí svou tvář, obrátíte-li se k němu.
II
10 Teď jsi nás odvrhl, ponechal v hanbě, *
netáhneš, Bože, už do boje s námi.
11 Nechals nás utíkat před nepřítelem, *
loupí nás ti, kdo nás nenávidí.
12 Vydals nás v plen jak jateční stádo, *
mezi pohany rozptýlil jsi nás. –
13 Lacino prodáváš svůj národ, *
pramálo jsi tím prodejem získal.
14 Sousedům dal jsi nás v opovržení, *
všem kolem dokola k hanbě a smíchu.
15 Dopustils, že jsme v přísloví vešli, *
pohané nad námi kývají hlavou. –
16 Stále svou hanbu mám před očima, *
studem se celý červenám v tváři,
17 slyším-li samou hanu a výsměch, *
vidím-li mstivého nepřítele.
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 2 Pán od vás neodvrátí svou tvář, obrátíte-li se k němu.
Ant. 3 Vzbuď se, Pane, a nechtěj nás zatratit navždy.
III
18 A toto všechno dolehlo na nás, †
i když jsme na tebe nezapomněli, *
úmluvu s tebou neporušili,
19 naše srdce se neodvrátilo, *
nesešly naše kroky z tvé cesty,
20 a tys nás rozbil v šakalích místech, *
ty jsi nás zastřel temnotami. –
21 Kdybychom bývali zapomněli †
na svaté jméno svého Boha *
a vztáhli ruce k cizímu bohu,
22 což by to Bůh byl nezpozoroval? *
On přece zná všechny tajnosti srdce.
23 Pro tebe stále nás pobíjejí, *
jednají s námi jak s jatečním stádem. –
24 Procitni, Pane, proč ještě spíš? *
Vzbuď se a nechtěj nás zatratit navždy!
25 Proč stále před námi skrýváš svou tvář, *
bídu a strast naši zapomínáš?
26 Naše duše je sražena v prach, *
na zemi ulpělo naše tělo.
27 Povstaň už, Pane, na pomoc pospěš, *
v milosti své nás vysvoboď!
Sláva Otci i Synu *
i Duchu Svatému,
jako byla na počátku i nyní i vždycky *
a na věky věků. Amen.
Ant. 3 Vzbuď se, Pane, a nechtěj nás zatratit navždy.
V.
Zjev jasnou tvář svému služebníku.
R.
Nauč mě, Pane, svým přikázáním.
PRVNÍ ČTENÍ
Z Knihy Job
11, 1-20
Sofarova řeč
1Slova se ujal Sofar z Námy a řekl:
2„Má zůstat mnohomluvnost bez odpovědi
a pravdu mít mluvka?
3Tvé tlachy že by umlčely muže?
Žvaníš a nikdo tě neusadí?
4Říkáš: ‚Pravda je to, co tvrdím:
Jsem nevinný v Božích očích.‘
5Kdyby tak promluvil Bůh
a své rty otevřel proti tobě!
6Zjevil by ti tajemství moudrosti,
neboť dávají obdivuhodnou radu,
a pochopil bys, že Bůh ti odpouští velkou část viny.
7Našel jsi snad, co je v Bohu nepřístupné,
dospěl jsi snad k dokonalosti Všemocného?
8Nad nebesa je vyšší – co pořídíš?
Než podsvětí hlubší – co poznáš?
9V rozsahu je delší než země
a širší než moře.
10Jestliže Bůh přichází a vrhá do pout,
jestliže volá na soud, kdo mu může bránit?
11On zná ničemné lidi,
vidí zločin a všímá si ho.
12Prázdná hlava se dá poučit
a moudrým se stává i hloupý člověk.
13Když připravíš své srdce
a k němu vztáhneš své dlaně,
14když odstraníš zločin ze své ruky,
nestrpíš nepravost ve svém stanu,
15tu ze špíny povzneseš svou tvář,
budeš neochvějný, beze strachu.
16Pak zapomeneš na utrpení,
vzpomeneš na ně jako na vodu, která uplynula.
17Tvůj život bude zářit víc než o polednách,
i tam se ti rozjasní v jitřní světlo.
18Budeš žít s důvěrou v to, co tě čeká,
rozhlédneš se a v bezpečí si lehneš.
19Odpočineš si, nikdo tě nebude děsit;
mnozí se budou ucházet o tvou přízeň.
20Zato bezbožníkům z pláče pohasnou oči,
nebudou mít kam se uchýlit,
zbude jim jen naděje, že vydechnou duši.“
RESPONSORIUM
2 Kor 4, 8-9a. 10
O.
Ze všech stran se na nás valí trápení, ale nesoužíme se. Býváme bezradní, ale ne zoufalí. *
Býváme sráženi k zemi, ale ne zničeni.
V.
Stále prožíváme na svém těle Ježíšovo umírání, aby i Ježíšův život byl patrný na našem těle. *
Býváme sráženi k zemi, ale ne zničeni.
DRUHÉ ČTENÍ
Z komentáře svatého papeže Řehoře Velikého ke knize Job
(Lib. 10, 7-8. 10: PL 75, 922. 925-926)
Mnohotvárný je zákon Páně
Kéž by ti Bůh zjevil, jak mnohotvárný je jeho zákon. 1 Jak jinak tedy máme chápat Boží zákon než jako lásku?
Vždyť s její pomocí si vždycky v srdci najdem, jak se mají skutečně dodržovat přikázání života.
O tomto zákoně říká přece sama Pravda: Toto je mé přikázání: Milujte se navzájem.2 A Pavel o něm říká:
Naplněním zákona je láska.3 A jinde zase říká: Jeden druhého břemena neste a tak naplníte zákon Kristův.4
Proto Kristův zákon nemůže být chápán případněji než jako láska, kterou skutečně naplňujeme tehdy, když z lásky neseme
břemena svých bratří.
Ale o stejném zákoně se říká, že je mnohotvárný, protože láska ve své opravdové horlivosti zahrnuje všechny ctnosti a dobré skutky. Začíná vskutku od
dvou základních přikázání, ale rozšíří se na bezpočet jiných.
Právě tuto mnohostrannost zákona dobře vystihuje Pavel, když vypočítává: Láska je shovívavá, láska je dobrosrdečná, nezávidí, láska se
nevychloubá, nenadýmá, nedělá, co se nepatří, nemyslí jen a jen na sebe, nerozčiluje se, zapomíná, když jí někdo ublíží, má zármutek,
když se dělá něco špatného, ale raduje se, když lidé žijí podle pravdy.5
Láska je shovívavá, protože klidně snáší zlo, které utrpěla. Je dobrosrdečná, protože za zlo štědře odplácí dobrem.
Nezávidí, protože ten, kdo na tomto světě po ničem netouží, neumí závidět pozemské úspěchy. Nenadýmá se pýchou, protože tak nesmírně
touží po zisku duchovní odměny, že se pro vnější dary nevyvyšuje. Nevychloubá se, protože kdo se oddává výlučně lásce k Bohu a bližnímu,
nezná se k ničemu, co by bylo nesprávné.
Nedělá, co se nepatří, protože se tak horlivě zabývá tím, co má uvnitř, že navenek vůbec nedychtí po cizím. Nemyslí jen a jen na
sebe, protože nedbá o nic z toho, co zde přechodně má, jako by to bylo cizí, neboť za vlastní uznává jenom to, co jí zůstává navěky.
Nerozčiluje se, protože i když ji zraní bezpráví, nedá se strhnout k žádným myšlenkám na pomstu, neboť za velkou námahu očekává jednou větší
odměnu. Zapomíná, když jí někdo ublíží, protože s láskou utvrzuje své srdce v čistotě, vytrhává z něho i s kořeny všechnu nenávist
a nesnese, aby v duši přebývalo něco, co ji znečišťuje.
Má zármutek, když se dělá něco špatného, protože touží všechny jen milovat a neraduje se ze zkázy protivníků. Ale raduje se, když lidé
žijí podle pravdy, protože miluje ostatní tak jako sebe a když vidí u jiných něco dobrého, raduje se, jako by dosáhla dalšího svého vlastního
úspěchu. Opravdu mnohotvárný je tento Boží zákon.
1 srov Job 11, 6 (Vulg.)
2 Jan 15, 12
3 Řím 13, 10
4 Gal 6, 2
5 1 Kor 13, 4-6
RESPONSORIUM
Řím 13, 8. 10b; Gal 5, 14
O.
Nebuďte nikomu nic dlužní – jen vzájemnou lásku. Neboť kdo druhého miluje, splnil zákon. *
Naplněním zákona je tedy láska.
V.
Celý zákon totiž ve své plnosti je obsažen v jediné větě: Miluj svého bližního jako sebe. *
Naplněním zákona je tedy láska.
MODLITBA
Modleme se:
Všemohoucí Bože, naplň celý svět svým pokojem a veď ho po správných cestách,
aby tvá Církev mohla v bezpečí a míru plnit své poslání. Prosíme o to skrze tvého Syna Ježíše Krista, našeho Pána, neboť on s tebou v jednotě Ducha Svatého žije a kraluje po všechny věky věků.
Nakonec se připojí:
Dobrořečme Pánu.
O. Bohu díky.
Modlí-li se někdo sám, může toto zvolání vynechat.
Předchází-li modlitba se čtením bezprostředně před jinou částí liturgie hodin,
může se začínat hymnem z této následující části; na konci modlitby se čtením se vynechá závěrečná modlitba i
zvolání Dobrořečme Pánu a následující část začíná bez úvodního verše s odpovědí a Sláva Otci.
Denní modlitba Církve (breviář) ze serveru http://breviar.op.cz
elektronické texty © 2000-2023 Ing. Karel Mráček Dr.h.c. (fra Pavel, jáhen)
text breviáře © 2000-2016 Česká dominikánská provincie
|